Românii cu maşini mai vechi de 15 ani ar putea să primească bani ca să renunţe la ele.

Ministrul mediului spune că, în caz contrar, aceştia vor fi supra-impozitați, deoarece acestea constituie o sursă de poluare importantă.

Măsurile ar putea fi luate, în special, în zonele în care calitatea aerului lasă de dorit. Ecologiştii cred însă că proiectul trebuie aplicat peste tot în ţară. Altfel, responsabilitatea ar putea fi pasată de la autorităţile centrale la cele locale.

În acest moment, România este printre puţinele țări din Europa care nu descurajează înmatricularea rablelor, spune ministrul Mediului.

Numărul de maşini vechi a crescut mult de când a fost eliminată taxa auto.

În acest moment în România, sunt înmatriculate 7.2 milioane de maşini. Este vorba de un parc vechi format din multe maşini vechi şi foarte vechi.

3.4 milioane de autotueisme au mai puţin de 15 ani iar 3.8 milioane de autoturisme sunt mai vechi de 16 ani, ceea ce reprezintă peste 50% din parcul auto al țării.

Cum comisia Europeană a solicitat României să descurajeze înmatricularea maşinilor de peste 15 ani, ministrul Mediului a propus o taxă în acest sens, la cumpărarea lor.

De asemenea, ar trebui plătit şi un impozit pentru deţinerea de maşini vechi, dar cuantumul acestuia nu a fost stabilit încă.

Ministrul mediului se gândeşte însă şi cum să-i încurajeze pe români să renunţe la vechituri.

În acest sens, se ia în calcul a se prelua modelul unui sistem aplicat în municipiul Sfântul Gheorghe. Acolo, cei cu maşini înmatriculate, care mai mult de 10 ani, primesc 3.000 lei dacă le casează.

Spre deosebire de Rabla, oamenii nu sunt obligaţi să-şi ia autoturisme noi în schimbul acestor bani. Ministrul mediului crede că la nivel naţional, suma ar trebui corelată cu valoarea de piaţă a maşinii. Sistemul de taxare şi de bonusuri ar urma să se aplice în oraşele aglomerate, unde gradul de poluare este ridicat.

Așteptăm cu viu interes deciziile guvernanților, mai ales că acestea ne privesc pe fiecare dintre noi.

(Jurnal)