Noua firmă ce asigură ridicarea gunoiului în Municipiului Giurgiu este, de puțin timp, SC ROSAL GRUP SA București. Firma, al cărui patron este nimeni altul decât Silviu Prigoană, se va ocupa de acum încolo de  serviciul public de salubritate în municipiu, până la desemnarea noului operator regional de către ”Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Management eficient pentru un județ curat”.

Profesionalism și organizare încă  din prima zi

   Am  remarcat faptul că din prima zi de activitate a noului operator de salubrizare, giurgiuvenii au putut observa oarece diferențe evidente în comparație cu vechiul operator…. Gunoiul se ridică la timp, containerele sunt curate, resturile menajere nu mai zac la sfârșitul săptămânii sub forma unor munți de gunoaie, aerul Municipiului, în sfârșit, a devenit respirabil!   Cu câteva zile în urmă am contactat conducerea firmei SC ROSAL, pentru a afla care vor fi prioritățile în următoarea perioadă și în același timp care este modul de organizare al noului operator local de salubritate. După ce am luat legătura cu șefa punctului de lucru, Mecla Hortansa, am avut plăcerea de a-l cunoaște pe directorul firmei, Dani Năstase, un tânăr care  chiar conduce cu pasiune această activitate, deși nu pare deloc  potrivită pentru oricine, de a face din ea o carieră. Aveam să constatăm însă că lucrurile nu sunt deloc așa cum par la prima vedere…

Mica problemă!

Avem o mare problemă în ceea ce privește agenții economici, nemulțumirea noastră în relația cu populația fiind minoră – ne informa directorul Dani Năstase, încă de la începutul dialogului nostru. Ea constă în faptul că cetățenii au fost din nefericire obișnuiți să depoziteze deșeurile la grămadă…atât  cel vegetal cât și molozul și cel menajer, cât  și reciclabilul …Noi vrem să facem un program exact, pe zile, dar am zis să plecăm la început cu același program de lucru cu care s-a acționat până acum. Să nu  amețim tot orașul. Pentru că există niște etape de parcurs… Deja am schimbat programul de ridicare a gunoiului pe câteva străzi, în zilele de luni, joi, pe străduțe, ulicioare neasfaltate. Asta pentru cei ce locuiesc la case. Pentru cei ce locuiesc la bloc nu este nicio problemă. Ridicăm gunoiul de luni până luni. Sunt locații în care ridicăm gunoiul și de două ori în aceeași zi, este vorba despre containerele acelea de la platforme. După 15 martie vom mai înlocui din containerele deteriorate, le vom colanta, punând pe fiecare dintre ele, deșeul ce trebuie aruncat în acestea. Avem autocolate atât pentru pubele cât și pentru containere. Vom pune apoi și autocolantele cu ADI-ul… Dorim ca după înlocuirea celor deteriorate, să mai suplimentăm, acolo unde se impune acest lucru, iar pe celelalte să le spălăm…Ele în mod normal, e vorba despre recipienții care stau afară, trebuie spălați cam de 2 ori pe an.

De la 1 Aprilie, la Giurgiu va fi introdus ”Sacul Galben”

O noutate va fi intervenția noastră masivă cu Sacul galben…Am dori ca această activitate să o demarăm începând cu data de 1 Aprilie. Nu este păcăleală! Cetățenii vor  putea  face solicitarea de saci chiar și printr-un simplu apel telefonic. Omul își poate umple acei saci cu deșeuri, în funcție de numărul de persoane care sunt într-o gospodărie. Ridicarea lor se va face o dată la 2 săptămâni, într-o zi de sâmbătă. Le vom ridica doar cu mașini inscripționate pentru acel tip de deșeuri. Atenție! Nu le vom ridica la grămadă, niciodată! Asta pentru că ar fi o muncă inutilă a cetățeanului. De precizat că va fi o activitate permanentă. Dacă ulterior vom prelua și activitatea de ridicare a deșeurilor voluminoase, vom stabili ridicarea lor în prima sâmbătă din lună…Se va ridica aparatură electronică și elctrocasnică, piese vechi de mobilier. Ele vor putea fi ridicate și pe comandă. Cetățeanul sună și stabilim ziua când putem ridica obiectele de care dorește să scape. În așa fel încât ea să nu fie aruncată prin diverse locuri din Municipiu. Aceste informații noi le vom da prin presă, prin Poliția locală, Primărie, conștienți că dacă omul nu este bine informat degeaba facem noi tot acest efort. Asociațiilor de locatari le vom da niște pliante pe care să le distribuie locatarilor. În acest fel cetățenii vor afla zilele în care își pot scoate obiectele din casă, în fața blocului și totodată numerele de telefon la care pot apela. Avem agenți de teren care nu încheie doar  contracte, ci răspândesc și aceste pliante în zona lor de lucru. Mass media va fi însă principalul nostru canal de informare. Am spus colegei mele de la Giurgiu că dacă vom respecta graficul activității va avea o muncă liniștită, fără bătăi de cap. Pentru acest deziderat va trebui să existe o permanentă colaborare între noi.

Contează sau nu prima impresie…?

Dorind să aflăm care a fost primul său contact cu orașul și oamenii din acest Municipiu, Dani Năstase ne-a spus: Din prima zi la Giurgiu am avut o mare surpriză…Am dat cu ochii, într-o anume zonă a orașului, de un munte de gunoi. Cine cunoaște munca de Salubritate știe că dacă nu ridici o zi, pe o anumită zonă, deșeurile, ulterior va fi un flux de 2-3 zile de muncă în plus… Sau ce se întâmplă dacă nu lucrezi într-o zi de sărbătoare…Noi lucrăm non-stop. Nu avem liber nici în ziua Revelion. Dacă o zi nu lucrezi, a doua zi vei avea  mult mai mult de lucru, căci se adaugă restanța din urmă…O muncă în plus pe care uneori nu reușești să o acoperi nici în 3 zile.

Încă mai sunt cetățeni care aruncă punga cu gunoi pe geam.

 Eu am văzut concret, aici, la Giurgiu, cetățeni care coboară din bloc, se duc la mașină și lasă punga jos, după care pleacă, deși platforma se află doar la câțiva metri de ei. Sau nu se duc să arunce gunoiul  la platformă,  ci îl aruncă peste gardul cu care sunt prevăzute acestea. Ăștia suntem noi…E vorba despre educația  de acasă…Dacă le spui ceva te trezești cu un : ”- Da cine ești tu, mă…?!”  Monitorizarea prin camere video ar putea fi o soluție de educare a cetățeanului. Căci omul se va simți urmărit și va evita să mai facă astfel de gesturi. Eu am fost în Germania, dus de dl. Prigoană pentru a vedea cum se desfășoară o astfel de activitate, într-o țară civilizată. Am văzut cum plecau salariații din Salubritate către locurile de muncă, am văzut cum se echipau, urmărindu-i cum desfășurau toată această activitate, pentru fiecare deșeu în parte.  Revenind aici, în țară, îmi amintesc că în sectoarele din Capitală dădeam către asociațiile de locatari saci pe culori: albaștri, galbeni, verzi…pentru fiecare tip de deșeuri în parte. Saci pe care îi  livram gratuit. Le dădeam președinților de asociații  un bonuleț de confirmare cu fiecare tip de deșeu și numărul de saci lăsați, pentru  Hârtie, Pet-uri, doze din aluminiu etc. Omul de serviciu din respectivul bloc era cel desemnat să făcă selecția deșeului. Văd însă că la Giurgiu sunt foarte multe firme clandestine ce colectează deșeurile reciclabile din oraș, ceea ce nu mi se pare OK. Eu sunt prestator și sunt obligat să fac raportări către Primărie, către Garda de Mediu, să explic unde le duc, și numai pe o rampă de sortare, în rolul meu de simplu colector. Păi atunci de ce mai sunt lăsate aceste firme să colecteze deșeurile din containerele noastre, de la platforme, fără ca cineva să îi întrebe ceva?

Ce se întâmplă cu gunoiul reciclabil

Acești saci colectați de noi îi transformăm ulterior în granule din care scoatem alți saci ce reintră în acest circuit de colectare a deșeurilor – ne preciza directorul societății ROSAL. Produceam, la un moment dat, chiar și ghivece de flori pe care le dădeam asociațiilor de locatari să le pună pe scara blocurilor. Chiar și covoare antiderapante ce erau așezate la intrarea pe scara blocurilor, oferite tot gratuit, ce erau produse din materialul reciclabil colectat de noi…

Cu câți salariați se poate salubriza un oraș ca Giurgiu

Întrebat cu câți salariați reușește să facă salubrizarea întregului oraș, directorul Năstase ne-a spus: Momentam avem 30 de lucrători pe autocompactoare, acei încărcători, plus oamenii ce lucrează la platforme, 10 șoferi și 11 salariați TESA. În total, circa 60…Precizez că Giurgiu este doar un punct de lucru. Noi, în principal avem câteva sucursale unde volumul de muncă este cu mult mai mare. E vorba despre Cluj, am avut Suceava, mai avem Ploiești, Urziceni, Popești, București ( sectoarele 4 și 5) unde ne ocupăm de măturat stradal și deszăpezire, și  acum Giurgiu, care așa cum vă spuneam anterior, este alături de Popești, doar un punct de lucru. La care se adaugă, evident,  firma ”mamă” care se găsește în București. Trebuie știut totodată că totul în această firmă este vine controlat. Toți cei ce folosesc carburat în activitatea lor sunt monitorizați prin GPS. Orice scădere a carburantului pe mașinile care colectează gunoi sau verifică locurile de depozitare a acestuia, este atent interpretată. Nimic nu se face aici, de mântuială. Pentru spațiile înguste – străduțe mici, ulicioare –  lucrăm cu 2 autospeciale, una de 3 mc. și alta de 8 mc. ce își fac loc pe aceste spații greu accesibile.

În loc de concluzie

Iată cum, în câteva rânduri, am încercat să vă schițăm profilul unei firme ce a plecat cu dreptul în activitatea pe care o desfășoară la noi în Municipiu, dovedind profesionalism și preocupare, ce are în frunte un bun organizator, un manager tânăr a cărui deviză de viață, după cum ați constatat din rândurile de mai sus, este lucrul bine făcut. Sperăm ca lucrurile să continue în aceeași notă, spre satisfacția întregii comunități care, după cum bine știm cu toții, a avut numai de suferit de aproape un an, în privința modului în care s-a efectuat problema salubrizării în Municipiu.

(Tincu Florian)