duminică, ianuarie 26, 2025
Jurnal giurgiuvean
Acasă Actualitate Ion Ghimpețeanu- inspector general al IȘJ Giurgiu:„…Educația, profesia, responsabilitatea, calificarea și competențele sunt adevăratele barometre ale unei societăți!”

Ion Ghimpețeanu- inspector general al IȘJ Giurgiu:„…Educația, profesia, responsabilitatea, calificarea și competențele sunt adevăratele barometre ale unei societăți!”

0
Ion Ghimpețeanu- inspector general al IȘJ Giurgiu:„…Educația, profesia, responsabilitatea, calificarea și competențele sunt adevăratele barometre ale unei societăți!”

În cadrul plenului ultimei ședințe a Consiliului Județean Giurgiu,  inspectorul general al Inspectoratului Școlar General, prof. Ghimpețeanu Ion, a evidențiat în cadrul unei prezentări, aspectele pozitive și bunele practici implementate la nivelul Inspectoratului Școlar Giurgiuvean de la începutul mandatului său.

Prof. Ion Ghimpețeanu  a dat citire unui raport al activității Inspectoratului, evidențiind situația, la acest moment, a sistemului de învățământ, la nivelul unităților școlare din județul Giurgiu.

Afirmând că este la al treilea an de mandat în calitate de inspector general , prof. Ghimpețeanu a  prezentat  o  analiză  a evoluției învățământului giurgiuvean pe parcursul acestui interval de timp.

„Rata abandonului școlar în județul Giurgiu este un  subiect primordial,  de mare interes” –  a subliniat domnia sa…

„În primul rând trebuie evidențiat învățămăntul primar, gimnazial.  De aceea pentru a avea o situație clară și relevantă s-a  luat ca referință fiecare an școlar în parte, pe ultimii trei ani…

La nivelul învățământului PRIMAR,  2021-2022, rata de abandon era de 2,95 %. În anul ANUL 2022-2023 , rata abandonului  era de 2. 54%,  iar în 2023-2024, aceasta  era de 2, 06 %.  Se observă o curbă descendentă, ceea ce înseamnă că lucrurile merg într-o direcție foarte bună” – a mai spus inspectorul general.

„În învățămăntul gimnazial, Rata de abandon in anul școlar   2021-2022 era în procent de 3,87 %, în 2022-2023  era în procent de 3,54 %, pentru ca în 2023-2024 ea este de 3,19 %.

Învățământul liceal prezintă  o situație  de excepție, după cum urmează:  2, 71 % în 2021-2022,  2, 42 %, în 2022-2023, iar în prezent 2, 16%.  Considerăm că este o evoluție fulminantă, conform datelor prezentate  ce se inregistrează pe invățământul  profesional. Există o justifcare, o argumentație pe care o parte a mass-media județene a prezentat-o. De trei ani de zile  se încearcă o reformă, o  reorganizare a întregului  sistem de învățământ  liceal în  județul nostru, focusându-ne pe promovarea  învățământului tehnic profesional dual, pentru că este nevoie de forță de muncă  și de aceea în acest sens se stimulează calitatea în detrimentrul  cantității. 

Se încearcă pe viitor  ca admiterea la liceu să se facă doar cu  medii peste 5 și să se promoveze elevii care învață, care susțin actul de educație prin medii peste această notă. Pe ceilalți, cu medii sub cinci vor fi incrajați  în a învăța o meserie. Nu este nimic rușinos în a învăța o meserie, ci dimpotrivă, este onorant să fii profesionist în ceea ce faci. Din păcate barierele sunt constituite de mentalități greșite, încremenite în timp, nefiind adaptate la ce oferă societatea și piața muncii, astăzi„ – a mai precizat Ion Ghimpețeanu.

„Toate procentele prezentate au  ca fundament acțiuni pe care Inspectoratul Școlar  le are în derulare, punctând  proiectele de impact național pe care  Inspectoratul  Școlar le-a depus  și le va depune în continuare  sau le are în implementare la acest moment. Un proiect important este cel la nivel național de reducere a abandonului școlar, așa cum menționam la început,  prin axa PNRR, unde în Giurgiu  avem 53 de unități  de invățământ, parte integrantă din acest proiect național , sub  Peneras 1 și  Peneras 2.

Este relevant de asemenea și renumerația pe care școlile o au în cadrul  acestor proiecte ce au adus  școlilor echipamente tehnice, laptopuri, calculatoare…Dar  cel mai de preț lucru îl constituie  activitățile remediale, în care profesorii au fost renumerați, iar elevii au beneficiat de ore de pregătire, iar această pregătire s-a reflectat în note și procentul de promovabilitate.

La nivelul județului din ambele proiecte avem suma de  53.714, 466 de miliarde lei. Școlile au fost dotate și  aprovizionate cu tot ce a considerat necesar fiecare unitate școlară în parte, evident având ca justificare diminuarea abandonului școlar și implicit îmbunățirea actului de învățământ  și rezultatele școlare. 

Un alt element important în diminuarea abandonului școlar a fost constituit  de Programul Național „O masă sănătoasă”.

De precizat că la preluarea mandatului de inspector generfal al IȘJ Giurgiu, a domnului Ion Ghimpețeanu, în municipiul Giurgiu existau 7-8  unități de învățământ  ce  beneficiau de această oportunitate, de acest program, prin care  elevii primeau o masă pe zi, în funcție de  disponibilitățile  din unitatea de învățământ  respectivă, condiționate și de faptul de a avea sau nu cantină. Din păcate în județul Giurgiu nu există unități de învățământ cu cantină, astfel că elevii nu pot beneficia de o masă caldă,  gătită , cei care au câștigat licitațiile oferind pachete alimentare, sub diferite forme. Cifrele sunt încurajatoare însă întrucât aceste unități au crescut ca număr în ultima perioadă, de la 7 la 30. Inspectoratul fiind notificat de către Minister , cu perspectiva că numărul lor ar putea chiar să crească…

„În prezent numărul beneficiarilor din județul Giurgiu al acestui program este de aproximativ de  12.000  de  elevi.  Ei se bucură de o  masă sănătoasă, existând posibilitatea extinderii, așa cum prevede Legea Educației  – menționa prof. Ion Ghimpețeanu.

Tot acest tablou instituțional cu reducerea abandonului școlar , implementarea acestor proiecte,  învățământul tehnic aflat în plină ascensiune, cu cele  cinci proiecte de stagii de practică, câștigate,  proiectele ERASMUS, un viitor proiect pe educație timpurie, în perspectiva  construirii unor creșe și grădinițe în județul Giurgiu,  la care se adaugă activitățile remediale, toate au  dezvoltat învățământul giurgiuvean aducând o nouă lumină, o nouă perspectivă  de abordare…

Această analiză pertinentă  ne dă un motiv de speranță, rezultatele, așa cum am constatat,  neîntârziind să apară,  încă din primul an de mandat al profesorului Ion Ghimpețeanu.

O altă statistică neagră, ce ne clasa pe locurile  codașe în țară, era  reprezentată de rezultatele la examenul de  evaluare și de la bacalaureat. Situație s-a schimbat însă, în special la examenul de evaluare națională, unde am reușit să surclasăm 8 județe, trei  dintre ele, județe   importante: Argeș , Arad sau Dâmbovița… Am ieșit din sfera  codașilor la examenele naționale . Anul acesta s-a continuat în aceeași manieră,  reorganizând, după alte principii,  organigrama învățământului, uneori  aplicându-se chiar  măsuri radicale, dar necesare, iar acest lucru a fost dovedit de rezultate .

După 1990 până astăzi,  județul Giurgiu, codașă la Evaluarea Națională, a  ocupat în 2024, locul 13 pe țară, diferența dintre  Giurgiu și   județul de pe primul loc fiind de doar căteva  procente ( 4-5 procente). Este dovada că elevii din județul nostru nu sunt mai slabi pregătiți și că nu avem profesori  neperformanți, ci  mai degrabă  ne cantonăm în anumite mentalități… Suntem tributari unui anumit sistem, ne este greu să recunoaștem că elevul pe care îl avem cu note de 5 , trebuie să îl reorientăm acolo unde  capacitățile dumnealui îl direcționează – mai declara prof. Ion Ghimpețeanu.

În privința examenului de bacalaureat lucrurile se prezintă puțin diferit , întrucât reorganizarea rețelei de învățământ,  prin încurajarea învățământului profesional, mai ales dacă ne referim la acel Campus , unde dorim să creem meseriași. Însă pâna la acel moment, de doi ani liceele din orașul și județul nostru au avut medii mai mari la admitere. Lucrurile acestea vor avea un impact  semnificativ  la finalul celor patru ani. Deocamdată au trecut doar doi ani, așa că rezultatele se vor vedea în mod real la timpul potrivit.   

S-au intensificat orele de pregătire, astfel că suntem pe un drum bun. Putem vorbi acum de un procent de 67 %. Este un lucru pozitiv. Trebuie să scăpăm – așa cum spuneam – de anumite mentalități perimate și veți vedea că peste doi ani de zile, vom avea o altă configurație a învățământului giurgiuvean.

Întrucât este una să intri la un liceu cu o medie de  5 sau 6  și alta este să fii admis la liceu cu o medie de peste 8. Lucrurile au intrat însă într-o normalitate, chiar dacă la început s-a creat un adevărat  tsunami la nivel de interpretări și mentalități. O parte a presei a înțeles însă că învățământul profesional nu este un „bau- bau”, că nu este o rușine, ci dimpotrivă că munca trebuie încurajată, meseria, profesia, invățământul profesional…

Sunt țări europene, precum Germania, unde învățămăntul profesional poate ajunge până la o formă de doctorat. Iată de ce  trebuie să fim deschiși în educație și să vedem ce se întâmplă în lume, acolo unde educația, profesia, responsabilitatea, calificarea și competențele sunt adevăratele barometre ale unei societăți – a concluzionat prof. Ion Ghimpețeanu, inspector general al IȘJ Giurgiu.

 

(Florian Tincu)

VREMEA

Giurgiu
cer senin
5.5 ° C
5.5 °
5.5 °
83 %
1.8kmh
0 %
Dum
12 °
lun
14 °
mar
15 °
mie
16 °
joi
13 °
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com