Secretar de stat în MAI, coordonator al instituțiilor prefectului, Aneta MATEI, fostul prefect al județului Giurgiu, pune punctul pe „i” în disputa dintre CJ și Prefectură!

0
1421

În conflictul iscat între Instituția Prefectului și Consiliul județean Giurgiu, în urma căruia Prefectul Florentina Stănculescu a atacat în instanţă hotărârea Consiliului Judeţean Giurgiu referitoare la repartizarea sumelor alocate la finalul anului 2022, din bugetul de stat pentru unităţi administrativ-teritoriale (şi anume cota de 6% din impozitul pe venit), reacțiile „pro” și „contra” ale reprezentanților celor două formațiuni politice, aliate, de pe plan local (PSD și PNL) continuă, prin postarea a fel și fel de comentarii în legătură cu acest subiect, pe mediile de socializare.

La rândul nostru zilele acestea ne-am adresat fostului Prefect al județului, Aneta Matei, ce ocupă în prezent funcţia de secretar de stat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne, apelând la experiența bogată a acesteia în administrație cât și la expertiza domniei sale într-o situație de genul celei în care ne aflăm. Sperăm ca micul interviu avut cu fostul Prefect al județului Giurgiu să edifice pe toată lumea, punând capăt oricărei controverse.

Reporter: În ce condiții poate un Prefect să atace bugetul unui județ aprobat în ședința CJ?
Aneta Matei: Conform Codului Administrativ, Prefectul asigură respectarea verificării LEGALITĂȚII actelor administrative ale autorităților publice locale și poate ataca în fața instanței de contencios administrativ actele acestora pe care le consideră ILEGALE. Ceea ce însă am constatat , din toate postările și respectiv din opiniile publice susținute de către PSD Giurgiu, că sunt doar comentarii, afirmații asupra OPORTUNITĂȚII alocării bugetare, dar NICIUNA REFERITOARE LA LEGALITATE!

Rep.: Are Prefectul prerogative să se pronunțe pe oportunitatea alocărilor făcute de CJ, un organism ales al cetățenilor?

A.M.: În mod clar, NU! Organismele alese de către cetățeni sunt singurele care au aceste prerogative. Consiliul Ju­dețean este cel care, la propunerea Președintelui CJ, adoptă strategii și programe de dezvoltare economică și aprobă bugetul județului. Sigur, toate acestea cu consultarea administrațiilor publice locale din județ și în interesul fiecăruia. Asta înseamnă că trebuie urmărită dezvoltarea întregului județ, dar cum și care sunt prioritățile, le stabilește clar Consiliul Județean. Acesta poate, de exemplu, să decidă ca în primii doi ani de mandat să investească mai mult în anumite proiecte din județ și apoi în următorii 2 ani în altele, ori să considere că anumite comunități ale județului, care au venituri mai mari, să primească mai puțin, pentru a le ajuta pe altele în dificultate sau să finanțeze prioritar acele comunități care au proiecte de dezvoltare deja aprobate, dar care nu au sumele necesare pentru cofinanțare.

Rep.: Ca fost Prefect al jude­țului cum ați procedat dumneavoastră?

A.M.: Conform Codului Administrativ, un alt atribut al prefectului este ÎNDRUMAREA autorităților publice locale privind aplicarea normelor legale din sfera de competență.
Cât timp am fost prefect, am ales calea dialogului și am îndrumat primarii pentru dezvoltarea comunităților, indiferent de culoarea politică a acestora, pentru că LEGILE NU AU CULOARE POLITICĂ!
Dacă Prefectul este preocupat de dezvoltarea județului și nu de blocarea lui, atunci, în momentul în care constată că un act administrativ, emis de o autoritate publică locală, are erori, deține o serie de pârghii legale pentru a solicita precizări, corecții, documente justificative, astfel încât acel act administrativ să îndeplinească toate condițiile legale atunci când este emis. Mai precis, dacă există vreun argument sau temei juridic, se putea apela la procedura prealabilă, adică se putea urma calea dialogului și Consiliul Județean putea remedia. Se pare că nu s-a vrut însă acest lucru !
În perioada în care am fost Prefect, la conducerea CJ Giurgiu au fost, atât președinte PNL cât și PSD. Cu toate acestea n-am atacat niciun buget!
N-am folosit dubla măsură în relația cu primarii, ci rezolvarea problemelor pe calea dialogului, lucru pe care i l-am sugerat și actualei doamne Prefect, dar de care, din păcate, nu a ținut cont… Acest lucru îmi ridică anumite semne de întrebare privind buna intenție a demersului domniei sale!

Rep.: Prefectul trebuie să informeze Ministerul când blochează bugetul unui Consiliu Județean? Care sunt relațiile de subordonare ale Prefectului față de Minister?

A.M.: Același principiu ghidează acțiunile mele și din actuala poziție, aceea de secretar de stat în MAI, coordonator al instituțiilor prefectului. Coordonez prefecții, indiferent de apartenența lor politică, bazându-mă exclusiv pe prevederi legale și având drept scop final dezvoltarea comunităților locale. Sigur, îndrumarea și controlul ierarhic asupra activității prefecților se asigură de Ministerul care coordonează instituția Prefectului, prin urmare o minimă informare a Ministerului trebuie făcută, mai ales că prefecții trebuie să acționeze pentru menținerea climatului de pace socială și a unei comunicări permanente cu toate nivelurile instituționale.

Totodată, conform Codului Administrativ, Prefectul urmărește îndeplinirea obiectivelor cuprinse în programul de guvernare, nu le blochează! Le reamintesc că și PSD se află la guvernare. În consecință, își sabotează oare PSD, propriile obiective?
Prin acțiunile și atitudinile pe care PSD Giurgiu le adoptă, nu face rău președintelui CJ sau primarilor, ci privează cetățenii, pe care îi curtează numai în campaniile electorale, de o serie de proiecte de dezvoltare.

Rep: Ce se întâmplă atunci când se constată că un prefect comite un abuz în serviciu, în funcția publică pe care o ocupă?

A.M: După cum știți, în exercițiul funcțiilor lor Prefectul și Subprefectul răspund administrativ, civil sau penal, după caz, în condițiile legii…
(Jurnal)