Companiile care au automate prin intermediul cărora se vând produse sau servicii vor fi obligate să și le doteze, până la finele anului 2019, cu aparate de marcat cu jurnal electronic, conform unui proiect de act normativ aflat aproape de votul decisiv al Camerei Deputaților. Totuși, automatele vor fi exceptate de la obligația tipăririi bonurilor fiscale.

Măsura este inclusă într-un proiect de lege care vizează modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Acesta a trecut deja de Senat încă din decembrie 2018 și recent a primit un raport prin care este propus pentru adoptare la Camera Deputaților.

Printre altele, parlamentarii vor ca o nouă categorie de companii să fie obligată să folosească aparate de marcat cu jurnal electronic. Concret, este vorba de firmele care dețin automate prin intermediul cărora se pot cumpăra alimente, băuturi, cărți sau alte produse ori servicii. Termenul-limită pentru dotarea automatelor cu case de marcat va fi ultima zi a anului 2019.

„Până la data de 31 decembrie 2019, operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, au obligația de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale [cu jurnal electronic]”, prevede documentul.

În momentul de față, firmele care dețin automate de produse sau servicii sunt scutite în mod expres de obligația de a folosi case de marcat, indiferent că e vorba de aparate cu jurnal tipărit sau cu jurnal electronic.

„Configurația, precum și caracteristicile tehnice și funcționale ale aparatelor de marcat electronice fiscale integrate în echipamente nesupravegheate (adică cele din automatele de produse sau servicii) se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență (adică OUG nr. 28/1999 – n. red.)”, mai scrie în proiect.

Totuși, aceste automate nu vor trebui să emită bonuri fiscale sau facturi și nici rapoarte fiscale de închidere zilnică sau alte tipuri de documente, așa cum se întâmplă în mod normal în cazul comercianților obișnuiți.

În altă ordine de idei, automatele pentru livrarea de produse energetice, adică benzină sau motorină, de exemplu, vor trebui să emită, totuși, bonuri fiscale.

În prezent, procesul de înlocuire a vechilor case de marcat cu jurnal tipărit cu noile case de marcat cu jurnal electronic este în plină desfășurare. Până acum, aproximativ 360.000 de noi case de marcat au fost puse în funcțiune la contribuabili, în condițiile în care autoritățile estimează că trebuie înlocuite în jur de 700.000 – 750.000 de aparate.

Atenție! Proiectul de lege NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie adoptat de Camera Deputaților, promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.

(JGR)