Zilele trecute am poposit la sediul Direcției Județene de Transport, Administrarea Drumurilor și Control Trafic – Giurgiu (DJADCTG) pentru noi informații privind activitatea din această perioadă capricioasă a vremii, convinși de faptul că în perioada fierbinte ce deja se insinuează, încet , încet,  cu temperaturi la sol care ating chiar și 50 de grade , carosabilul va avea mult de suferit. Iată și motivul pentru care DJADCT Giurgiu are în atribuțiuni și supravegherea respectării greutății încărcăturii autovehiculelor  ce ar putea afecta carosabilul .  Cum se va rezolva această problemă ne-a spus directorul Direcției, ing. Marius Olteanu, care din nou s-a dovedit a fi o gazdă perfectă.

Vor începe curând lucrările de recoltare la cereale – ne spunea directorul Olteanu. Deja avem probleme cu unii transportatori care nu doresc să plătească autorizațiile  sau ne contestă procesele verbale pe care le întocmim atunci când sunt surprinși depășind greutatea admisă a autovehiculului aflat în trafic. Noi nu  insistăm în mod special pe partea de a-l amenda pe  cel care încalcă Legea,  ci mai bine mergem pe prevenire și pe convingerea transportatorilor că este mai bine să încheie aceste autorizații speciale  de transport. Vă pot spune că déjà s-au mărit  veniturile Direcției, din această activitate. Dacă până  mai ieri încasările , la acest capitol, ajungeau la 7-800 de milioane de lei , acum déjà ele depășesc uneori și 3 miliarde de lei  și veniturile continuă să urce…Permanent le explicăm transportatorilor că odată ce depășești greutatea admisă cu o tonă, două, trei trebuie să  plătească această depășire. Aceasta este categoria drumului, nu ai ce face!  Aceste taxe se vor regăsi în lucrările de plombare a drumurilor județene, în lucrările de întreținere curentă . Îi facem să înțeleagă că plătind aceste taxe dispunem de resurse pentru a interveni cu reparații, de fiecare dată când este nevoie de ele. Faptul că probele noastre se susțin în instanțele de judecată este demonstrat  și de faptul că de când sunt eu în Direcție un singur proces a fost pierdut. Trebuie înțeles că noi ne facem datoria, conform Legii. Așa cum vă spuneam, mulți contestă procesele verbale întocmite, fără să priceapă că și la noi e  ca în cazul Poliției rutiere: dacă ești  prins cu aparatul radar degeaba mai contești. Noi avem cântarele omologate, calibrate metrologic. Deci ce ai putea să contești…Din păcate la acest moment avem litigii nenumărate cu transportatorii care nu vor să încheie aceste autorizații speciale de transport. Plata se face în funcție de kilometri, de capacitatea cu care ai depășit limita admisă. Este adevărat că taxele sunt cam mari, costisitoare,  dar nu noi suntem cei care impunem aceste taxe. Esențial este că nu trebuie să distrugem aceste drumuri pentru ca ulterior să-i auzim pe cetățeni declarând : ”- Uite mă, abia l-au făcut și déjà  l-au distrus…!”  Sau: – ”Ce prost l-au făcut (drumul- n.a.)!” . În consecință, principala problemă  a acestor drumuri județene  rămâne infrastructura , DJ-urile fiind catalogate, conform normativului,  la clasa a treia ,  cu două straturi de asfalt…Ca structură rutieră nu se compară  cu un drum național unde sunt trei straturi de asfalt, straturi inferioare, balast, piatră spartă, stabilizată. Este vorba de o cu totul  altă structură.

 Marea problemă la nivel național

Când începe acum recoltarea la grâu gândiți-vă că numai încărcătura ajunge la 50-60 de tone, plus greutatea mașinii. Se ajunge să se circule pe un drum județean cu autovehicule de 70 de tone în greutate.  Și ne mai  mirăm de unde apar denivelările alea enorme pe carosabil, în contextul temperaturilor toride pe care urmează să le traversăm pe timp de vară. Asta este după părerea mea marea problemă a infrastructurii la nivel național – mai spunea Marius Olteanu  Am dat o decizie ca să acționăm după un program prelungit ,  după ora 14.00. Pentru că transportatorii , cu siguranță,  în perioada asta plină de lucrări agricole vor încerca să încalce regulamentul. Dar dacă tot cari din câmp ai obligativitatea,  pe o distanță de 70 de kilometri,  să deți bonuri de cântar. Dar asta nu înseamnă că poți să depășești limitele admise. Atunci poți să îți iei mașini cu 4 axe și să iei și drumul după tine când cari grâul, nu?! Din dorința de a nu face mai multe curse și a nu avea cheltuieli financiare mai mari,  transportatorul supraîncarcă mijlocul de transport peste limitele admise. Uneori totul se transformă într-un joc de-a ”hoții și vardiștii”, căci toate aceste mijloace de transport  sunt prevăzute cu stații de transmisie –recepție, prin care transportatorii se anunță între ei pentru a folosi rute ocolitoare ca să nu dea nas în nas cu echipajele noastre. Ei se anunță prin stații…

Ne-am despărțit de directorul DJADCT Giurgiu, ing. Marius Olteanu nu înainte de a-i promite că vom reveni la începutul lunii iulie, atunci  când se anunță temperaturi de coșmar și când lucrările de întreținere se desfășoară  în condiții extreme de dificile…

(Florian Tincu)