Dorința părinților de elevi, ca la finalul fiecărui an școlar să poarte coroniță, a declanșat o adevărată isterie națională. Părerile sunt ”pro” și ”contra”.

Așa cum scriam cu câteva zile în urmă în cotidianul nostru, la Giurgiu, o serie de părinți au ajuns până la ”amenințări” făcute unor cadre didactice, în cazul în care copiii lor nu vor fi răsplătiți cu diplome și nu vor purta coronițe pe cap la serbarea de sfârșit dee an.

Într-o emisiune a unui post de televiziune, seerile trecute, unul dintre invitați, parlamentar PSD, declara faptul că în clasele pregătitoare și mai ales în ciclul 1 – 4, acolo unde se dau calificative de bine (”b”) și foarte bine (”fb”), acest mod de recompensă este ridicol fiind  greu să se facă departajarea între ”fb” și ”b”. Ba mai mult de atât, ar exista astfel tendința de a acorda tuturor celor din clasă diplome de merit și de a le  pune pe cap coronițe, ceea c transformă tottul într-un fast grotesc.

Cei invitați în emisiune erau cu toți de părere că aceste recompense pentru rezultatele obținute la învățătură se pot acorda abia din ciclul 5 -12 (eventual 13), unde notele și mediile obținute, participarea la olimpiadele școlare județene sau naționale,  fac diferența între un elev studios, de nota 9 și 10 și media celorlalți copii dintr-o clasă.

La rândul nostru suntem dee părere că pretențiile acestor părinți pentru copiii lor aflați la vârste foarte mici, sunt mai degrabă dovezi ale vanității lor personale și nicidecum o formă de de încurajare/ promovare a copiilor.

Ba dimpotrivă, spun alții, un astfel de gest se poate transforma, cu timpul, într-un nociv ”cult al personalității„ ( care știm noi, ăștia mai în vârstă, la ce a dus în perioda comunistă, în România), ce va alimenta copilul cu aroganță, cu sentimentul  suprasuficienței, cu dispreț pentru ceilalți și mai ales pentru cei mai puțin dotați sau care nu dispun de suficiente mijloace materiale pentru a asimila actul educativ în deplinătatea lui.

Dincolo de toate acestea,  formele festiviste de exprimare a bucuriei pentru ”performanța” (?) trecerii celor mici, într-o clasă superioară, susținute prin petreceri plătite din fondul clasei sau prin comitete de părinți pot da naștere la noi discuții, căci nu toți ce își duc copiii la școală au posibilitatea de a contribui financiar la acest gen de manifestări deconectante.

Iată un subiect care probabil va fi în continuare multă vreme dezbătut și întors pe toate fețele în căutarea răspunsului la întrebarea dacă o coroniță sau o diplomă de excelență ar putea avea consecințe benefice asupra personalității unui copil cu vârsta cuprinsă între 7 și 11 ani.

(Tincu Florian)