Riscurile dependenței de calculator/telefon la copii

3
401
World of videogames
Dependență de jocuri de calculator la adolescenți

Chiar dacă tehnologia a ajuns să fie un element integrant al activității noastre zilnice, este responsabilitatea noastră să luăm măsuri atunci când copilul tinde să petreacă prea mult timp în compania calculatorului/telefonului.

Folosirea în exces a calculatorului/telefonului solicită din ce în ce mai mult timpul și atenția copilului. Celelalte aspecte ale vieții, precum școala, hobby-urile și interacțiunile sociale sunt, încet-încet, abandonate. Simptomele dependenței includ sesiunile prelungite de navigare pe internet fără un scop precis și petrecerea unei bune părți a zilei sau nopții jucând jocuri video.

Dependență de calculator – că și alte adicții – este o problema serioasă care are atât efecte negative asupra dezvoltării copilului cât și riscuri foarte mari.

Dintre riscurile cele mai mari și cu consecințele cele mai grave asupra copilului (pe termen scurt și mediu) amintim:

  1. Acesta înseamnă bullying prin folosirea tehnologiilor digitale. Se poate întâmpla pe rețelele de socializare, pe platformele de schimb de mesaje, platformele de jocuri și pe telefoanele mobile. Este vorba despre un comportament repetat cu scopul de a-i speria, înfuria sau umili pe cei vizați. Printre exemple se numără:

  • răspândirea minciunilor sau postarea de fotografii jenante ale cuiva pe rețelele de socializare;

  • transmiterea de mesaje supărătoare sau de amenințări prin platformele de schimb de mesaje;

  • copierea identitățîi unei persoane și transmiterea în numele  acesteia de mesaje răuvoitoare cuiva.

Agresiunea de tip bullying față-în-față și cea în mediul online se pot petrece concomitent. Dar cyberbullying lasă amprente digitale – înregistrări care se pot dovedi utile și care pot oferi dovezile necesare pentru a putea pune capăt agresiunii.

Efectele agresiunii de tip cyberbullying – conform studiilor recente ale UNICEF pot fi de lungă durata și pot afecta copilul în mai multe moduri:

  • PSIHIC – copilul se simte supărat, stânjenit, prost, chiar furios;

  • EMOȚIONAL – se simte rușinat sau își pierde interesul pentru lucrurile care în general îi plac;

  • FIZIC – poate acuză insomnii, dureri de stomac sau de cap, oboseală nejustificată.

În cazuri extreme, cyberbullyingul poate duce la suicid.

Oricine poate deveni victima cyberbullyingului, indiferent de vârstă, sex, naționalitate, așadar, trebuiesc luate măsuri imediate în situația în care bănuim/constatăm manifestări ale acestui tip de agresiune.

  1. Agresiuni de natură sexuală asupra copiilor – Exploatarea și abuzul sexual al copiilor în mediul online se referă la situațîi care implică folosirea tehnologiilor digitale, Internetului și tehnologiilor de comunicare la un moment dat, în timpul perioadei abuzului sau exploatării. Cazurile pot avea loc exclusiv online sau printr-o combinație dintre interacțiunile online și contactele personale care au loc între infractori și copii. Exploatarea sexuală și abuzul online al copiilor includ o gamă de practici aflate în permanentă evoluție, cum ar fi: materialele care reprezintă abuzul sexual asupra copiilor (MASC); racolarea copiilor în mediul online în scopuri sexuale; transmisiunile live (livestreaming) ale abuzului sexual asupra copiilor și alte comportamente conexe, cum ar fi extorcarea sexuală (sextortion), partajarea non-consensuală a conținutului sexual auto-generat, care implică copii; expunerea nedorită la conținut sexualizat.

Datorită creșterii îngrijorătoare a fenomenului, Parlamentul European  a aprobat în iulie 2021 un regulament temporar care le permite furnizorilor de servicii pe internet să continue să combată voluntar materialele online care conțîn abuzuri sexuale asupra copiilor.

Toate acestea pot fi evitate dacă există control și monitorizare a acestei activități a copilului astfel încât folosirea calculatorului/telefonului/tabletei să rămână o modalitate plăcută de petrecere a timpului liber pentru copii și nu să devină o adicție.

Așadar, dacă părintele sesizează existența acestei probleme, tendința către acest comportament adictiv,  se impun cu celeritate unele măsuri pentru prevenirea apariției consecințelor acestui comportament, cum ar fi:

  • Setarea unor limite clare ale timpului petrecut la calculator/telefon (copiii sub 2 ani nu ar trebui să petreacă deloc timp la calculator/telefon/tabletă);

  • Aplicarea unor sancțiuni dacă regulile nu sunt respectate (principiul recompensă /pedeapsa este deseori folosit în scop educațional);

  • Monitorizarea comportamentului copilului în timpul petrecut la calculator/telefon (tipul de jocuri preferat, topica discuțiilor, profilul persoanelor cu care interacționează online);

  • Înlocuirea acestei activități cu altele benefice pentru dezvoltarea și sănătatea copilului, cum ar fi: citit, activități în aer liber, activități extrașcolare, încurajarea unor hobby-uri ale copilului;

  • Exercitarea controlului parental prin setarea unei parole la care copilul nu are acces, limitarea site-urilor la care acesta are acces, stabilirea unor sarcini zilnice și oferirea timpului la calculator că o recompensă după ce a îndeplinit celelalte sarcini.

  • Comunicarea cu copilul pe acest subiect astfel încât să afle motivul real al „evadării” copilului în spațiul online (copilul poate avea probleme la școală, poate fi hărțuit, poate avea o stimă de sine scăzută, probleme de încredere în sine etc);

  • Oferirea exemplului propriu la modul pozitiv (autolimitarea timpului petrecut la calculator/telefon al părinților, respectarea spațiilor din locuința în care nu se folosesc acestea), astfel încât copilul să nu dezvolte resentimente atunci când părintele face lucruri pe care lui i le-a interzis cu vehemență.

Studiile de specialitate au arătat că, atunci când dependență de calculator devine boală, tratamentul poate dura ani. Deci, în situația în care părintele se simte depășit de situație trebuie să apeleze fără reținere la specialiști. 

(Psiholog Monica Lăceanu)

Foto: https://ro.depositphotos.com/

3 COMENTARII