Medici exasperați, pacienți puși degeaba pe drumuri. Cât de util este cardul de sănătate?

Este întrebarea pe care și-o pun tot mai mulți…Medicii de familie se plâng că avariile sistemului au loc tot mai des și cer autorităților să ia măsuri. CNAS a recunoscut că sistemul nu funcționează. Reprezentanții Casei ridică din umeri și nu pot să spună cât timp va fi indisponibil platforma informatică. În acest timp medicii pot să prescrie rețete în continuare, însă în modul offline, asta înseamnă că pot fi validate într-o lună. 

Medicii fie aleg să trimită pacienții acasă și sunt reprogramați ceea ce nu este de dorit, pentru că astfel ar exista problema în asigurarea medicației bolnavilor cronici și asigurarea tratamentelor bătrânilor și a copiilor în situații acute de boală”, sau lucrează în sistem offline cu riscul de a li se imputa ulterior sumele aferente medicației prescrise.

CAS precizează că serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se pot acorda/se eliberează în regim off-line până la remedierea indisponibilității PIAS.

Pentru transmiterea și validarea serviciilor acordate sunt aplicabile dispozițiile art. 207-210 din H.G. 140/2018 și ale art. 39 – 42 din H.G. 155/2017:

– serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale acordate/eliberate off-line în perioada 05 iulie 2019 și până la remedierea PIAS,  vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iulie 2019.

– serviciile de îngrijiri la domiciliu/paliative la domiciliu acordate off-line în perioada 24 iunie 2019 și până la remedierea PIAS,  vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iunie/iulie 2019, după caz.

– raportarea lunară a serviciilor medicale, medicamentelor și dispozitivelor medicale acordate/eliberate în luna iunie 2019, se va efectua în cursul lunii iulie 2019, după remedierea PIAS.

În acest sens, pentru perioada/perioadele în care au fost constatate întreruperi în funcționarea PIAS, președintele CNAS va emite Ordin, conform prevederilor legale mai sus menționate, care se publică pe pagina de web a CNAS.

Ce se întâmplă la Giurgiu

Contactată telefonic, Florentina Popescu, președinte al Casei Județene de Asigurări de Sănătate Giurgiu, a declarat, pentru „Jurnal giurgiuvean”:

„Și noi, la Giurgiu, ne confruntăm cu aceleași probleme ca în toată țara, în sensul că, la acest moment, sistemul funcționează cu intermitențe, iar medicii de familie eliberează – când este cazul – rețetele și offline. Este bine de știut că și farmaciile eliberează rețetele offline, dacă sistemul nu funcționează în momentul în care pacientul vine să își ia medicamentele compensate, prescrise de medic. Condiția este ca raportarea să o facă farmaciștii. Dacă până acum, termenul de raportare era 72 de ore, acum sunt o serie de discuții cu privire la prelungirea acestui termen”, a mai precizat președintele Casei Județene de Asigurări de Sănătate.

(Jurnal)