
Modernizarea liniei de cale ferată București-Giurgiu, un proiect esențial pentru infrastructura feroviară din România, a fost amânată, după ce Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a admis contestația depusă de Porr Construct. Inițial, CFR SA desemnase drept câștigătoare oferta Asocierii Arcada – Alstom, pentru contractul estimat la peste două miliarde de lei. Contestația a vizat raportul procedurii prin care Arcada – Alstom fuseseră selectați, iar CNSC a dispus reevaluarea ofertelor.
În soluția sa, CNSC a afirmat: „Admite contestația și dispune remedierea”. Acesta este un semnal că, cel mai probabil, procesul de licitație va fi reluat, iar CFR SA va trebui să reevalueze ofertele depuse de concurenți.
Proiectul vizează modernizarea liniei feroviare dintre stațiile CF București Nord și Giurgiu Nord Frontieră, un tronson de 93,45 km. Pe 14 ianuarie 2025, CFR a anunțat că a desemnat asocierea Railworks, formată din Arcada Company (lider asociere) și Alstom Transport SA (asociat), câștigătoare a licitației pentru proiectarea și execuția lucrărilor de modernizare.
Oferta financiară a Asocierii Railworks a fost de 2,1 miliarde de lei, fără TVA, iar contractul urma să fie încheiat la finalul perioadei legale de contestații. Cu toate acestea, contestația Porr Construct a schimbat acest plan. Porr contestă procedura și cere anularea desemnării câștigătoarei, ceea ce va conduce la o reevaluare a tuturor ofertelor.
Modernizarea liniei feroviare București-Giurgiu este un proiect cu impact major asupra transportului feroviar din România. Pe lângă îmbunătățirea infrastructurii, acesta include lucrări de electrificare și implementarea sistemului de semnalizare ERTMS pentru o mai mare siguranță și eficiență în trafic. În plus, modernizarea va adresa următoarele obiective:
Reducerea timpului de călătorie, prin creșterea vitezei de circulație pe întregul tronson.
Creșterea siguranței feroviare, inclusiv prin implementarea unor tehnologii moderne de semnalizare și control al traficului.
Îmbunătățirea confortului călătorilor, în paralel cu reducerea emisiilor de poluanți și impactul asupra mediului.
Atragerea traficului feroviar, de la cel auto, pe ruta București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră, o legătură esențială între România și sud-estul Europei.