O veste proastă pentru giurgiuveni a fost dată de către primarul municipiului, Nicolae Barbu, în prima conferință de presă a acestui an de miercuri, 9 ianuarie: după jumătatea lunii februarie, contractul de ridicare și transport al gunoiului de pe raza municipiului (dar și al altor 20 de comune) se reziliază.

Decizia a venit, unilateral, din partea societății care a câștigat, în 2016, licitația pentru operatorul unic de gunoi: SC GIREXIM UNIVERSAL SA. De ce s-a ajuns la această situație, a explicat primarul Nicolae Barbu:

„Am primit mai multe notificări, încă din anul 2016, prin care GIREXIM ne tot atenționa că își dorește majorarea tarifelor. Logic, ar fi fost normal, dar ei au venit cu modificările atunci când nu trebuia…”, spunea primarul Barbu.

* Scurtă istorie…

La 1 iunie 2016, contractul de delegare al serviciului de salubritate la nivelul municipiului a fost atribuit cu o clauză: în termen de o lună, perioadă denumită „perioadă de mobilizare”, interval în care trebuie să fie achiziționate utilaje și toate cele necesare unei bune funcționări, inclusiv obținerea de autorizații și avize. Această perioadă este expres precizată în contract, în acest interval contractul respectiv neproducând efecte juridice.

Numai că cei de la GIREXIM, conform celor precizate de primarul Nicolae Barbu, nu au făcut niciun demers în acest sens. Mai mult, problemele ivite cu Groapa de la Frătești au întârziat, la rândul lor, intrarea în normalitate a gestionării deșeurilor menajere din municipiu și din comunele aflate în „jurisdicția” celor de la GIREXIM.

În final, în luna septembrie 2016, cu o întârziere de două luni, se semnează, cu municipalitatea, contractul pentru populația din statisticile oficiale, de aproximativ 63.000 de locuitori.

Odată cu finalizarea tuturor etapelor, la 30 noiembrie 2017, contractul cu municipalitatea se încheie, aceștia din urmă nu mai au obligația de a achita către GIREXIM contravaloarea serviciilor prestate, urmând ca operatorul de gunoi să meargă, din casă în casă, să încheie noi contracte, de această dată individuale, cu giurgiuvenii.

„Deși, încă din anul 2016 am tot fost notificați cu privire la majorările de tarife, noi nu am acceptat acest lucru, întrucât era o modificare a regulilor, în timpul jocului, și fără a avea o bază legală!”, a precizat primarul Nicolae BARBU.

* Majorări fără noimă…

Astfel a catalogat edilul municipiului tentativele celor de la GIREXIM de a ridica, de la 6,2 lei/persoană/lună (tariful cu care au câștigat licitația) la 11,6 lei/persoană/lună, costurile pe care trebuiau să le achite giurgiuvenii. Cu alte cuvinte, era vorba de o creștere de peste 70 de procente.

„Au venit cu această enormitate într-o perioadă în care nu se aflau în legalitate. Ce nu mi s-a părut normal a fost că, în septembrie 2018, cei de la Consiliul Județean – și aici este greșeala dumnealor – au venit cu schimbarea regulamentului de salubrizare…Dar, asta este. Acum, cei de la GIREXIM sunt angrenați în trei procese: unul cu noi, Primăria, altul cu cei de la Consiliul Județean, și un al treilea cu ADI-ul „Management eficient pentru un județ curat”, mai spunea primarul Barbu.

*Ce se va întâmpla cu gunoiul giurgiuvenilor…

Ultima notificare a celor de la GIREXIM către ADI și către municipalitate preciza că, începând cu data de 14 februarie 2019, se va sista serviciul de salubrizare (colectare și transport) atât pentru municipiul Giurgiu, cât și pentru cele 20 de comune.

Mai mult, pe data de 3 ianuarie, la porțile de acces în Groapa de Gunoi de la Frătești, reprezentanții administratorului, ECO SUD, ar fi fost la un pas de scandal cu cei de la GIREXIM, întrucât au interzis accesul mașinilor de gunoi pe platformă. Acesta a fost un ultim gest de neexplicat, după ce pe 28 decembrie, la o discuție și negociere între părțile implicate (consultant – reprezentant ADI – Consiliul Județean – Operatorul GIREXIM), reprezentantul celor din urmă s-a ridicat de la masă, fără niciun fel de explicație, și a părăsit sala…

„După această ultimă adresă fermă, în care eram înștiințați că se reziliază, unilateral, contractul, am demarat procedura de reluare a licitației, dar și de negociere directă cu un alt operator care să preia, după 15 februarie, serviciul de colectare și transport. Voi avea și o discuție cu președintele Consiliului Județean, căruia îi voi solicita să se implice, și dumnealui, personal, în a demara aceste noi proceduri, care, sper eu, să se finalizeze cam într-un an de zile. Nu putem risca să lăsăm orașul pradă mormanelor de gunoi. De asemenea, și nu vreau să se înțeleagă greșit, îi sfătuiesc pe giurgiuveni să plătească serviciul de colectare/transport gunoi menajer numai până la data de 14 februarie, după aceea, vom vedea…Pe de altă parte, dacă cei de la GIREXIM nu și-au respectat partea lor de contract, ar fi bine dacă și cetățenii i-ar sancționa, în vreun fel…”, a încheiat primarul Nicolae Barbu.

Chiar și contractele încheiate de GIREXIM cu cetățenii sau cu ADI sunt, cumva, neclare: dacă în cazul cetățenilor, GIREXIM își ia angajamentul că va ridica, din zona de case, gunoiul de două ori pe săptămână, iar din zona de blocuri de cinci ori sau de câte ori este nevoie, în cel cu ADI situația este alta: la case: o ridicare săptămânal, iar la blocuri, de trei ori. Din semnalele primite de la cititorii noștri, numărul de ridicări făcute de cei de la GIREXIM nu a fost, de cele mai multe ori, cel stipulat în contract, existând chiar situații când reprezentanții operatorului au fost chiar sancționați de polițiștii locali pentru neridicarea gunoiului la timp.

 

(A.L.)