Uniunea Europeană vrea să-i disciplineze pe şoferii care greşesc în trafic când tranzitează ţările membre şi nu-şi plătesc amenzile. După mai bine de trei ani de negocieri, la 6 iulie, Parlamentul European a dat undă verde cooperării în Comunitate pe tema Codului Rutier. Şoferii vor fi sancţionaţi pe drumurile din Uniunea Europeană pentru opt infracţiuni. Excesul de viteză, condusul sub influenţa alcoolului, neutilizarea centurii de siguranţă, nerespectarea culorii roşii a semaforului, condusul sub influenţa drogurilor, neutilizarea căştii de protecţie, circulaţia pe o bandă interzisă (de exemplu, banda specială pentru autobuz), utilizarea nepermisă a telefoanelor mobile sau a oricărui alt echipament de comunicare în timpul conducerii autovehiculului sunt infracţiunile pentru care soferii vor fi sancţionaţi. Poliţiştii români consideră că un  sistem unitar de comunicare a datelor ar ajuta mult la încasarea amenzilor de la cei care încalcă regulile de circulaţie. Potrivit formei actuale a directivei europene, statele membre se vor angaja să comunice autorităţilor din statul în care infracţiunea a fost constatată coordonatele şoferului sau ale titularului certificatului de înmatriculare al vehiculului acuzat de încălcarea normelor rutiere. Practic, va fi vorba de un  schimb de date între autorităţile de înmatriculare a autovehiculelor dintre cele două state, aşa încât să fie comunicate direct coordonatele solicitate. Cele mai multe situaţii sunt cele când e vorba de depăşirea vitezei, majoritatea statelor europene având sisteme de supraveghere video. În prezent, fără a exista o regulă scrisă în domeniul sancţiunilor europene, corespondenţa între autorităţi este costisitoare şi ineficientă. Din moment ce vor exista acorduri scrise, potrivit directivei, statul în care s-a produs infracţiunea va avea acces la toate datele primite din ţara de origine a contravenientului. Autorităţile din ţara în care s-a comis neregula vor trimite contravenientului o scrisoare recomandată pentru a-i aduce la cunoştinţă tipul de infracţiune săvârşită şi sancţiunea care se aplică.

Mai mult, vor fi transmise şi posibilele căi de recurs şi consecinţele juridice. Amenda şi modalităţile de aplicare vor fi stabilite conform regulilor statului în care a fost comisă infracţiunea. Pentru protecţia datelor personale, Comisia pentru Transporturi a Parlamentului European obligă autoritatea care va aplica sancţiunile de a şterge fişierele privind contravenienţii imediat după închiderea procedurii. Amenzile practicate în ţările europene sunt mult mai mari decat cele din Romania.

Astfel, spre exemplu, conducerea sub influenţa alcoolului este amendată in Germania cu 1.500 de euro, iar în Franţa, şoferii băuţi scot din buzunar între 135 de euro şi 4.500 de euro. Dacă alcoolemia depăşeşte o anumită limită stabilită de legislaţia statului respectiv, se lasă şi cu amendă, şi cu închisoare. În România, amenzile sunt între 540 şi 1.200 de lei, adică 128-285 de euro, dacă alcoolemia este sub 0,40 mg/l de alcool pur în aerul expirat. Peste această valoare se întocmeşte dosar penal. În UE, viteza excesivă este pedepsită în funcţie de numărul kilometrilor pe oră cu care se depăşeşte viteza legală. În Franţa, amenda porneşte de la 135 de euro dacă viteza legală este depăşită cu 20 până la 49 km/h şi ajunge la 1.500 dacă eşti prins cu mai mult de 50 km/h peste limită. În ambele situaţii îţi va fi interzis să mai conduci pe teritoriul francez vreme de trei ani.  În Marea Britanie, amenda cea mai mică se aplică în intervalul 1-24 km/h peste viteza legală şi creşte exponenţial până la limita superioară – peste 96 km/h, abatere sancţionată cu 900 de euro. Acestea sunt, amenzile minime, însă instanţa poate impune sancţiuni de până la 3.000 de euro.

Cristina MOISE

1 COMENTARIU

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.