Raportul Corpului de Control al Prim-ministrului, efectuat la compania de stat CFR, arată cum în perioada 20017-2019, sub guvernarea PSD, managementul defectuos al companiei a dus la o scădere a indicatorilor financiari. CFR a pierdut bani europeni din cauza tergiversării actelor și a ratat investiții în infrastructura de feroviară. Lipsa investițiilor a dus la restricții permanente pe 1335 de kilometri de cale ferată.

Conform documentului publicat de Corpul de Control, 592 de km de cale ferată sunt considerați periculoși, în timp ce pe căile ferate sunt 1.236 restricții de viteză permanentă cu o lungime totală de 1.335 km.

Ca urmare a instituirii restricțiilor de viteză, a fost diminuată viteza medie tehnică cu care se poate circula pe infrastructura feroviară la 68,86 km/h, în comparație cu viteza proiectată a rețelei de 86,30 km/h. De exemplu, viteza medie tehnică pe distanța București Nord – Brașov este de 66,78 km/h, în timp ce viteza proiectată pe această distanță este de 122,54 km/h.

„CFR SA a efectuat întreținere, reparații și reînnoiri într-un procent scăzut, fapt ce a condus la apariția unui număr mare de restricții de viteză, puncte periculoase și închiderea unor linii, afectând astfel siguranța feroviară și implicit limitarea vitezei de circulație a trenurilor în raport cu viteza planificată.”, se arată în raportul Corpului de Control.

Lipsa de coordonare și organizare a reprezentanților CFR SA conduce la o execuție bugetară deficitară și, pe cale de consecință, la diminuarea creditelor de angajament și/sau bugetare alocate CFR SA, determinând totodată neutilizarea eficientă a creditelor bugetare aprobate în vederea întreținerii, reparării și/sau reînnoirii infrastructurii feroviare.

Corpul de Control al premierului arată că în perioada 2016-2019 s-a declanșat și derulat de mai multe ori procedura de selecție a directorilor general și financiar, însă, de fiecare dată selecția a fost blocată. Astfel, termenul legal de finalizare a procedurii de selecție pentru directorul general și directorul financiar al companiei declanșată în data de 26.10.2016 a fost depășit cu 616 de zile, compania fiind condusă prin interimate.

„În perioada 2017-03.10.2019, conducerea CFR SA a fost asigurată de 5 directori generali interimari, fluctuația de personal generând o instabilitate în ceea ce privește activitatea managerială a companiei care s-a desfășurat în lipsa unui plan de management aprobat și asumat care să asigure realizarea indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari, cu consecințe asupra situației economicofinanciare a companiei”, precizează Corpul de Control.

Raportul mai arată că „elementele infrastructurii feroviare publice au scadența depășită la reînnoire, cu procente cuprinse între 35% și 92%. În acest sens, exemplificăm elementul de infrastructură feroviară publică „linii curente și directe”, în lungime desfășurată de 13.545 km, din care este scadent la reînnoire un procent de 73%, respectiv 9.829 km, în anul 2019”.

„Lipsa de coordonare și organizare a reprezentanților CFR SA conduce la o execuție bugetară deficitară și, pe cale de consecință, la diminuarea creditelor de angajament și/sau bugetare alocate CFR SA, determinând totodată neutilizarea eficientă a creditelor bugetare aprobate în vederea întreținerii, reparării și/sau reînnoirii infrastructurii feroviare”, se precizează în același document.

Raportul complet al Corpului de Control poate fi citit aici.

-Digi24