laptopVineri  22 ianuarie, la prânz, a avut loc la Hotel Rin din Capitală,  Conferinţa organizată de BRAT  cu tema „Presa locală – dezvoltare prin transparenţă” . Întâlnirea  a reunit peste 80 de reprezentanți ai presei locale din România, inclusiv cei ai presei giurgiuvene.

În cadrul întâlnirii a fost dezbătută situaţia presei locale din România, afectată atât de problemele generale ale societăţii sau mass media româneşti, cum ar fi lipsa unei legislaţii adecvatate, fiscalitatea excesivă, descreşterea investiţiilor în publicitate şi modificările obiceiurilor de consum media ale populaţiei, precum şi de problemele specifice presei locale: deprofesionalizarea şi lipsa personalului calificat, pe fondul problemelor financiare, probleme specifice distribuţiei de presă, dificulăţi în accesarea fondurilor publice destinate publicităţii utilizând criterii profesionale. Presa locală a rămas relevantă pe plan local, atât sub aspectul publicului atins cât şi al pieţei de publicitate, chiar în contextul schimbărilor generate de criza economică şi dezvoltarea mediului online. Pentru că presa locală să îşi poată apăra interesele şi susţine proiectele, este necesar să devină relevantă şi la nivel naţional, să facă eforturi pentru coagularea intereselor sale. Astfel, presa locală poate propune şi susţine proiecte, în relaţia cu Guvernul sau alte autorităţi ale statului, ce pot aduce soluţii la o parte dintre problemele menţionate anterior.

 Silviu Ispas, Preşedintele BRAT, a caracterizat situaţia presei scrise locale că fiind critică, arătând că pentru a rezolva problemele acesteia este nevoie de multă implicare şi proiecte susţinute. Domnia sa a menţionat că BRAT este o instituţie semnificativă a industriei de media şi publicitate, a presei scrise în mod particular, care a demonstrat pe parcursul existenţei sale capacitatea de a prelua ideile industriei şi de a răspunde la nevoile acesteia prin lansarea unor proiecte esenţiale presei scrise. BRAT a rămas în prezent printre singurele organizaţii de media ce reprezintă interesele presei scrise din România.

 Alin Alecu, Managing Director al ARBOmedia, a discutat despre importanţa auditării şi măsurării independente a performanţelor presei locale în relaţia cu agenţiile şi clienţii de publicitate. Dânsul a evidenţiat avantajele unei structuri asociative în realizarea obiectivelor comune, atrangand atenţia asupra oportunităţii oferită de BRAT în vederea realizării de proiecte în beneficul presei în cadrul asociaţiei.

 Din analiza  Ioanei Avădani, Director Executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent, vulnerabilităţile principale cu care se confruntă presă scrisă sunt legate de aspectele economice, generate de scăderea volumelor investite în publicitate, competiţia pentru bugetele de publicitate cu restul mass media dar şi probleme legate de distribuţia publicaţiilor tipărite şi distribuirea gratuită a conţinutului în mediul online. 

 Bogdan-Paul Dobrin – Director în cadrul Agenţiei Naţionale pentru Achiziţiile Publice (ANAP) a prezentat modificările aduse legislaţiei prin noua lege a achiziţiei publice, subliniind modificarea criteriului de atribuire a fondurilor publice pentru publicitate publică din preţul cel mai mic, în raportul calitate – preţ, care în cazul publicităţii media va avea în vedere criterii legate de preţul pentru o mie de copii difuzate, persoane atinse sau afişări online, în funcţie de mediu. 

 Mihai Aniţa – Partner Pricewaterhouse Coopers a subliniat importanţa realizării auditului de tiraje după standarde şi metodologii internaţionale, respectând atât rigorile internaţionale de audit precum şi standardele şi regulamentele specifice auditului de tiraje şi difuzării de presă. 

 Gabriela Lupşa ( Senior Press & Radio Buyer, Zenith România) a subliniat importanţa cifrelor de difuzare auditate, a datelor de audienţă şi a monitorizării independente a apariţiilor machetelor publicitare, pentru acordarea bugetelor de publicitate naţionale. 

Cristina Guseth – Director al Freedom House România – a prezentat proiectele pe care Asociaţia pe care o conduce le desfăşoară în beneficiul presei locale.

 În încheiere, 4 reprezentanţi ai publicaţiilor locale au comentat împreună cu d-na Arina Ureche ( Director General BRAT), o serie de proiecte pe care presa locală le-a desfăşurat în ultimii ani şi care au avut efecte benefice asupra propriilor afaceri de presă. Printre acestea, s-au evidenţiat produse editoriale realizate pe diverse teme, soluţii de îmbunătăţire a difuzării publicaţiilor şi de colectare mai bună a veniturilor generate de vânzarea tirajului, metode de creştere a veniturilor din publicitatea locală.

 Toţi reprezentanţii presei locale, fără excepţie, au fost de acord că pentru a putea depăşi situaţia critică a presei scrise locale este necesară susţinerea acesteia şi din surse guvernamentale. Presa locală scrisă, fie tipărită sau online, a devenit aproape singură surssă de ştiri locale, sporind astfel importanţă ei pentru comunităţile locale, dar şi pentru dezvoltarea locală sau regională a României.

La conferinţă au participat peste 80 de reprezentanţi ai presei locale, delegaţi ai Consiliului Concurentei, ANAP si ai Reprezentanţei din România a Comisiei Europene.

 Ce este BRAT

BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise și a mediului online, auditează tirajele (presă scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presă scrisă, online, radio și outdoor). Măsurătorile și monitorizările BRAT sunt independente și transparente, pe baza standardelor profesionale stabilite de membrii săi în concordanță cu normele internaționale.

 BRAT pune la dispozitia pieței de media și de publicitate indicatorii de performanță obținuți în urma auditului și a studiilor realizate. De aceea, rapoartele BRAT reprezintă reperul sigur și credibil pentru decizii strategice care implică industria media. În edițiile viitoare vom veni cu materiale privind propunerile făcute de către trustul de presă Paty și Paty Media din Giurgiu ce editează publicațiile Jurnal giurgiuvean și revista Valahia, gestionând totodată  site-ul nostru și o Agenție de  Publicitate. 

(Jurnal)