IMG_8242 refShipyard ATG Giurgiu înregistrează anul acesta o premieră inedită, în urma unei colaborări cu un partener norvegian. Navaliştii giurgiuveni  au contractat, construit şi lansat recent prima navă pentru transportul peştelui viu, care înseamnă  totodată şi cea mai mare şi complexă navă construită până în prezent pe platforma Şantierului din Giurgiu, destinată unui armator norvegian.

Aşa cum ne preciza Adrian PATRICHE, Deputy Chief Officer, proiectul s-a desfăşurat pe o perioadă de 12 luni (aprilie 2015-aprilie 2016), fiind executată la nivele CASCO (corp, tubulaturi, izolaţii, căptuşeli), fără instalaţia electrică şi echipamentele principale ale navei, ce se vor monta în ţara de destinaţie, Norvegia.

Nava WELL BOAT-LIVE FISH CARRIER este destinată transportului peştelui viu, fiind proiectată şi construită în conformitate cu regulile/cerinţele în vigoare ale Det Norske VERITAS (DNV) şi ale Autorităţii Maritime Norvegiene.

IMG_8229Ambarcaţiunea este special amenajată pentru transportul peştelui viu în tancuri (magazii) închise, astfel încât nu există niciun risc ca peştele să intre în contact direct cu apa mării, pe întreaga durată a  transportului.

Nava deţine cele mai moderne dotări şi echipamentele necesare, care vor atenua oscilaţia (ruliul) navei în caz de vreme nefavorabilă, cu valuri mari.

Consumul de energie este la rândul lui redus la minimul necesar prin utilizarea consumatorilor/echipamentelor de ultimă generaţie.

 Nu în ultimul rând dotările navei reduc condiţiile de stres atât pentru peştele transportat, dar mai ales pentru echipajul navei.

Capacitatea magaziilor (tancurilor) de peşte au volumul de 3.600 m3 şi pot transporta echivalentul a 540 tone de somon viu! Peştele viu (în special somonul) va fi ulterior  preluat, cu echipamente speciale ale navei, din fermele de peşte aflate în Marea Nordului.

 Circulaţia apei în magaziile (tancurile) de marfă s-a optimizat şi ea cu ajutorul programului ”CFD Anaylsis” (simularea pe calculator a circulaţiei fluidelor în sistemele de tubulaturi pentru circulaţia peştelui), pentru a menţine cea mai bună calitate a apei, atât în timpul transportului cât şi la descărcarea peştelui din tancuri.

Tubulatura de încărcare a peştelui (cargo pipe system) beneficiază de un sistem de curăţare, spălare şi dezinfectare, automate, un sistem de curăţare sub presiune, manual,  şi un sistem de dezinfecţie cu ozon.

Sistemul de încărcare este conceput cu posibilitatea de drenaj atât al apei de mare cât şi a apei dulci în zona bazinelor de dezinfecţie. Nava va beneficia de filtre de deparazitare şi de un sistem de iluminat şi tratament cu raze ultraviolete, pentru eventualele probleme de sănătate ale peştelui transportat.

La bordul navei va fi montat şi un sistem de monitorizare a nivelului de oxigen şi al calităţii apei din tancurile navei, inclusiv o staţie de oxigen care produce şi mixează oxigenul pentru a-l introduce în magaziile de peşte, în cazul în care se depăşeşte limita admisibilă de dioxid de carbon.

Macaralele cu care va fi echipată nava permit acesteia o bună manevrabilitate de sarcini mari, pe distanţe de 10 metri, faţă de bordul navei.

Propulsia ”diesel-electric” cu care este dotată nava, introduce o eficienţă economică optimă şi un mod de lucru ecologic.

Aşa cum precizam la început, echipamentele – de ultimă generaţie – vor fi montate în Norvegia, echipamente care permit manevrabilitatea animalelor marine prin protejarea integrităţii acestora, prin intermediul cărora se va realiza o selecţie şi o evaluare a fiecărui peşte în parte, din punct de vedere al sănătăţii, lungimii şi greutăţii, pe perioada transportului peştelui în magazii.

Toate sistemele şi echipamentele sunt monitorizate şi controlate automat, iar din cabina de comandă se pot accesa/evalua toate informaţiile navei.

Nava este echipată cu lumini, camere de supraveghere şi camere subacvatice pentru monitorizarea şi operarea tubulaturilor de preluare a peştelui din ferme, în vederea încărcării şi transportării acestuia în cala navei (magaziei de peşte).

Printre numeroasele facilităţi ale navei, din punct de vedere tehnic, trebuie să menţionăm şi dotările pentru confortul echipajului, ce includ: bucătărie utilată cu tot ce este necesar, o cafenea, o sală TV, un salon de relaxare cu vedere panoramică, un cinema, o sală de sport, un sky lounge dotat cu jacuzzi amplasat pe puntea cea mai de sus a navei (deasupra timoneriei – cabinei de comandă a navei) cu vedere panoramică de 360 de grade.

De asemenea, nava va beneficia numai de cabine single complet echipate cu baie proprie (TV, sistem muzical şi canapea), realizându-se  astfel, un loc de muncă extrem de confortabil şi de atractiv. Acest tip de navă este unul din cele mai sterile şi sigure nave disponibile pentru transportul peştelui viu, de dimensiuni normale.

Echipamentele de ultimă generaţie, grija pentru protecţia mediului cât şi siguranţa şi confortul echipajului o fac una din cele mai moderne nave de pescuit din Norvegia, constructorii de nave din Giurgiu fiind o părticică din acest superb ansamblu proiectat de inginerii norvegieni.

Shipyard ATG Giurgiu va continua colaborarea cu acelaşi partener, la un proiect similar, ce se va finaliza în luna Octombrie 2016.

Conducerea şantierului ne preciza faptul că, având în vedere cotele foarte înalte ale Dunării la acest moment şi înălţimea de construcţie a navei, ce nu permite accesul acesteia pe sub Podul Prieteniei, se va impune ridicarea traveei din zona centrală a Podului ce face legătura dintre  localităţile Giurgiu şi Ruse (Bulgaria).

Jurnal