Conform obiceiurilor românești, după reducerea TVA-ului la alimente, lanţurile de magazine fast-food, restaurantele, cât și mare  parte dintre micile magazine n-au redus preţurile, așa cum se anunțase și cum se aștepta toată lumea.

În multe cazuri, preţurile nu au coborât deloc, în timp ce în altele reducerea a fost mult mai mică faţă de mult-trâmbițata ieftinire cu 12%.

În timp ce toată ţara şi mai ales autorităţile au stat cu ochii pe marii retaileri pentru a vedea dacă scăderea TVA la alimente se simte în buzunar, foarte multe restaurante, lanţuri de magazine fast-food, firme de catering şi mare parte din buticari au „uitat“ să reducă preţurile cu 12%, cât ar fi trebuit după reducerea TVA de la 24% la 9% de la 1 iunie.

Mai multe imagini cu bonuri fiscale au ajuns pe internet, fiind postate de consumatorii nemulţumiţi că preţul a rămas la fel sau a scăzut prea puţin, iar companiile cu pricina au rămas cu profitul.

De la un mare lanţ de fast-food şi până la şaormării sau magazine de la colţul blocului, mai multe companii au fost prinse „în offside“ în acest fel. Nici Pandemia nu i-a făcut pe negustori să mai scadă din preț, mai ales că unii dintre ei au fost nevoiți în această perioadă să închidă magazinele.

Șmecherii, sub ochii autorităților 

Toate acestea se întâmplă în condiţiile în care mai multe instituţii ale statului au anunţat că monitorizează preţurile. Este vorba de cei  de la Consiliul Concurenţei şi Ministerul Finanţelor, până la Institutul Naţional de Statistică (INS) şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Totul a culminat cu vizitele lui Daniel Constantin, ministrul Agriculturii, care a monitorizat câteva unităţi ale marilor retaileri.

Întrebați despre situația la nivelul județului Giurgiu, a controalelor privind respectarea reducerii TVA la produsele alimentare și a eventualelor sancțiuni, reprezentanții Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului Giurgiu au răspuns:

În conformitate cu prevederile art.3 alin. 1 din HG 700/2012 privind organizarea și funcționarea ANPC, modificată ulterior, aspectele solicitate privind stabilirea prețurilor după reducerea TVA nu intră în atribuțiile ANPC și a structurilor subordonate, respectiv CJPC Giurgiu.

În conformitate cu prevederile art. 20 al 4 din OG 21/1992 privind protecția consumatorului, ANPC – CRCP/CJCP Giurgiu au în competență doar verificarea informațiile finale oferite consumatorilor despre prețul final al produsului sau despre tariful serviciului prestat, pe care îl suportă consumatorul care să cuprindă toate costurile inclusiv TVA și toate costurile suplimentare”, se arată în răspunsul trimis de către CJCP Giurgiu.

În concluzie, retailerii și comercianții, se cred șmecheri și fac profituri pe seama fraierilor de consumatori sub ochii instituțiilor care sunt plătite bine tocmai pentru a ne proteja…

(Jurnal)