În urma unui recent material al cotidianului nostru, intitulat: ”Cine are interes să-i mintă pe cei aflați în tranzit prin frontiera Giurgiu?”, în care o serie de cetățeni ce au tranzitat prin Frontiera Giurgiu, s-au arătat nemulțumiți de timpul îndelungat pe care  au fost  nevoiți să îl petreacă pentru verificarea documentelor, atât la intrarea cât și la ieșirea din țară, am stat de vorbă cu comisar șef de Poliție, Laurențiu Cătălin Mavrodineanu, șeful, interimar, al ITPF Giurgiu, pentru a afla care sunt cauzele acestor disfuncționalități și cum ar putea fi ele corectate.

 În acest context comisarul șef Mavrodineanu ne spunea că una din cauzele majore ale prelungirii timpilor de așteptare este traficul rutier care a crescut, inimaginabil, în acest an.

Aproape s-a dublat față de anul trecut! Tebuie înțeles în același timp că marile probleme nu apar la tonetele unde se platește taxa de Pod, ci la verificarea documentelor. Acolo unde pe lângă pasageri din UE apar și cei extracomunitari,”terții” cum mai sunt ei numiți. Verificarea acestora necesită timpi suplimentari ce nu sunt socotiți atunci când se face o medie a timpilor de așteptare. Iată de ce în anumite momente ale zilei precizările făcute pe site-ul Poliției de Frontieră sunt depășite de realitate, mai ales dacă pe la intrarea sau ieșirea din țară numărul terților este considerabil sau este condensat în autocare.  

Starea de alertă

Pe lângă acest lucru – ne mai spunea Cătălin Mavrodineanu – trebuie menționat faptul că de anul trecut România a trecut în stare de alertă. Majoritatea cetățenilor români cât și cei din vestul Europei, care călătoreau către Grecia, Bulgaria, Turcia, nu au mai putut merge în concedii, deși aveau plătite bilete. Astfel că aceste bilete au fost relocate pentru anul 2021, ceea ce a condus la o aglomerare neprevăzută.  O astfel de aglomerație am avut-o pe sensul de ieșire din țară, începând cu ora 5:00 dimineața până în jurul orei 11:00.

Deși atât noi cât și partea bulgară am încercat să aducem îmbunătățiri, infrastructura este cea pe care o știți cu toții. La ”specificul de marfă” a fost deschis un nou terminal cu 6 artere pe sensul de ieșire din țară, deschis de partea bulgară. La rândul nostru ne-am ținut de cuvânt și am deschis un nou terminal de marfă, separat de fluxul de autoturisme, în așa fel încât să asigurăm o fluență a traficului.

Momentul cel mai aglomerat al zilei

Șeful ITPF ne-a mai precizat și care este cel mai aglomerat moment al zilei în Frontieră: Dimineața avem trafic foarte ridicat, începând cu ora 5:00 până spre orele 10:00, 11:00… Iată de ce este foarte greu să procesezi un număr de 3-4000 de autovehicule, căci ele nu vin eșalonat, pe parcursul unei ture de serviciu, ca să facem o medie a lor pe parcursul a 12 ore… În acest fel colegii mei procesează un număr foarte mare într-un timp foarte mic.

Tot ce înseamnă artere de lucru și logistic pe partea bulgară, unde noi ne desfășurăm acivitatea, sunt asigurate de către ei. La momentul de față sensul de ieșire din țară este prevăzut doar cu 4 artere de control pentru autoturisme.  În acest timp noi, pe intrare în România avem 9, asta însemnând deja e o creștere mai mare de 100%!  Colegii mei pe lângă că au suplimentat și au ținut permanent legătura cu partea bulgară, au relocat din benzile pentru camioane, benzi pentru turisme, în funcție de volumul traficului.

Alte cauze ale întârzierilor din Frontieră

Vorbind în continuare despre cauzele întârzierilor în Frontieră, comisarul Cătălin Mavrodineanu a precizat: Lucrăm și cu partea bulgară, nu suntem doar noi acolo, iar pe sensul de ieșire din țară mai intervine și DSP-ul bulgar și știți foarte bine că încă este în vigoare Ordinul lor în cadrul căruia tot ce înseamnă cetățeni care intră în Bulgaria – cu excepția românilor și  cehilor – trebuie să dețină documente justificative, în speță: documente de vaccinare, certificate că au trecut prin boală sau teste PCR, lucru ce îngreunează mult activitatea de verificare a documentelor…

În ciuda a ceea ce spun unii, anul acesta timpii de așteptare nu au fost însă atât de mari. Au fost probabil zile în care s-a ajuns la maxim 50-60 de minute. Ia gândiți-vă că în frontiera cu Grecia se așteaptă și câte 9 ore!

Cum se calculează timpii de așteptare

Întrebat cum se calculează timpii de așteptare, șeful ITPF ne-a spus: Timpii de așteptare se calculează în zona de control, în punctul de trecere al frontierei. Noi nu putem lua în considerare timpii de așteptare de la taxa de Pod. Există o formulă de calcul pentru asta. Dacă avem la taxa de pod o coadă de 3-4 km de autoturisme nu putem să îi trecem ca timpi de așteptare. Timpii de așteptare în Punctul de Frontieră sunt cei calculați, după trecerea de toneta cu taxa de Pod.  De aici intervine nemulțumirea cetățeanului.

Noi ținem permanent legătura cu partea bulgară care administrează taxa de Pod și în momentul în care avem trafic ridicat, pe sensul de intrare în țară, îi informăm , iar aceștia suplimentează…Este adevărat că  uneori Da, alte ori Nu , căci ei se confruntă cu lipsa de personal și de aici apar aceste nemulțumiri.

De ce ”terții”  provoacă  întârzieri…

Repet totodată că tot ce înseamnă cetățean terț trebuie implementat și ștampilat. Și gândiți-vă că ai 2-3 mașini de terți, ai ridicat documentele, ai cu ele intrat în tonetă, te apuci să le implementezi, să le ștampilezi…automat, îi faci semn să staționeze pe partea dreapta. Cei aflați în zonă sunt iritați că acele persoane sunt cu probleme. Asta pentru ca ceilalți cetățeni europeni să nu aștepte după aceștia, în fața tonetei, cu mult mai  mult…În felul acesta documentele terților sunt date în față, cât permite configurația Punctului , le sunt lucrate documentele, înmânate și astfel aceștia pot pleca.

A crescut foarte mult numărul terților: sunt din  Ucraina, sunt ruși, sunt din Republica Moldova, Turcia . Trec cu autocare…Necesită un control mult mai riguros, sunt alte proceduri de control față de cetățenii europeni. În consecință cei care sunt trași pe dreapta nu sunt oameni cu probleme… Ei așteaptă doar ca documentele lor să fie verificate și ștampilate.

Vignieta, o altă problemă

O altă problemă pe ieșirea din țară este aceea că la 100-150 de metri, după filtrele de control există o zonă în care se achiziționează vignete. Cetățenii opresc acolo…Coloana de la vignete înaintează către filtrele noastre de control și sunt momente în care pur și simplu nu mai ai pe unde să dai drumul, pentru că se blochează! O altă problemă este aceea că după ce se achiziționează această vignetă, mașinile ies în DN, pe drumul care face legătura între Ruse și orașul Slistra. Când traficul este aglomerat, acolo există un polițist de rutieră care oprește traficul din Punctul de Frontieră…și iar se așteaptă….

Eu totuși cred că s-a gestionat  destul de bine situația, pe toată perioada sezonului estival . Că or mai fi fost blocaje în unele momente, că mai cade și la noi tehnica…Cum se strică mașina, așa se strică și calculatorul… Dar eu cred că s-au luat măsuri foarte rapide. Au fost colegi de ai mei care au suplimentat tot ce înseamnă dispozitivele de supraveghere și control, în așa fel încât timpii de așteptare să fie reduși la minim.

Controlul mijloacelor de transport…de luat în calcul

O altă cauză a întârzierilor ar putea fi aceea că pe lângă taxa de Pod bulgară,  ei au și dreptul de a efectua control asupra mijloacelor de transport. Așa că uneori întârzierile apar și datorită acestui lucru. Însă atât vama bulgară cât și colegii noștri de la ACI fac eforturi în așa fel încât timpii de așteptare să scadă tot timpul, la minim. Vă menționez că și la întâlnirile noastre cu partea bulgară, aceștia au fost foarte receptivi și de fiecare dată au reacționat la tot ce a însemnat solicitările noastre pe tema fluidizării traficului – ne-a mai precizat șeful ITPF Giurgiu, comisar de Poliție, Laurențiu Cătălin Mavrodineanu.

(Florian Tincu)