Zilele trecute o Hotărâre definitivă a Curții de Apel București ne-a atras atenția , fiind vorba despre un litigiu de muncă în care un profesor giurgiuvean, Lazăr Dorina Mădălina, reclama Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu. O contestație despre care – în urma solicitării noastre – dascălul giurgiuvean a încuviințat să ne vorbească, explicându-ne detaliat modul în care s-a ajuns la acest conflict.

În data de 30.08.2018 am fost numită, prin detașare în interesul învățământului, în funcția de îndrumare și control, respectiv ocupând postul de inspector școlar pentru management instituțional în cadrul Inspectorului Școlar Județean Giurgiu. Numirea a fost făcută de către ISJ Giurgiu cu respectarea tuturor prevederilor legale ( OMEN 5485/2017, a Legii 1/2011, OMEN 5558/2011 si a OMEN 5530/2011). Odată cu schimbarea conducerii ISJ Giurgiu, am fost demisă din funcție, ilegal, cu nerespectarea prevederilor art. 26 alin 3 si 5 din  Metodologia aprobată prin OMEN 5558/2011, conform căreia numirea şi eliberarea inspectorilor şcolari se fac prin decizie emisă de către inspectorul şcolar general, cu avizul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.

Înainte de a obține avizul Ministerului, Inspectorul General Oprișan trebuia să întocmească un  raport către Minister în care, în baza unor temeiuri legale, unor argumente solide  să demonstreze că sunt incompetent  sau că nu corespund postului. Acesta nu a respectat însă procedura.  Deși instituția avea un consilier juridic care cunoștea faptul că demersurile lui Oprișan sunt ilegale, totuși au emis o decizie de încetare a activității. Activitatea mea din  funcția de  inspector școlar trebuia să se încheie conform legii pe data de  31 august 2019.  Până la acest  termen, Oprișan nu avea cum să mă demită, decât respectând  etapele legale, pe care le-a ignorat total.

Dacă așa vrea șeful, așa vrea și juristul!

Pe principiul ”dacă așa vrea șeful, așa vreau și eu…”, un alt personaj important al IȘJ a intrat în acest joc…

Am avut o discuție cu juristul instituției în care l-am anunțat că se încalcă procedurile legale, că sunt victima unui abuz și pe cale de consecință mă voi adresa instanței competente pentru a  contesta legalitatea și temeinicia deciziei  de destituire. În cele din urmă m-am întors  la catedră, dar nu înainte de a contesta în instanță decizia. Completul investit cu judecarea speței mi-a dat câștig de cauză. Ulterior Inspectoratul Școlar a făcut  apel, fiind obligați să epuizeze toate căile de atac. Recent am câștigat la Curtea de Apel, instanța  dispunând să declare apelul Inspectoratului ca nefondat. Hotărârea este definitivă, fiind pronunțată la data de 29.10.2019. în dispozitivul hotărârii este menționat foarte clar obligativitatea Inspectoratului de a îmi plăti drepturile salariale începând cu data de 1 septembrie 2018 – mai 2019, la care se adaugă impozitul și rata inflației – și-a încheiat prof. Lazăr Mădălina povestea.

Umilințe gratuite

O poveste ce pare incredibilă de vreme ce acela ce a încercat să îi aducă prejudicii directe, să o împiedice să avanseze în funcție, o șansă pentru o tânără ca ea de a-și demonstra capacitățile în actul educațional, este chiar un coleg de profesie, dascăl al aceleiași instituții.

Doamna Profesor Lazăr ne mai spunea că în aceeași situație se află și o altă colegă a domniei sale care însă a refuzat încă de la început să acționeze în instanță Inspectoratul, convinsă că la Giurgiu instanțele de judecată sunt mai greu de convins cine are cu adevărat dreptate. Cert este, ne mai spunea profesoara Lazăr este că fostul inspector general al IȘJ Giurgiu , profesor la rândul său de educație fizică, nu a încetat nicio clipă să le umilească pe cele două profesoare, deși îi erau colege, încercând probabil să le demonstreze că cine deține puterea, este și proprietarul absolut al adevărului.

Cine trebuie să plătească acum prejudiciile aduse Inspectoratului  

În mod normal în acest caz se impune atragerea răspunderii legale, dar și pecuniare a persoanei care în mod abuziv s-a folosit de instituția pe care o conducea cu scopul de a plăti polițe sau de a-și aduce oamenii pe care îi prefera  pe acest post. O practică deloc singulară, care demonstrează că unii șefi de instituții confundă, deseori, efemerul mandat cu propria feudă, recurgând la practici abuzive, intimidante, uitând că într-o zi se vor întoarce în rândul colegilor, la catedră.

Iată de ce din toate cele de mai sus se desprinde întrebarea: De ce să plătească o instituție a statului, și în cele din urmă noi, contribuabilii, abuzurile săvârșite în mod conștient de către un inspector general?

Este o temă de reflecție pentru noua conducere a Inspectoratului care va fi instalată în curând la sediul din strada, și care pentru recuperarea prejudiciului creat se poate întoarce lesne împotriva celui ce a instrumentat acest abuz.

Revoltător este că, după cum am aflat, pe surse, Gigi Oprișan ar dori să se întoarcă în Inspectorat, tot pe un post de conducere, cu sprijinul evident al loteriei politice locale.

Până să se întâmple acestă ”minune”, sugerăm ca pentru abuzul făcut Inspectoratul să demareze diligențele necesare pentru ca răspunderea material, banii ce trebuie înapoiați profesoarei Mădălina Lazăr, să cadă în sarcina celui care în mod abuziv s-a considerat vătaful acestei instituții menită să facă Educație tinerilor acestui  județ.

(Jurnal)