În contextul riscului de răspândire a epidemiei cu coronavirus, cei de la Finanțe vor să prelungească termenul de plată a impozitelor pe proprietate (31 martie 2020) până la finele lui iunie. Vorbim, mai exact, de impozitul pentru cei care dețineau în proprietate o mașină, o casă sau un teren la finele anului trecut.

Impozitele locale pentru mașini, terenuri și clădiri și taxa pe teren se plătesc în 2020 de către toți cei care aveau în proprietate astfel de bunuri la 31 decembrie anul trecut. Ele se pot plăti în două tranșe, termenele legale de plată fiind 31 martie și 30 septembrie. Cine plătește până la primul termen tot impozitul beneficiază de o reducere de 10% din acesta (valabil pentru fiecare dintre aceste dări fiscale).

În contextul coronavirusului, Ministerul Finanțelor Publice a propus azi prelungirea primului termen până pe 30 iunie 2020, doar că pentru asta e nevoie de o ordonanță de urgență, care ar trebui să fie dată cu ocazia primei ședințe de Guvern, odată ce vom avea unul în funcțiune.

Atenție! Chiar dacă vinzi bunul în decursul acestui an, ești dator să plătești impozitul pentru anul 2020. Noul proprietar achită abia de anul următor impozitul.

Despre ce impozite e vorba?

1. Impozitul pe mașini

Să începem cu bunurile mai mici – autovehiculele. În ceea ce priveşte modul de calcul al impozitului pe maşini, acesta se determină în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului (cmc), prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracţiune din aceasta cu o sumă corespunzătoare din Codul fiscal. Există, de asemenea, unele scutiri de impozit, dar și posibilitatea de a beneficia de unele reducer.

2. Impozitul pe clădirile rezidențiale și nerezidențiale

Pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile-anexă deținute de persoane fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08%-0,2%, asupra valorii impozabile a clădirii. La clădirile nerezidențiale, impozitul se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2-1,3% asupra valorii impozabile stabilite. Lucrurile devin puțin mai complicate în cazul în care respectiva locuință devine sau a devenit și sediu de firmă, adică este un spațiu mixt.

3. Impozitul pe clădirile mixte

Atunci când același spațiu are și funcție rezidențială, și nerezidențială se complică puțin modul de calcul al acestui impozit. În determinarea cotelor de impozitare intră mai multe considerente: posibilitatea de a determina (din documentația cadastrală sau din contractul de închiriere) care e spațiul de locuit și care e cel folosit de firmă; în ipoteza în care spațiile nu pot fi identificate separat, atunci intră în calcul chestiuni pentru plata cheltuielilor cu utilitățile ș.a.m.d. 

4. Atenție la clădirile care n-au mai fost reevaluate în ultimii ani!

Firmele sunt vizate, în principal, de această atenționare, pentru că legislația fiscală pretinde o reevaluare periodică a valorii impozabile a spațiilor deținute de acestea, indiferent de destinație. De asemenea, persoanele fizice trebuie să-și facă o reevaluare la cinci ani pentru clădirile cu destinație nerezidențială. Astfel de reevaluări sunt consemnate în rapoarte ce trebuie depuse la Fisc, până cel târziu la primul termen de plată pentru impozitul pe anul respectiv. În lipsa reevaluărilor, riscul este acela de a plăti un impozit mai mare.

5. Impozitul pe terenuri

Modul de calcul al impozitului pe terenuri e stabilit prin raportare la suprafața terenului, rangul localității în care este amplasat, zona și categoria de folosință, conform încadrării făcute de consiliul local și există și aici o lungă listă cu persoane scutite de plata lui. Pe perioada în care pentru un teren se plătește taxa pe teren, nu se datorează impozitul pe teren. Taxa pe teren e plătită de concesionari, locatari, titulari ai dreptului de administrare/ folosință, în condiții similare impozitului pe teren, pentru terenurile proprietate publică sau privată a statului ori a unităților administrativ-teritoriale. 

6. Taxa pe teren

Spre deosebire de impozit, taxa pe teren e plătită nu de proprietarul terenului, ci de concesionarul, cel care a închiriat sau a luat în administrare ori folosință un teren proprietate publică/privată a statului ori autorităților locale. Taxa pe teren se datorează similar impozitului pe teren.