Spectatorii au umplut până la refuz sălile de spectacol în cele 4 zile ale “Festivalului teatrelor dunărene” din municipiu Ediţia a XIV-a a Festivalului Teatrelor Dunărene (FTD) de la Giurgiu a demonstrat – după cum ne declara prea-implicatul publicist, critic şi om de teatru, Mircea M. Ionescu, faptul că sărăcia este singurul impediment al spectatorilor  din cauza căruia păşesc tot mai rar  prin cele două săli de spectacole ale galonatului, de acum, Teatru – ” Tudor Vianu”.

”Avem public de teatru la Giurgiu şi asta ar trebui să ne bucure. Pe  cele 340 de locuri, în fiecare zi din cele patru ale festivalului, s-au bătut  500 de spectatori. Piesa ”Woyzeck” a lui Georg Buchner, o piesă grea, pretenţioasă, a făcut-o pe o doamnă să îmi mulţumească la terminare, pentru că se poate juca aşa ceva şi la Giurgiu.

Evident că dacă Festivalul n-ar fi fost sponsorizat, probabil am fi vândut foarte puţine bilete. Iată că acest experiment al spectacolelor plătite de diferite instituţii, firme, agenţi economici reuşeşte şi la Giurgiu, după ce la Piatra Neamţ şi la Râmnicu Vâlcea el este introdus cu succes de multă vreme. Este de apreciat că tot mai mulţi giurgiuveni, şefi de restaurante, de firme, de hoteluri devin un fel de Mecena, doar prin simplul fapt că facilitând accesul liber  în sala de spectacol al celor care nu au mijloace materiale pentru a-şi cumpăra bilete, încurajează apetitul cetăţenilor pentru educaţie, pentru cultură. Nu au lipsit de la masa acestor demersuri caritabile nici Consiliul Judeţean sau Primăria Giurgiu. Primarul Lucian Iliescu a plătit din propriul său buzunar ”Nunta” lui Ion Băieşu în timp ce ”Puşlamaua de la etajul 13” cu Anca Sigartău a fost sponsorizată de o firmă locală. O altă giurgiuveancă ne-a anunţat că urmează să îşi aleagă o piesă din repertoriul teatrului pe care urmează să o finanţeze. Şi asta pentru că, din păcate, cei 10 lei, costul unui bilet, înseamnă destul pentru mulţi dintre giurgiuveni. Consiliul Judeţean alături de Organizaţia femeilor Liberale ne-au susţinut la rândul lor, financiar, trei spectacole în judeţ. Pot spune că dincolo de ceea ce s-a întâmplat pe scenă, apetitul spectatorilor pentru teatru a fost marea revelaţie a acestei ediţii de Festival. Nu pot să nu remarc şi sprijinul pe care presa locală mi l-a oferit pe toată perioada festivalului, pentru care îi mulţumesc”. Marţi seara ”Ultima dragoste a lui Don Juan,” jucată magistral de trupa ”Vianu,” a lăsat zeci de oameni pe afară, sala Studiou dovedindu-se din nou neîncăpătoare. Pe lângă satisfacţia manifestată de directorul teatrului giurgiuvean faţă de maturitatea publicului prezent la festival, acesta a apreciat totodată efortul celor două trupe sosite din străinătate: ”Pygmalion” din Viena şi ”Teatrul de păpuşi” din Silistra- Bulgaria, trupa bulgară ”abia având bani să treacă Podul”- după cum comenta, cu fină ironie, Mircea M. Ionescu. Cele patru zile de teatru au fost asezonate (nici nu se putea altfel!) cu  lansări de carte. Printre lucrările oferite cititorilor giurgiuveni s-a numărat şi ”Nu mor pescăruşii când vor porcii mistreţi” autorul cărţii nefiind altul decât însuşi organizatorului acestui Festival, Mircea M. Ionescu. Ultima zi a Festivalului a debutat cu un colocviu cu tema: ”Dramaturgia română astăzi” cu participarea unor reputaţi reprezentanţi ai criticii şi scenei româneşti, prilej ce l-a făcut pe directorul teatrului Vianu să afirme. ”Giurgiu a dovedit în aceste zile că nu înseamnă numai Butoane, crime şi interlopi ci mai întâi de toate înseamnă teatru şi iubitori de artă”. După ce duminică, 20 noiembrie Teatrul giurgiuvean va juca ”Puşlamaua…” la  sala Notara din Capitală, aceeaşi piesă va fi prezentă pe scena Festivalului de la Viena între 2 şi 10 decembrie, urmând ca în perioada sărbătorilor în funcţie de eventualele susţineri materiale, locale,  să fie organizate şi alte  spectacole specifice acestei perioade.

T. Florian

1 COMENTARIU

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.