O schimbare aşteptată a probelor examenului pentru obţinerea permisului auto a intrat zilele acestea în vigoare. Astfel proba teoretică este înregistrată video, iar proba practică este înregistrată audio-video.
Schimbarea era necesară în condiţiile în care se doreşte asigurarea şi verificarea legalităţii examenului auto. „Pentru asigurarea şi verificarea legalităţii examenului de obţinere a permisului de conducere, modul de desfăşurare a probei teoretice se înregistrează video, iar în cazul probei practice atât video, cât şi audio, cu sisteme tehnice de monitorizare”, dispune Codul rutier începând de vineri. În cazul probei practice, bine de ştiut este că dispozitivele de înregistrare sunt instalate direct pe autovehiculele folosite la susţinerea acesteia. Conform unui comunicat de presă al Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, aplicarea efectivă a noilor prevederi legale, în cazul probei practice, se face, în etape. Mai precis, se începe înregistrarea probelor practice în Bucureşti şi în judeţul Ilfov, iar în următoarele zile se va proceda la fel şi în restul judeţelor.
„Stocarea datelor se realizează astfel încât să permită identificarea exactă a înregistrărilor după examinator, ziua şi ora examinării. Înregistrările audio şi video realizate nu reprezintă informaţii de interes public. În cazul în care candidatul contestă rezultatul probei practice, înregistrările vor fi puse la dispoziţia instanţei competente”, scrie în anunţ.
Totuşi, există şi unele excepţii. Mai precis, proba practică a examenului auto nu este înregistrată nici video, nici audio în cazul categoriilor AM, A1, A2 şi A. Categoria AM cuprinde mopedele, iar categoria A – motocicletele cu sau fără ataş şi triciclurile cu motor cu puterea de peste 15 kW. Categoria A1 include motocicletele cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, dar şi triciclurile cu motor cu puterea maximă de 15 kW, iar categoria A2 – motocicletele cu puterea maximă de 35 kW, cu un raport putere/greutate care nu depăşeşte 0,2 kW/kg şi care nu sunt derivate dintr-un vehicul având mai mult de dublul puterii sale.
Camerele de monitorizare a desfăşurării probelor examenului auto sunt asigurate de fiecare serviciu public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor care organizează examenul.
„Dreptul de a conduce un autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai pe drumurile publice îl are numai persoana care posedă permis de conducere valabil, corespunzător categoriei din care face parte vehiculul respectiv, sau dovada înlocuitoare a acestuia cu drept de circulaţie”, stabileşte Codul rutier. Examenul auto este constituit dintr-o probă teoretică, prin care se verifică cunoştinţele candidaţilor, şi o probă practică, prin care se verifică aptitudinile şi comportamentul acestora.
„Pregătirea teoretică şi practică a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere este precedată de o evaluare obligatorie a capacităţilor psihologice solicitate în activitatea de conducere a autovehiculelor, tractoarelor agricole sau forestiere ori tramvaielor”, se mai arată în Codul rutier.
(Jurnal)