Începutul celei mai recente conferințe de presă a primarului Nicolae Barbu a fost marcat de un recent izbucnit scandal: cui aparține sectorul de drum cuprins între Vama Giurgiu și intersecția cu șoseaua 1 Decembrie 1918? Primarul municipiului, Nicolae Barbu, a argumentat că această bucată de drum ar aparține Companiei Naționale de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră (CNAIR) – Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) București.
„De câteva zile, există o mediatizare intensă a sectorului de drum de la Vamă la intersecția cu 1 Decembrie 1918, și tot răul e transmis către municipiul Giurgiu: primarul e de vină, uitați, e terenul Primăriei, uitați poarta de intrare în țară, uitați cum se chinuie 2000 de tiruri pe zi, uitați turiștii care vin în România. Am cam obosit să dau explicații și am observat că dimineața, pe Realitatea, au preluat știrea și mă aștept la ce e mai rău.
Nu vreau să intru în foarte multe detalii, ceea ce vă pot spune e că acest teren a fost cedat Ministerului Transportului sau CNAIR-ului, nu mai știu exact cui, în vara anului trecut, și inclus în proiectul „Șoseaua de legătură între Vama Giurgiu și DN5”. Acum, domnul director de la DRDP aducea ca argument că n-a ieșit hotărârea de guvern. Păi, noi dacă am dat hotărâre de consiliu, a ieșit din patrimoniul nostru, noi l-am cedat cu titlu gratuit, proprietate plus stânga/dreapta pentru proiectul european Șoseaua de Centură Vama Giurgiu DN5. Nici nu mai putem face investiții! Și vă spun și partea morală: uitați-vă ce trafic de tiruri există! Foarte puține autoturisme din Giurgiu folosesc acest traseu. Autoturismele vin pe șoseaua Unirii, coboară pe lângă Casa Cărții, pe Oinac, și ajung în Vamă, nici nu folosesc acest drum. E și mai lung, și mai prost! Și cine încasează tot, cine încasează taxa de drum, cine încasează taxa de pod? Mai e și partea cealaltă: chiar nu suntem în stare ca giurgiuveni să reușim să terminăm bucata asta de 300 de metri, de 500 de metri…Adică DRDP, CNAIR, cine Dumnezeu o fi, nu suntem în stare să finalizăm bucata asta de drum? Pentru că impactul este pe Ministerul Transporturilor. A fost o problemă: făcea parte din DJ 507, care a fost al Consiliului Județean. În momentul în care s-a făcut proiectul, cu șoseaua de centură de la Vamă în Zona Liberă, s-a oprit trecerea frontierei prin fața Poliției Locale, și pe lângă Poliția de Frontieră, și s-a mers provizoriu pe această bretea. Acum,orice lucru provizoriu ține mai mult. Tirurile veneau de pe Oinac, în Vamă, pe acest DJ 507. Făcându-se strada Unirii, de pe vremea domnului Beianu am găsit hârtiile, s-a opri DJ 507 sus și a trecut în proiectul de șosea de centură a Giurgiului, care s-a terminat în sensul giratoriu de la Vamă. A rămas bucata aceasta nici 507, nici municipiu. De abia când am pus eu o pancartă prin 2014 – 2015, când am spus că acest drum aparține de Consiliul Județean, domnul Mustățea a căutat prin hârtii – fusese la primărie când s-a făcut transferul, și am descoperit și eu că este al primăriei.
Vă spun exact: dacă văd că nu se face nimic, voi lua exemplul dlui Ponta, în 2014, când ministru era domul Matache, și a spus: „Nu-i nimic, mi-am luat destule înjurături, cu vama asta, o să-ți pun poza ta și o să scriu „Ăsta este ministrul Transporturilor!”, și or să se îndrepte oamenii cu înjurături și către tine, nu numai către mine. Așa o să fac și eu. Mi-e greu să găsesc poza ministrului transporturilor, dar o să o găsesc, și o să pun trei poze, și pe a celui de la DRDP, și de la CNAIR…și o să spun că acest drum aparține ministerului transporturilor, conform HCL nr…și o să le pun pozele și numele lor. Și fiecare să meargă în consecință, și o să vedeți că se va face, pentru că forța străzii e mai mare decât a raționamentului și a corectitudinii și a responsabilității. La ultima zăpadă, Vama și toată zona a fost deszăpezită de primărie! Chiar înainte să vin în fața dumneavoastră am fost la Consiliul Județean și domnul președinte, în prezența mea, pentru că este în temă, a sunat și a întrebat al cui e drumul, și același răspuns l-a primit, că n-a ieșit hotărârea de guvern”, a spus primarul Barbu.
Ca urmare a acestor afirmații, publicația noastră a solicitat și un punct de vedere din partea DRDP București. Aceștia ne-au răspuns următoarele:
„Punct de vedere privind situaţia sectorului din DJ 507 Giurgiu-Oinacu care realizează legătura între Şoseaua de Centură şi Podul Prieteniei
Prin Hotărârea de Guvern nr. 963/28 decembrie 2017, s-au aprobat indicatorii tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii “Drum de legatură DN5 km 60+500 – Şoseaua de Centură – Pod Prieteniei km 61+400”, dar nu s-a aprobat amplasamentul lucrărilor şi declanşarea procedurii de expropriere a tuturor imobilelor care constituie coridorul de expropriere.
Pentru transferul dreptului de proprietate asupra imobilelor (terenuri si construcţii) afectate de realizarea obiectivul de investiţii “Drum de legatură DN5 km 60+500 – Şoseaua de Centură – Pod Prieteniei km 61+400”, sunt aplicabile prevederile Legii nr. 255/2010, cu completările şi modificarile ulterioare, privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes naţional, judeţean şi local;
Sectorul din DJ 507 Giurgiu-Oinacu care este inclus in proiectul “Drum de legatură DN5 km 60+500 – Şoseaua de Centură – Pod Prieteniei km 61+400” este în prezent în administrarea Primăriei Giurgiu şi se va prelua după publicarea în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern pentru aprobarea amplasamentului lucrărilor, conform variantei finale a studiului de fezabilitate, precum şi după declanşarea procedurii de expropriere a tuturor imobilelor care constituie coridorul de expropriere.
Conform legii : “Transferul dreptului de proprietate în cazul acestui sector de drum judeţean este reglementat prin art. 28 al Legii nr. 255/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, care stipulează că bunurile imobile, proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale, care sunt afectate de lucrările de utilitate publică trec, în condiţiile legii, în proprietatea publică a statului şi în administrarea reprezentanţilor expropriatorilor în termen de 30 de zile de la înştiinţarea unităţii administrativ-teritoriale. Înştiinţarea se transmite DUPĂ APROBAREA, prin Hotărâre de Guvern, a amplasamentului lucrărilor şi a declanşării procedurilor de expropriere”.
În concluzie, prin Hotărârea de Guven nr. 963/28 decembrie 2017, s-au aprobat indicatorii tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii, NU ŞI amplasamentul lucrărilor şi declanşarea procedurilor de expropriere.
Pentru sectorul din DJ 507, inclus în proiect, nu este necesară emiterea unei Hotărâri a Consiliului Municipiului Giurgiu prealabil publicării în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern pentru aprobarea amplasamentului lucrărilor şi declanşarea procedurii de expropriere a tuturor imobilelor care constituie coridorul de expropriere.
Până la data publicării în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern pentru aprobarea amplasamentului lucrărilor şi declanşarea procedurii de expropriere a tuturor imobilelor care constituie coridorul de expropriere şi expirarea termenului de 30 zile de la comunicarea Înştiinţării conform art. 28 din Legea nr. 255/2010, cu completările şi modificările ulterioare, responsabilitatea administrării şi întreţinerii acestui sector al DJ 507 revine Primăriei Municipiului Giurgiu.”
În concluzie, sectorul de drum respectiv aparține Primăriei Municipiului Giurgiu, conform celor precizate de DRDP București.
(Jurnal)
„