DSC0661Guvernul a modificat şi completat de curând legislaţia privind garanţiile produselor cumpărate, având în vedere numărul mare de sesizări şi reclamaţii  depuse în acest sens de consumatori la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

Este vorba despre Ordonanţa referitoare la modificarea şi completarea Legii 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiilor asociate acestora, care a fost publicată în M.O. în data de 26 ianuarie 2016 şi care va intra în vigoare începând cu 29 februarie.

Printre principalele elemente de noutate aduse de Ordonanţa în cauză se numără:

– Introducerea perioadei maxime de 15 zile calendaristice în care vânzătorul are obligaţia să repare sau să înlocuiască un produs aflat în perioada de garanţie comercială, dacă acesta nu corespunde condiţiilor de conformitate menţionate în declaraţia referitoare la garanţie sau în publicitatea aferentă. Legislaţia aflată acum în vigoare preciza că orice reparare sau înlocuire a produselor va fi făcută într-o perioadă de timp stabilită de comun acord, în scris, între vânzător şi comerciant, luându-se în considerare natura produselor şi scopul pentru care acesta a solicitat produsele, fără însă a preciza durata maximă a acestei perioade.

– Menţionarea unei prevederi potrivit căreia produsele de folosinţă îndelungată trebuie să fie însoţite de certificatul de garanţie emis în baza garanţiei comerciale şi, dacă reglementările în vigoare prevăd, de declaraţia de conformitate, precum şi de cartea tehnică ori de instrucţiunile de folosite, instalare, exploatare, întreţinere, eliberate de producător.

– Introducerea unei precizări explicite, respectiv că timpul de nefuncţionare, din cauza lipsei de conformitate apărute în cadrul termenului de garanţie, prelungeşte termenul de garanţie legală de conformitate şi, dacă există, şi pe cel al garanţiei legale. Prin urmare, aceste termene curg din momentul în care a fost adusă la cunoştinţa vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau din momentul prezentării produsului la vânzător/unitatea service până la aducerea produsului în stare de utilizare normal şi, respectiv, al notificării în scris în vederea ridicării produsului sau predării lui efective către consumator.

– În ceea ce priveşte produsele de folosinţă îndelungată, se specifică în lege faptul că în cazul în care acestea înlocuiesc produsele defecte în perioada termenului de garanţie, vor beneficia de un nou termen de garanţie care curge de la data preschimbării produsului. Produsele de folosinţă îndelungată defectate în termenul de garanţie legală de conformitate, atunci când nu pot fi reparate sau când durata cumulată de nefuncţionare din cauza deficienţelor apărute în termenul de garanţie legală de conformitate depăşeşte 10% din valoarea acestuia (practic, este mărimea termenului de garanţie în care produsul nu funcţionează, de exemplu: 2,4 luni de nefuncţionare din 24 luni – 2 ani de garanţie legală), la cererea consumatorului, vor fi înlocuite de vânzător sau acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv. Termenul de garanţie curge de la data intrării bunului respectiv în posesia consumatorului, inclusiv pentru bunurile noi de folosinţă îndelungată obţinute prin tragere la sorţi la tombole, câştigate la concursuri sau acordate cu reducere de preţ ori gratuit de către operatorii economici.

Contactat de jurnaliştii publicaţiei noastre în vederea expunerii unui punct de vedere referitor la beneficiile acestor noi clarificări legislative, comisarul şef al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (C.J.P.C.) Giurgiu, Fabian Ţârcă, ne-a declarat: Într-adevăr, vorbim de nişte definiri exprese ale unor termeni care până acum lăsau dubii de interpretare din partea operatorilor economici. De acum încolo însă, legea reglementează foarte clar aceste aspecte şi ca atare, principalul beneficiu îl va constitui o mai bună protejare a consumatorului în raport cu operatorul economic.

Întrebat, câte sesizări referitoare la nerespectarea garanţiei produselor au depus giurgiuvenii la C.J.P.C. Giurgiu în decursul anului 2015, Fabian Ţârcă ne-a precizat : …numărul lor este destul de mare, aproximativ 70, dar sperăm ca pe viitor, odată cu îmbunătăţirea leg,ii în favoarea consumatorilor, acesta să se diminueze semnificativ.

Teodora NICOLAU