Concediul medical ar putea să NU mai fie plătit!

0
273

Avocatul Gheorghe Piperea sesizează un element care provoacă un adevărat cutremur… El arată că s-a abrogat articolul 75 din Codul Fiscal, ceea ce ar putea avea drept consecință faptul că angajaților nu li se vor mai  plăti concediul medical.

Este în curs de derulare procesul de impunere cu CASS și de executare silită a persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente si din profesii liberale. Vorbim de circa 400 de mii de persoane – avocati, desigur, practicieni în insolvență, executori, notari, experți contabili, evaluatori, consultanți, medici, farmaciști, arhitecti, instructori auto sau sportivi, ziaristi freelanceri. Pe scurt, cam tot ceea ce înseamnă coloana vertebrală a societății, clasa de mijloc. La care trebuie adaugati încă circa 600 de mii de salariați care au loc de munca la acești independenti, în curând falimentați de stat – scrie avocatul pe pagina sa de facebook

(…) Dacă, în privinta impozitului pe venit, modul de declarare si de regularizare a devenit destul de notoriu (se declara, la început de an, un buget estimat de venituri si cheltuieli, pe baza caruia se calculeaza un impozit provizoriu, iar la finalul anului fiscal se depune o declaratie finala de venituri brute, pe baza careia se emite decizia de impunere finala), în privinta CASS nu s-a putut face niciodata regularizarea, întrucât competentii de la fisc si de la casele publice de asigurari de sanatate nu au reusit sa transfere bazele de date cu asiguratii de la casele de sanatate la fisc…Pentru ca se apropie finalul termenului de prescriptie, competentii de la fisc au inceput, inca din decembrie anul trecut, sa trimita decizii de impunere continand sumele de plata cu titlu de regularizari ale cass pe anii 2013-2017.

Ce este mai important, însă, rezultă din următoarele :

Cass este o contributie, si nu un impozit sau o taxă, ceea ce înseamna ca nu poate, legal si constitutional, să fie confundata cu impozitul si să figureze pe aceeasi dispozitie de plată a obligatiilor bugetare ca si impozitul;

Cass nu este nici impozit, nici taxa, intrucat presupune o contraprestatie echivalenta sistemului public de sanatate, in schimbul platii sale de catre asigurat; cei care sunt scutiti de cass primesc de la sistemul public serviciile de sanatate (inclusiv medicamente gratuite sau compensate) in baza principiului solidaritatii, dar nici acest aspect nu transforma contributia noastra in impozit sau taxa, intrucat refuzul platii cass nu se sanctioneaza doar cu executarea silita si cu penalitatile, ca in cazul impozitelor si taxelor, ci si cu refuzul prestatiilor de asigurari de sanatate, exact ca in cazul asigurarilor de bunuri;

Fiscul ar fi putut face aceste regularizari imediat, începand din 2013, intrucat veniturile persoanelor vizate, in considerarea carora se calculeaza cass, sunt precis determinate la finalul anului fiscal; nefacand minimul efort de efectua regularizarea cass dupa aceleasi principii ca si la regularizarea impozitului pe venit, fiscul roman nu numai ca si-a incalcat rolul activ si obligatia de informare a contribuabilului, dar a fost si de o crasa incompetenta si de o rara rea-credinta, lasand aceste sume, ignorate de contribuabil, sa se acumuleze pentru a fi “impozitate” dintr-un singur foc, urmand a fi achitate in termen de 60 de zile de la comunicarea dispozitiei de impunere, cu consecinta probabila a falimentului asiguratului (faliment care implica si salariatii sai, care vor ramane pe drumuri, vulnerabili la executarile silite ale bancilor la care au facut credite in considerarea jobului la acesti independenti, viitori faliți);

Cel mai important aspect al relei-credinte si al crasei incompetente a fiscului roman este, însa, potentialul ridicat de rapire a dreptului asiguratului de a trece cass in categoria cheltuielilor deductibile, care reduc impozitul pe venit*; deciziile de “impunere” au început să fie emise din decembrie anul trecut, imediat dupa ce, in 2017, legiuitorul a decis ca cass sa nu mai fie integral deductibil din punctul de vedere al veniturilor impozabile; daca deciziile de “impunere” cu cass regularizat ar fi fost emise la timp, înca din anul 2013, atunci asiguratul ar fi avut dreptul care i se cuvine, de a trece aceste contributii la cheltuieli deductibile; fiind emise decizii de “impunere” dupa 2017, dreptul de deducere nu mai exista; in acest fel, indirect, cass a fost transformat intr-un impozit, ceea ce este contrar legii si chiar Constitutiei; in plus, indirect, se probeaza ceea ce eu am sustinut inca din 2014, ca acest cass este, de fapt, un impozit mascat, lucru negat vehement de fisc si ignorat cu gratie de instanțele de contencios administrativ, in special de Curtea de apel Bucuresti.

Intrebarea fundamentală care se pune acum este: (…) de ce nu există nicun protest, nici măcar judiciar, al celor care sunt atât de amical si de elegant tratați de fiscul roman, acelasi care uită, de regulă, să pretindă venituri publice de la corporațiile care practică “optimizarea” fiscală și de la companiile de stat evazioniste? – mai  notează avocatul Gheorghe Piperea pe facebook-ul său.

(Jurnal)