Lungul drum al burselor elevilor. De ce nu ajung banii la elevi la timp?

0
350

Subiectul privind plata cu întârziere a burselor elevilor a fost dezbătut de toată lumea în ultima vreme. Fie că „întârzierile au fost cauzate de volumul foarte mare de dosare înscrise pentru verificarea eligibilității, fie de data organizării ședințelor pentru buget ale consiliilor locale”, bursele în municipiul Giurgiu nu s-au dat încă, și deși există confirmarea că acestea se vor da începând de joi, 3 octombrie, plata acestora nu va fi integrală, ci doar parțială, neacoperind nici restanțele de pe semestrul trecut al anului școlar 2021/2022, ce să mai vorbim de plata acestora la zi.

Chiar dacă Ministerul Edicației i-a băgat în ședință pe 26 octombrie pe toți inspectorii generali școlari și pe contabilii inspectoratelor ca să afle aceste două concluzii, dar nu s-a mai întâmplat nimic de la acel moment.

Am încercat să descoperim dacă există un blocaj instituțional sau legal care duce la întârzieri atât de mari, pentru că nu se întâmplă doar într-o școală, ci a devenit un fenomen care afectează nenumărați elevi din școli aflate în comune și în orașe, fie ele mari, mici sau medii din întregul județ.

Haideți să vedem care este sinuosul drum al acordării burselor elevilor:

  1. Mai întâi, părintele depune actele solicitate la școală;

  2. Ulterior, bursa este aprobată de școală, dacă toate documentele sunt la dosar și dacă criteriile de eligibilitate sunt îndeplinite;

  3. Școala trimite lista cu numărul bursierilor pe categorii de burse (de performanță, de merit, de studiu și sociale, plus suma necesară Consiliului Local și Inspectoratului Școlar Județean.

  4. Lista trimisă Inspectoratului Școlar Județean pleacă apoi la Ministerul Educației, după ce are loc la ISJ o centralizare a situației din întreg județul.

  5. Ministerul Educației centralizează sumele necesare pentru burse de la toate inspectoratele și după încă un set de verificări face solicitarea de buget către Ministerul Finanțelor.

  6. Ministerul Finanțelor este cel care alocă bugetul respectiv prin Legea Bugetului de stat sau Ordonanțe de Urgență pentru rectificări bugetare.

  7. Inspectoratul Școlar intră din nou în scenă după aprobarea de către Finanțele centrale a bugetului – ISJ-urile trimit listele cu sumele necesare pentru fiecare localitate/unitate de învățământ în parte către Direcția Finanțelor Publice din fiecare județ.

  8. De la Finanțele județene, banii nu pleacă automat spre bugetele localităților, ci apare o complicație inutilă: pasul 9

  9. Consiliul Local trebuie să se reunească în fiecare oraș și comună din țară și să emită o hotărâre, pe baza listei primite de la școală și a sumelor aprobate și repartizate de la Finanțe. În hotărârea de Consiliul Local apare atât numărul elevilor beneficiari, cât și cuantumul lunar pe fiecare categorie de bursă pentru anul școlar în curs, cu respectarea cuantumului minim garantat prin hotărâre de guvern – adică 500 de lei pentru performanță, 200 de lei pentru bursele de merit și ajutor social, 150 de lei pentru studiu.

  10. De-abia după ce hotărârea Consiliului Local este aprobată, Direcția de Finanțe Publice a județului transmite banii către primărie.

  11. În final, banii ajung la școală și în conturile elevilor.

    Practic, câteva sute de mii de elevi, poate chiar mai mulți, stau și așteaptă să își primească drepturile cuvenite prin lege, întârziate până la încălcarea legii.

Nicio autoritate nu s-a apucat să facă anchetă și ședințe decât la două săptămâni după data limită de plată a burselor, stabilită de Guvern prin act normativ. Iar totul se blochează într-o procedură birocratico-administrativă și pur formală – aprobarea Consiliului Local a unor burse care oricum sunt primite de elevi direct din bugetul de stat, din cotele defalcate de TVA, deci nu din bugetul local.

Primăria nu dă banii, primăria prin Consiliul Local doar aprobă formal numărul de burse.

Chiar și în condițiile în care Ministerul de Finanțe a virat banii către Direcțiile Finanțelor Publice, această procedură de la nivelul fiecărei comune din România întârzie semnificativ acordarea burselor, pentru că depinde de momentul în care are loc ședința de consiliu local, de aprobarea hotărârii, dar și de cunoașterea de către primarii, consilieri locali, școli și inspectorate a procedurii în sine.

(Jurnal)