
Reciclarea ambalajelor a devenit o practică tot mai răspândită în România, mai ales odată cu lansarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) administrat de RetuRO. Din păcate sistemul pare că prezintă carențe în funcționare, iar cetățenii reclamă frecvent, atât administrației marketurilor cât mai ales în mediul online, situațiile de care se lovesc când vor să returneze ambalajele.
Ziarul nostru a oferit în mai multe rânduri imagini cu aparate defecte și păreri ale unor cetățeni giurgiuveni, umiliți pur și simplu de acest sistem ce se defectează deseori, oamenii fiind nevoiți să stea ore în șir în așteptarea unui reprezentant al magazinului pentru a-l repune în funcțiune. Sunt situații însă în care ambalajele din sticlă metal sau plastic nu sunt preluate de către aparate din cauza unor deficiențe…
Iată ce trebuie făcut pentru a vă putea primi garanția înapoi.
Primul pas
Este esențial este să te asiguri că fiecare sticlă pe care o returnezi are eticheta intactă și că pe aceasta se află sigla „Ambalaj cu garanție”. Această siglă certifică faptul că sticla este eligibilă pentru sistemul SGR și că vei putea recupera garanția. Dacă eticheta este deteriorată, aparatul de reciclare nu va putea scana codul de bare, iar sticla va fi refuzată.
Pasul doi
Este important să golești complet sticla de orice conținut înainte de a o returna, însă nu este necesar să o speli. Totuși, asigură-te că nu strângi sau deformezi sticla, deoarece aceasta trebuie să își păstreze forma originală pentru a fi recunoscută de aparat. Dacă sticla este deformată, riscul de a fi refuzată crește.
Pasul trei
Este nevoie ca sticlele să fie returnate cu capacul atașat? Potrivit reprezentanților RetuRO, reciclarea nu depinde de existența capacului. Aparatul poate calcula greutatea sticlei indiferent dacă are sau nu capacul atașat. Așadar, dacă ai pierdut capacul, nu este nicio problemă – sticla ta va fi acceptată și vei primi garanția.
Ambalajele se pot returna la orice magazin din circuitul RetuRO
Se pot returna sticlele la orice magazin care participă în acest sistem, indiferent de locul în care le-ai cumpărat. De exemplu, dacă ai cumpărat o sticlă de apă de la Mega Image, o poți returna la aparatul de reciclare de la Lidl sau Kaufland.
Care sunt cauzele ce pot duce la nefuncționarea aparatelor
Majoritatea problemelor ce apar în funcționarea aparatelor se dovedesc a fi de natură tehnică sau logistică.
Cel mai des întâlnite situații sunt cele în care RVM-urile (automatele de colectare) fie nu recunosc ambalajele, fie capacitatea lor de colectare a fost deja atinsă. Dacă această din urmă situație poate fi remediată relativ ușor, prin punerea la punct a logisticii legate de colectarea ambalajelor de către administratorul SGR (inclusiv prin degrevarea comercianților de obligația de a stoca ambalajele prea mult timp, fapt care pune la grea încercare capacitățile de stocare ale acestora), nu la fel de simplă este ”colaborarea” cu RVM-urile.