Sâmbătă, 14 septembrie – 2024, la Giurgiu, a avut loc „Gala  Excelenței în Educație”,  un eveniment dedicat recunoașterii performanțelor școlare deosebite ale elevilor din județ.

O recunoaștere a performanțelor elevilor, așa ar fi trebuit să fie însă o parte dintre cei premiați și respectiv părinții acestora constatat  cu totul altceva.

 Astfel, au fost elevi premiați care au trăit frustrarea de a fi ”evaluați nedrept”, spuneau ei, în comparație cu alți colegi de-ai lor, ceea ce a lăsat o umbră  de suspiciune în privința modului în care performanțele lor au fost judecate de către organizatori.

Luni am primit la redacție una dintre elevele ce s-au simțit evaluate incorect, Niță Rianna Mihaele, însoțită de mama sa.

Vizibil afectată, doamna Niță ne-a explicat:

„Copilul meu este un  copil meritos, pentru mine fiind cel mai bun, acest lucru este atestat de rezultatele sale   care  au clasat-o ca șefă de promoție. Nu este vorba de 100 de lei, sau despre orice sumă de bani, este  vorba de o evaluare  corectă, așa cum trebuie, conform Regulamentului, care poate fi citit de pe site sau poate fi descărcat.

Regulamentul inserează faptul că se vor premia  cu 200 de  lei  premiile obținute  la concursurile județene și interjudețene și cu suma de 300 de lei premiile obținute la concursurile naționale și o sumă mai mare pentru premiile obținute la concursurile internaționale.

Copilul meu a participat la multe concursuri, fie la nivel  județean, pe plan național și internațional. Acum fiind în an terminal de liceu, clasa a XII-a, s-a focusat doar pe concursurile de matematică, unde este și olimpică. A  participat la acest concurs, unde a obținut premiul  Ia faza județeană,  apoi faza națională, unde de altfel a obținut un premiu. 

A  mai participat si la un alt concurs național , la disciplina lingvistică, unde a obținut mențiune. Vorbim de două premii la concursuri desfășurate la nivel național. Apoi concursul  interjudețean, unde a obținut premiul II și premiul special. În momentul  premierii de către Consiliul Județean, nu au fost luate în  calcul premiile de la nivel național, ci doar cele la nivel județean, oferindu-i-se suma de 200 de lei. Din păcate același mod incorect de premiere a fost și anul trecut, an mult mai bogat în premii pentru Rianna, cu un palmares important fiind un an școlar fără această responsabilitate a Bacului, însă a obținut tot doar 200 de lei.

Este important să respectăm și să validăm corect acești copii și eforturile și performanțele lor în cadrul unor concursuri serioase, validate de Ministerul Învățământului.

Am considerat o nedreptate, o încălcare a Regulamentului și o  chestiune de principiu. M-am dus personal și am discutat cu  un domn pe nume Alin Mihăilă, care a fost impertinent de-a dreptul, gonindu-mă de pe holurile Teatrului, unde avusese loc spectacolul de premiere.  Doream să știu, în calitate de părinte  cine a făcut evaluarea acestor elevi, neprimind niciun răspuns. Am spus răspicat că doresc să primească ce merită, suma cuvenită conform regulilor stabilite de dumnealor, în caz contrar urc pe scenă și mă adresez direct Președintelui Consiliului Județean, d-lui Beianu .

Nu era vorba de scandal, de o atitudine revanșardă, ci de  nedreptatea care i se făcea copilului meu. Ca să mă reducă la tăcere, domnul Mihăilă a scos 100 de lei de la dânsul din buzunar.  I-am explicat că nu accept o astfel de umilință, nefiind vorba de valoarea materială, ci de respect, de onestitate și de respectarea unui angajament dictat de un Regulament.

Anul acesta se repetă aceeași istorie, același mod neprincipial, aceleași criterii incorecte de departajare. Nu numai fetița mea a fost nedreptățită, pot să adaug și un alt coleg  T. I, un elev foarte bun, calificat la faza națională de lingvistică, o competiție grea…Acest elev a primit doar 200 de lei, deși vorbim  de un concurs la faza națională, ce trebuia evaluat cu 300 de lei, conform obligațiilor asumate prin Regulament.

O altă fetiță, B. N. se găsește în aceeași situație. Este impardonabil ca acești elevi ce fac performanță la olimpiade, concursuri cu grade de dificultate mari, care ne fac cinste la nivel național să fie evaluați uman și material la fel ca un elev de clasa a III-a care a participat la concursul de confecționat mărțișoare în cadrul școlii. Unde este valoarea, munca, efortul, seriozitatea?

Am depus o sesizare și către Consiliul Județean, pentru a se reevalua corect  meritele copilului meu” – a mai precizat d-na Nițu, decisă să nu lase lucrurile așa…

„Nu e normal ca un copil care a participat la Olimpiada Națională de Limba română cu mențiune, a fost la finala pe țară, să fie devansat de un copil care a luat un premiu pentru că a desenat cu creta pe asfalt. Este inadmisibil să faci o ierarhie de genul acesta. Putea să ne întrebe putea să invite un inspector, doi, știam cu ce se mănâncă, o făceam într-un mod profesionist. Cei care au făcut evaluarea își merită scandalul pe care l-au creat ” – ne-a precizat la rândul său inspectorul general al IȘJ Giurgiu, prof. Ion Ghimpețeanu, profund indignat de felul în care s-a realizat lista cu cei premiați.

Având în vedere cele constatate  de redacția noastră, cât și sesizările unor părinți și elevi ce se consideră nedreptățiți, solicităm în numele transparenței să ni se comunice membrii comisiei de evaluare, competențele lor profesionale, metodologia de selectare a acestor membri și implicit criteriile pe baza căror au  fost oferiți acești bani.

Dorim să  totodată să ni se spună ce îl recomandă pe  acest domn Alin Mihăilă, ce după cum am înțeles lucrează la compartimentul Administrativ  în cadrul CJ, fiind cel ce schimbă tonerele la imprimante. Dorim să știm evident ce studii universitare are pentru a-și permite să facă  o astfel de evaluare/selecție care a creat atâtea discuții și evident dorim să știm care a fost cuantumul total al sumelor acordate.

Dacă veți parcurge regulamentul pe care vi-l punem la dispoziție veți observa câteva neconcordanțe grave. În primul rând, încă din capitolul 1 se afirmă că, cităm: ”Promovarea, susținerea performanței în educație și recunoașterea valorilor în domeniul educațional constituie un obiectiv important pentru Consiliul Județean Giurgiu și pentru Inspectoratul Școlar al Județului Giurgiu.”

Păi care Inspectorat Școlar că de la această prestigioasă instituție nu a fost nimeni  invitat la Gală și nici nu a fost consultat  cineva, în privința realizării regulamentului.

La Articolul10 se precizează: ” Acordarea stimulentelor financiare pentru elevi și cadre didactice se va face în cadrul unor ceremonii organizate de Consiliul Județean Giurgiu în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu și unitățile de învățământ.”

Despre ce parteneriat e vorba, stimabililor,  cât timp CJ a desemnat maestru al evaluărilor un nene care n-ar habar care este diferența dintre un concurs pentru elevii de clasa a treia și unul pentru elevii din clasele de liceu…

Punem mai jos, la dispoziție, Regulamentul în  virtutea căruia s-a făcut această premiere,  tabelele neavând nicio relevanță,  ele fiind afișate fără numele premiaților și fără sumele obținute de aceștia (??). Adică goale în totalitate, fiind doar numerotate…Asta da transparență instituțională!

                                         REGULAMENT

de acordare a stimulentelor financiare cadrelor didactice și elevilor din instituțiile de
învățământ preuniversitar de stat din județul Giurgiu.

Capitolul I – Dispoziții generale
Art.1. Promovarea, susținerea performanței în educație și recunoașterea valorilor în
domeniul educațional constituie un obiectiv important pentru Consiliul Județean Giurgiu și pentru Inspectoratul Școlar al Județului Giurgiu.
Canalizarea cadrelor didactice și elevilor spre performanță, contribuția acestora la lărgirea
universului cognitiv, implicarea tuturor în formarea generațiilor viitoare constituie o activitate care necesită mult efort fizic și intelectual.
Art.2. Prin premierea cadrelor didactice și a elevilor care au participat la perfecționarea
actului educațional se răsplătește efortul depus de aceștia la promovarea imaginii județului
Giurgiu, oferindu-se, totodată și o motivație pentru noi performanțe în plan profesional/
educațional.
Art.3. Niciun cadru didactic sau elev nu poate fi avantajat sau discriminat cu privire la
acordarea stimulentului financiar pe criterii de sex, naționalitate, religie, rasă, apartenența
personală a cadrelor didactice sau a rudelor acestora ori la organizații legal constituite sau partide politice.
Capitolul II – Cadrul legal
Art.4. Prezentul Regulament are drept scop stabilirea procedurii de acordare a
stimulentelor financiare cadrelor didactice și a elevilor din cadrul instituțiilor de învățământ
preuniversitar de stat, în conformitate cu prevederile:
– art.111 alin.(5) și alin.(51) din Legea educației naționale nr.1/2011, cu modificările și
completările ulterioare;
– prevederile art.7 din anexa la Hotărârea de Guvern nr.536/2016 privind stimularea performanței școlare înalte din învățământul preuniversitar;
– art.14 alin.(3) din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și
completările ulterioare;
– art.173 alin.(5) lit.a) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul
administrativ, cu modificările și completările ulterioare.
Capitolul III – Obiective ce se doresc atinse prin acordarea acestor stimulente
Art.5. Prin susținerea performanței în educație se urmărește atingerea următoarelor
obiective:
– identificarea nivelului de performanță al elevilor și a cadrelor didactice din ciclul preuniversitar de stat;
– constituirea unei baze de date care să fundamenteze deciziile strategice în domeniul educațional;
– optimizarea continuă a activității personalului didactic și a elevilor în vederea stimulării obținerii performanțelor educaționale;
– identificarea direcțiilor de evoluție profesională și orientarea dezvoltării profesionale a
personalului didactic, ca bază pentru elaborarea politicilor de dezvoltare instituțională și de
personal ale unităților de învățământ preuniversitar;
– crearea unui mediu educațional atractiv pentru resursa umană în domeniul educațional din județul Giurgiu.
F-PG 15.07 2
Capitolul IV –Tipuri de stimulente şi cuantumul lor.
Art.6 (1) Stimulentele financiare pentru recompensarea performanțelor individuale ale
elevilor din învățământul preuniversitar de stat giurgiuvean obținute în anul în curs se acordă pentru nivelul de învățământ la care se organizează olimpiadele/concursurile școlare avizate de Ministerul Educației, conform calendarelor publicate, accesibile la adresa
https://www.edu.ro/olimpiade-si-concursuri, respectiv:
a) elevilor de pe locurile I, II și III;
b) elevilor care au obținut medalia de aur/argint/bronz;
c) elevilor care au obținut premii speciale și mențiuni la faza națională.
(2) Se ia în considerare o singură diplomă pentru nivelul cel mai înalt.
Art.7. (1) Stimulentele financiare pentru recompensarea performanțelor individuale ale
cadrelor didactice din învățământul preuniversitar giurgiuvean se acordă pentru rezultatele
obținute de elevii din ciclul gimnazial/liceal pe care i-au pregătit și care au obținut rezultate în condițiile art.6.
(2) Valoarea stimulentelor financiare pentru fiecare elev din ciclul primar clasat la faza
națională pe locurile I, II și III sau a obținut medalie de aur/argint/bronz este în cuantum de 100 lei, iar pentru fiecare cadru didactic pregătitor valoarea stimulentelor financiare este de 500 lei.
Art.8. Valoarea stimulentelor financiare la etapele județene/regionale ale concursurilor pentru elevii din ciclul gimnazial/liceal și fiecare cadru didactic pregătitor al acestor elevi este în cuantum de:
 200 lei pentru premiile obținute la concursuri/olimpiade școlare județene/regionale;
300 lei pentru premiile obținute la concursuri/olimpiade școlare naționale;
1.000 lei pentru premiile obținute la concursuri/olimpiade școlare internaționale.
Capitolul V – Alocarea resurselor financiare
Art.9. Sumele necesare pentru acordarea stimulentelor financiare, cât și pentru alte
cheltuieli necesare organizării festivităților de premiere se achită din bugetul județului și vor fi stabilite prin hotărârea Consiliului Județean Giurgiu.
Capitolul VI – Desfășurării premierii
Art.10. Acordarea stimulentelor financiare pentru elevi și cadre didactice se va face în
cadrul unor ceremonii organizate de Consiliul Județean Giurgiu în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu și unitățile de învățământ.
Art.11. Locul şi calendarul evenimentelor urmează a fi stabilite prin dispoziția
Președintelui Consiliului Județean Giurgiu.
Capitolul VII — Modalitatea de acordare a stimulentelor financiare
Art.12. (1) Rezultatele obținute la nivelul întregului județ vor fi transmise pe adresa
instituţiei, de către cadrele didactice şi elevii interesaţi, inventariate de Serviciul Coordonare și control servicii publice de interes județean şi verificate de către Comisia pentru Educaţie, cultură, tineret şi sport, care va înainta Preşedintelui Consiliului Judeţean Giurgiu, pentru iniţierea proiectului de hotărâre, dosarele primite însoţite de o situaţie centralizată a acestora.
(2) Dosarele elevilor/cadrelor didactice vor fi depuse la registratura Consiliului Județean
Giurgiu, sau pot fi transmise prin e-mail la adresele: cjg@cjgiurgiu.ro, cjgiurgiu@gmail.com, data limită de depunere urmând a fi făcută publică pe site-ul consiliului județean.
(3) În susținerea înscrisurilor doveditoare pentru anul școlar în curs, solicitanții vor depune
la Consiliul Judeţean Giurgiu, următoarele documente:
1. copia actului de identitate, în cazul cadrelor didactice. Copia actului de identitate al elevului care a împlinit 14 ani, respectiv, copia certificatului de naștere și copia actul de identitate al părintelui/tutorelui/reprezentantului legal al elevului care nu a împlinit 14 ani;
2. copia/copiile diplomelor obținute la concursuri și olimpiade școlare județene/regionale /
naționale și internaționale ale elevilor în toate domeniile curriculare și extracurriculare;
F-PG 15.07 3.
3. formularul de înscriere a rezultatelor deosebite obținute de cadrele didactice și elevi la
concursurile şi olimpiadele școlare şi la care aceștia au participat – formularul nr.1 la prezentul regulament (se vor trece toate diplomele depuse la dosar);
4. declarație pe propria răspundere a elevului/părintelui sau reprezentantului legal sau a cadrului didactic privind autenticitatea/ veridicitatea documentelor depuse, precum şi declarația de consimțământ cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal – formularul nr.2 la prezentul regulament.
5. adeverință de la instituția de învățământ care să ateste participarea la concursuri, în care se menționează concursul/olimpiada și etapa la care a participat elevul și a obținut premiul;
6. dosarul se înregistrează la registratura Consiliului Județean Giurgiu doar dacă este complet (copie CI elev/părinte, după caz, copii diplome, formularul de înscriere, declarații pe propria răspundere). Nu se acceptă completări ulterioare.
Art.13. (1) Situațiile centralizate depuse la Consiliul Judeţean Giurgiu, vor fi înaintate spre
analiză și validare Comisiei pentru Educaţie, cultură, tineret şi sport.
(2) Secretariatul comisiei va fi asigurat de personal din cadrul Serviciului
Coordonare și control servicii publice de interes județean din cadrul Consiliului Județean Giurgiu, numit prin dispoziție a președintelui consiliului județean.
Art.14. Atribuțiile și responsabilitățile Comisiei pentru Educaţie, cultură, tineret şi sport
sunt următoarele:
a) analizează documentele depuse şi validează solicitarea pentru fiecare candidat în parte;
b) redactează şi înaintează Președintelui Consiliului Județean Giurgiu, pentru iniţierea proiectului de hotărâre de consiliu, tabelul nominal cu persoanele, elevi si cadre didactice ce urmează a fi premiate.
Capitolul VIII —Dispoziții finale
Art.15. Prevederile prezentului regulament se aplică de la data aprobării sale în ședința de
consiliului județean și poate fi modificat sau completat prin hotărâre de consiliu.

PREŞEDINTE,
Dumitru Beianu
SECRETAR GENERAL AL JUDEȚULUI,
Aurelia Brebenel