Între 18 și 22 aprilie, la Craiova, în timpul primei săptămâni din vacanța de Paști, sute de elevi din țară au participat la Etapa Națională a Olimpiadei de Franceză. Au avut parte cu toții de multă emoție, aglomerație, discuții în franceză, râsete și multă, multă nerăbdare.

Printre cei participanți la acestă compeție s-a numărat și Mara Eveline Bucur, elevă în clasa a XII-a la Colegiul giurgiuvean „Ion Maiorescu”.

Din dorința de a împărtăși pasiunea ei pentru limba franceză și altor viitori participanții la astfel de concursuri, am purtat un dialog cu ea, dar și cu cadrul didactic ce a pregătit-o pentru acest concurs, profesoara de limba franceză, Lazăr Mădălina.

Reporter: Ce a însemnat acest concurs pentru tine de-a lungul anilor, dat fiind că ai participat la mai multe olimpiade naționale?Vorbește-ne, pe scurt, despre aceste concursuri.

Mara Eveline Bucur: Olimpiada de limba franceză a însemnat, pentru mine, o experiență inedită care m-a maturizat și mi-a stimulat ritmul procesului de autocunoaștere. De altfel, experienta mea legată de olimpiadele naționale este destul de vastă, având în vedere faptul că am avut șansa de a participa la fiecare fază națională organizată pe parcursul anilor de studiu, din clasa a VII-a, până în clasa a XII-a. Pasiunea pentru limba franceză a pornit, de fapt, cu prima calificare la etapa națională de la Gura Humorului, în anul 2017, când am reușit să ating o performanța academică notabilă, mențiune specială și 91 de puncte.

De asemenea, și în clasa a VIII-a m-am bucurat de rezultate excepționale, obținând 90 de puncte la faza județeană.

După reușitele din gimnaziu, în liceu mi-am demonstrat din nou potențialul, calificându-mă anual la etapele naționale, ba mai mult, reușind chiar să obțin premii și mențiuni cu fiecare ocazie.

În clasa a noua, olimpiada a avut loc la Bistrița, unde am avut parte de condiții decente de cazare și de o organizare minunată. A fost în mod cert o experiența de neuitat și productivă pentru mine, reușind să obțin 91 de puncte la proba scrisă.

Clasele a X-a și a XI-a au fost totuși mai puțin roditoare din punct de vedere al olimpiadelor, deoarece, din cauza pandemiei, etapele naționale nu au mai putut fi organizate. Astfel, deși în clasa a X-a mă calificasem la faza națională, nu am mai putut participa.

Totuși, acest fapt nu m-a oprit din a-mi continua studiul asiduu si constant.

Reporter: Ce a însemnat acest concurs de la Craiova pentru tine?

Mara Eveline Bucur: Din fericire, anul acesta am avut pentru ultima dată șansa de a participa la concursul care mi-a schimbat viața, ce a avut loc la Craiova. De această dată, olimpiada a fost cu atât mai importantă pentru mine, dat fiind faptul că, odată cu obținerea celor două premii, anume Premiul Special din partea Universității București și Mențiunea Specială ISJ Dolj, am fost oficial admisă la „Facultatea de Limbi și Literaturi Străine” din București.

Dorința de a ajunge la această facultate există încă din clasa a VII-a. Încă de pe atunci știam că acesta este drumul cel mai potrivit pentru mine. În modul acesta, mi-am atins ambele scopuri pe care le aveam în minte odată ce am urcat în trenul spre Craiova: obținerea unui rezultat satisfăcător și dobândirea sentimentului de siguranță pe care mi-l conferă diploma, cu privire la admiterea la facultatea visurilor mele.

Rep: Ce altceva te mai pasionează?

Mara Eveline Bucur: Pe lângă limba franceză, mai cunosc și limbile engleză (unde am reușit să obțin certificatul Cambridge pentru engleza avansată în clasa a XI-a), dar și limba germana, pe care mi-aș dori să o aprofundez pe parcursul facultătii.

Consider că, fără pasiune și perseverență, nu aș fi putut niciodată atinge un astfel de nivel, anume locul 8 la olimpida națională.

Rep: Pasiunea pentru limba franceză se datorează și cadrelor didactice?

Mara Eveline Bucur: Persoanele cărora le datorez toată recunostința sunt doamnele care m-au îndrumat în parcursul meu către succes, în particular. De asemenea, și doamna profesoară de la clasa, Lazăr Mădălina, mi-a fost alături. Astfel, îi sunt și dânsei recunoscătoare, fiindcă a dat întotdeauna dovadă de disponibilitate când aveam nevoie de clarificări și s-a arătat mereu interesată de pregătirea mea. Deși nivelul de la clasă nu este tocmai cel mai avansat, doamna profesoară a avut grijă de fiecare dată să mă pregătească suplimentar, lucrând intens împreună, înainte de fazele județene și naționale.

Rep: Ce planuri de viitor ai?

Mara Eveline Bucur: Experiența dobândită este foarte importantă pentru mine și sunt sigură că drumul meu nu se oprește aici. Pasiunea pentru limba și cultura franceză va fi cultivată în continuare, având în vedere faptul că vara aceasta urmează o noua provocare, examenul DALF, pe care plănuiesc să il susțin.

Cu atât mai mult, mi-aș dori ca în anii de studenție să am șansa de a ajunge și în Franța într-un schimb de experiență, pentru a mă putea în sfârșit folosi, în mod direct și concret, de cunoștințele acumulate. Sunt absolut convinsă că limba franceză îmi va deschide o mulțime de uși și ca, inclusiv prin intermediul cunoștintelor mele lingvistice, voi reuși să realizez ceea ce îmi propun. Scopul meu este să devin traducătoare literară, interpretă, sau poate chiar profesoară universitară, însă nu se știe niciodată ce iți rezervă viitorul. Sunt conștientă că drumul nu este ușor, însă sunt sigură că ambiția și consecvența de care dispun mă vor ajuta să îmi transform visurile în realitate și să îmi ating fiecare țel.

Lăsăm visurile de viitor ale Marei puțin la o parte, urându-i să aibă parte de drumul în viață pe care și-l dorește și pentru care se pregătește intens de ani buni.

Am rugat-o pe Mădălina Lazăr, profesoara Marei, să ne spună câteva cuvinte despre talentata ei elevă, cuvinte pe care vi le împărtășim în cele ce urmează: „Unul dintre copiii cu rezultate foarte bune la olimpiada națională este Bucur Mara Eveline, elevă în clasa a XII-a E, care a participat la olimpiada de limba franceză unde a obținut o Mențiune Specială și un Premiul Special. Eveline este o prezență constantă la olimpiada de limba franceză, calificându-se în fiecare an la faza națională (exceptând clasa a XI-a când, din cauza pandemiei, olimpiada nu s-a mai desfășurat). Olimpiada națională de limba franceză conține 3 probe: o probă scrisă, o probă orală (interacțiune verbală cu profesorul examinator pe baza unei teme date) și o probă de audiție prin care se verifica competențele elevului în ceea ce privește înțelegerea  unei conversații între interlocutori nativi de limba franceză. Examenul este așadar, unul foarte complex și necesită multă pregătire înainte. Eveline este o elevă foarte serioasă, responsabilă și autodidactă. Pentru asemenea rezultate nu este suficientă munca de la clasă. E nevoie de consecvență, perseverență și studiu susținut, calități pe care eleva mea le are din plin.  

Eveline va continua studiul limbii franceze și mai departe, intenția ei fiind să urmeze cursurile Facultății de Limbi și Literaturi Străine din cadrul Universității București.

În calitate de profesor îndrumător, trăiesc o mare satisfacție să văd încununarea cu succes a muncii depuse de un elev care a crescut frumos și căruia am reușit să-i insuflu pasiunea pentru disciplina pe care o predau”.

Nu îmi rămâne să spun la finalul acestui articol decât că mi-aș dori să scriu cât mai multe materiale despre astfel de copii minunați. Ei sunt VIITORUL ROMÂNIEI și ar trebui să facem totul să îi încurajăm și să le dăm aripi pentru zbor, pentru viață, pentru o viață așa cum și-o doresc.

(Ana Magheru)