profesoriconstanteni-1413134947 Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (F.S.L.I.), consideră că noua lege de salarizare unitară, ce urmează a fi elaborată de către Ministerul Muncii în data de 10 februarie, trebuie să elimine actualele inechităţi şi dezechilibre în ceea ce priveşte salarizarea personalului din sectorul public.

        O lege de salarizare construită plecând de la principii corecte presupune ca fiecare categorie socio-profesională să fie poziţionată în grila de salarizare în funcţie de rolul pe care-l are în dezvoltarea societăţii. Este o realitate faptul că învăţământul este un domeniu strategic de care depinde viitorul unei ţări. Din păcate, în România, acest sector de activitate a fost neglijat în ultimii 26 de ani, fiind constant subfinanţat şi consecinţele se văd, se arată într-un comunicat al F.S.L.I.

        Potrivit organizaţiei sindicale, în momentul de faţă, după majorarea salarială de aproximativ 25% din anul 2015, salariul unui profesor debutant este de aproximativ 1.100 de lei, iar al unui profesor la final de carieră este de aproximativ 2.400 de lei, ceea ce este catalogat drept „jenant”.

F.S.L.I. arată că, în acest moment, PIB-ul per capita în România este de aproximativ 35.000 lei. Raportat la acest indicator, salariile profesorilor debutanţi din România – 18.900 lei/an – reprezintă 53 la sută, iar salariul maxim – 41.800lei/an – înseamnă 118 la sută. În alte ţări europene însă, nivelul salariilor minime ale profesorilor raportate la PIB-ul per capita este: 179 la sută în Muntenegru, 152 la sută în Germania, 139 la sută în Spania, 126 la sută în Grecia, etc, iar în ceea ce priveşte nivelul salariilor maxime, raportate la PIB-ul per capita, acesta este: 306 la sută în Cipru, 284 la sută în Muntenegru, 261 la sută în Portugalia, 206 la sută în Germania, etc.

            F.S.L.I. mai spune că, plecând de la PIB-ul per capita, principiile de bază care ar trebui să stea la baza construcţiei noii grile de salarizare din învăţământ sunt următoarele: salariul de bază al profesorului debutant să reprezinte 150% faţă de salariul minim pe economie, după 15 ani de activitate didactică să se poată ajunge la un salariu care să reprezinte o creştere de 75% faţă de salariul debutantului, iar salariul de bază maxim al unui profesor să reprezinte 150% faţă de salariul profesorului debutant şi să poată fi atins după 25 de ani de activitate didactică.

        Pentru a afla care sunt dolențele sindicaliștilor giurgiuveni în ceea ce privește viitoarea lege a salarizării în învățământ, ne-am adresat liderului Ligii Cadrelor Didactice Giurgiu, prof. Ion Trăistaru, care ne-a declarat: Suntem în totalitate în asentimentul propunerilor F.S.L.I și sperăm că săptâmâna viitoare, când se va reuni Consiliul Național al Liderilor Sindicali din Învățământ și se va negocia cu Ministerul Muncii, să reușim să ajungem la un consens, astfel încât să se aloce niște sume decente și pentru cadrele didactice. Noi susținem, în primul rând, o lege a salarizării echilibrate, iar această salarizare să se facă în funcție de studii, nu ca în domeniul justiției, unde, spre exemplu, cel mai mic salariu – cu tot respectul – cel ai femeii de serviciu, este egal cu cel al unui profesor debutant, care are totuși o pregătire la bază, a susținut o serie de examene deloc ușoare…Asta ne dorim, să nu mai existe aceste discrepanțe salariale, iar domeniului educațional să i se acorde atenția corespunzătoare…, a conchis prof. Ion Trăistaru.

(Jurnal)

2 COMENTARII

  1. Cadrele didactice ar trebui platite in functie de performanta si dupa numarul de ore efectiv lucrate….nu asa , lucreaza 4 ore pe zi ,4zile pe saptamana si vor salariu integral cat unul care lucreaza 8-12 ore zilnic.Da, sunt de acord cu un salariu de 2500-3500lei pe luna la un program zilnic de 8 ore si cu o oarecare performanta.Dar nu asa,elevii sunt aproape praf ,inebuniti de tot felul de manuale auxiliare recomandate de catre profesorii s.a.m.d.