În scurt timp de pe cheul Șantierului Naval al SC SHIPYARD ATG Giurgiu vor fi lansate trei noi nave, opera celor peste 300 de salariați, cât numără astăzi societatea. Așa cum v-am obișnuit vă vom prezenta în câteva rânduri, într-un fel de avanpremieră, creațiile de ultimă oră ale navaliștilor giurgiuveni. Pentru acest lucru am apelat la directorul Șantierului Naval, Adrian Patriche.

Așa cum vă spuneam și cu altă ocazie, în luna august am finalizat, iar acum suntem într-o perioadă de probe tehnice a echipamentelor montate pe primele trei nave din cele 5 pe care le vom livra către Administrația Fluvială Dunării de Jos ( AFDJ), respectiv ”draga de front absorbantă”, pontonul care asigură încărcarea șalandelor hidroclap și prima șalandă hidroclap. Aceste nave sunt lansate, fiind complet inspectate de către inspectorii Autorității Navale Române și de către membrii comisiei AFDJ . Așteptăm doar ca săptămâna viitoare (n.n: 2 -7 septembrie), să putem semna procesele-verbale pentru probele la nave, urmând ca, ultimele 2 nave din acest complex de dragaj, respectiv nava multifuncțională și a doua șalandă hidroclap să le putem prezenta până la data de 15 septembrie. Ulterior acestei date, toate aceste nave vor fi supuse unei probe funcționale pe Dunăre, pentru a putea arăta și pregăti echipajul AFDJ cu ajutorul furnizorului de echipamente din Italia, cu care a fost dotată draga, dar și instalația hidraulică de pe ponton, care asigură mișcarea pilonilor care mențin acest ponton în poziție fixă, la momentul când se execută manevra de dragaj – ne-a precizat directorul Adrian Patriche.

Șantierul Naval merge mai departe

Pentru noi a fost un proiect extraordinar, pot să îl definesc chiar frumos în accepțiunea acestui termen, și ne-a ajutat să reconsiderăm platforma Șantierului Naval din Giurgiu ca un Șantier Naval care are capacitatea să proiecteze și să construiască nave tehnice, așa cum de altfel a făcut și în anii dinainte de 1989. Altfel spus, Șantierul Naval merge mai departe…

Tot în această perioadă am intrat în relație cu un colaborator cu care discutăm echipamentele și echiparea navelor de depoluare portuară și costieră de la Marea Neagră.

Un alt proiect pilot, un proiect nou, cu proiectare și construcție în interiorul Șantierului Naval Shipyard ATG Giurgiu proiect la care proiectarea este finalizată, și construcția este deja începută, navele sunt realizate aprox. 45% din punct de vedere al execuției corpului. Până la sfârșitul lunii septembrie sperăm să finalizăm faza de asamblare și să începem montajul secțiilor navei, ca, spre sfârșitul anului, sau începutul anului viitor, să putem începe echiparea navelor.

Aceste nave se vor livra în trimestrul III al anului viitor către Administrația Porturilor Maritime din Constanța.

Constructori de nave de ultimă generație

Am reușit să ne recapacităm pe aceste proiecte naționale de nave tehnice pentru că România și industria navală din România au fost, întotdeauna, pregătite și au avut capacitatea proiectării și construirii acestor nave. Cu ajutorul furnizorilor de echipamente din UE reușim să punem pe apele interioare ale României și Europei (în acest caz, Dunărea), nave de ultimă generație, echipate modern, care vor fi utilizate de personalul AFDJ sau Administrația Porturilor Maritime (APM), pentru că discutăm de două autorități diferite, echipate la standarde europene, atât din punct de vedere al confortului la navă (dacă vorbim de confort) dar și de utilizare a unor echipamente performante cu care sunt dotate aceste nave – menționa Adrian Patriche , lucindu-i în ochi o undă de mândrie profesională .

Gata oricând să aratăm ce putem face…”

Vă așteptăm la sfârșitul lunii viitoare când vom avea și o inaugurare a acestui complex de dragaj, care, sperăm noi, să corespundă tuturor parametrilor autorității care le-a comandat – Administrația Fluvială Dunărea de Jos și de asemenea, să putem să îi asigurăm și pe ceilalți, care doresc un astfel de complex de dragaj, nu are importanță că aceste autorități sunt din România sau Bulgaria, că sunt companii private sau companii de stat, noi trebuie să le arătăm ce putem să facem, sau chiar să modificăm sau să adăugăm anumite echipamente de care au nevoie.

Constructorii de nave , giurgiuveni, gazde ale oaspeților din Bruxelles

La sfârșitul lunii septembrie, când vom face inaugurarea acestui complex de dragaj, cu siguranță vor veni atât reprezentanți ai autorităților locale, naționale, dar și ai autorităților de la Bruxelles, cei care au finanțat proiectul, probabil similar cu ce s-a întâmplat la lansarea navei hidrografice semnal „Concordia”.

Adrian Patriche ne mai spunea că investiția pentru aceste patru nave și pe cei 500 de metri liniari de conductă se ridică, din punct de vedere al proiectării și execuției navelor, la peste 40 de milioane de lei. Un efort remarcabil care trebuie salutat cu admirație de oricine , atunci când vine vorba de construcția de nave, o muncă grea, istovitoare ce nu stă la mâna oricui, dar care dă noblețe celor ce o înfăptuiesc cu dragoste și pricepere, ca în cazul salariaților de la Shipyard ATG Giurgiu. Și nu în ultimul rând trebuie amintit numele celui care a avut curajul să se aventureze pe acest drum sinuos , este vorba de armatorul Apostol Teodor Gheorghe, cel datorită căruia Șantierul Naval Giurgiu nu a rămas doar o amintire, așa cum părea la un moment dat , ci va dăinui ca o legendă a acestui oraș .

( a consemnat Florian Tincu)