mercedes-sprinter
În condiţiile în care majoritatea giurgiuvenilor care circulă folosind mijloacele de transport persoane (microbuzele) pe ruta Giurgiu-Bucureşti şi retur, ne-au semnalat, pe bună-dreptate, practicarea unor tarife extrem de mari din partea operatorilor care asigură acest serviciu, comparativ cu alţi transportatori din ţară, care percep un tarif mult mai mic pe km,  ne-am adresat unuia dintre aceşti operatori locali, şi anume şefului firmei de transport ”Nelmatour”, Ion Dobrişan, pentru a afla, în primul rând, cine stabileşte tarifele de călătorie pe ruta Giurgiu-Bucureşti şi retur.

Ce justifică transportatorii

Răspunsul a fost năucitor: Firmele care asigură acest serviciu stabilesc preţul biletului, în funcţie de economia de piaţă şi de cheltuieli?! Întrebat de ce practică, cu bună-ştiinţă, tarife aproape duble faţă de ceea ce se percepe în acest moment pentru acelaşi serviciu, la nivel naţional, Ion Dobrişan a început să înşiruie mai multe ”considerente”: vechimea şi dotările maşinilor, mai ales că pe traseul Giurgiu-Bucureşti activează mai mulţi operatori, deci concurenţa este foarte mare şi, automat, investiţia, care necesită costuri deloc ieftine, este maximă din partea fiecăruia. Ne-au mai fost enumerate afluenţa traficului de călători, care nu este la fel de mare ca în alte oraşe, precum şi alte cheltuieli: RCA-ul, licenţele, chiria pe cele două autogări – din Giurgiu şi din Bucureşti (de parcă în Bucureşti ar fi amenajată o autogară propriu-zisă), impozitele maşinii, etc. Precizăm că preţul pe km pentru traseul Giurgiu-Bucureşti este de 0,24 RON în timp ce pe  alte rute importante din ţară, tariful este aproape la jumătate, cum ar fi: Bucureşti-Constanţa – 0,17 RON/km; Bucureşti-Braşov – 0,14 RON/km; Bucureşti-Timişoara – 0,15 RON/km.

Scump, incomod şi… imoral

Ceea ce însă nu ni se pare corect şi justificabil în toate aceste ”explicaţii” este faptul că şi alţi operatori din oraşe mult mai dezvoltate din ţară, au cheltuieli mari, şi ei au perioade în care traficul de călători este mai redus, şi ei concurează cu alte firme de transport de persoane, iar în fond, şi ei îşi doresc să obţină un profit cât mai mare în urma investiţiilor şi a muncii depuse, ca orice altă companie din lumea asta.

Diferenţa o constituie însă limita bunului-simţ, care, în cazul unora dintre transportatorii giurgiuveni (căci mai sunt şi din cei care ţin cont de buzunarul călătorilor), este cu mult depăşită, se desfăşoară pe criteriul:  ”Lasă că giurgiuvenii ăştia sunt fraieri…!” şi oricum n-au altă opţiune decât aceea de a circula cu mijloacele noastre de transport.

Degeaba vociferează, că tot n-au încotro! Numai că astăzi ”vociferează” unul, mâine altul şi, uite aşa, stimaţi ”domni” transportatori, să nu vă intrige că presa începe să divulge abuzurile pe care le faceţi fără niciun fel de jenă, profitând de lipsa unei alte opţiuni de transport a călătorilor giurgiuveni către Capitală. Nu este suficient că judeţul Giurgiu se află la limita de jos a sărăciei pe plan naţional, ne mai ”jegmăniţi” şi dvs., că doar aveţi ”cheltuieli mari”…”Săracii” de voi… Nici ”praful de pe tobă” nu vă mai rămâne!

Jecmăneala persisită şi pe alte trasee

Şi pentru traseul Giurgiu-Ziminicea şi retur tariful este mare: 0,21 RON/km. Din păcate nu am reuşit să discut cu nimeni de la firma de transport ce asigură mijloace de transport, iar pentru celălalt traseu – Giurgiu-Alexandria şi retur, şeful firmei de transport, când a auzit că sunt de la presă, mi-a închis telefonul în nas şi ulterior nu mi-a mai răspuns. Mai mult, pentru Giurgiu-Alexandria nu este afişat niciun preţ/bilet… nici online, nici la Autogară. Am discutat şi cu directorul A.R.R., Peicea Alexandru. Acesta  mi-a comunicat că nu intră în competenţa sa stabilirea tarifelor şi că ea este problema strictă a operatorilor de transport deşi eu înţelesesem de la alţii că A.R.R.-ul, în colaborare cu transportatorii, stabilesc aceste preţuri, dar se pare că nu este aşa…

Ce spun călătorii

Declaraţia unui pensionar giurgiuvean – (un vecin, care face naveta regulat la Bucureşti, la copiii săi, care sunt stabiliţi acolo) – Călătoresc aproape săptămânal pe ruta Giurgiu-Bucureşti şi mi se pare că plătesc mult 16 lei, mai ales ca pensionar… Dar şi dacă nu eram pensionar, tot scump este biletul, pentru că noi, giurgiuvenii, nu avem venituri atât de mari şi suportăm cu greu fiecare cheltuială… Dar nu avem încotro… Dacă exista trenul ca alternativă, era altceva. Chiar dacă dura mai mult călătoria, preţul era mai mic şi se putea justifica distanţa, plus că noi, pensionarii, puteam primi şi o reducere. Aşa, nu putem decât să răbdăm şi să le dăm cât cer…

Alt călător, tot giurgiuvean, ni se plângea de faptul că microbuzele, deşi au toate dotările necesare, se defectează foarte repede, iar defecţiunea nu se poate remedia pe loc şi durează foarte mult până ajunge la locul respectiv o altă maşină să preia pasagerii.

În concluzie transportatorii ar trebui să ţină cont atât de sugestiile călătorilor cei care plătesc biletul cât şi de nivelul rutelor din alte zone ale ţării în care condiţiile sunt similare cu cele de la noi.

Vă redăm mai jos câteva dintre tarifele practicate în alte localităţi:

lBucureşti – Alexandria  90 Km – preţ 22 lei  lBucureşti – Piteşti  123 km – preţ 19 – 24 lei lBucureşti – Târgovişte 81 km – preţ 13 lei lBucureşti – Călăraşi 115 km – preţ  20 – 25 lei lBucureşti – Olteniţa 63 km – preţ 7 lei lBucureşti – Urziceni  61 km – preţ 15 lei lBucureşti – Ploieşti 64 km – preţ 16 lei  lBucureşti – Slobozia (Ialomiţa) 125 km – 30 lei

Sursa www.autogari.ro

T. NICOLAU

6 COMENTARII

  1. Adevarul este ca,transportatorii rutieri detin monopolul de ani de zile cu acordul si ingaduinta factorilor politici din administratia giurgiuveana.Toti cei care candideaza la o functie primar,consilier sau in consiliu judetean in campania electorala reiau subiectul cu repararea podului de la Gradistea apoi se asterne linistea….si incep sa se puna pe capatuiala…ce-i mai intereseaza de prostime?

  2. Cum vreti voi sa se repare podul de la Gradistea ?. Aici sunt interese mari de partid. Pana in 2012, pe timpul imparatului Iliescu Lucian , firma care asigura transportul, era Leon sponsorul PNL-ului. Pentru PSD lucra cu spor firma lui Spirici, GITUR, care era membru de partid de frunte. Spirici mai avea si doua boxe in hala centrala, iar ce se vindea intr-o boxa sonsoriza partidul. Asta pana cand ginerele lui Spirica, un fost ofiter de politie, a pierdut-o la barbut.
    Dupa 2012, transportul este asigurat de Mototolea, primar PSD in Valea Dragului din partea PSD.
    Asa ca stimati calatori, cand interesele partidelor politice sun primordiale, continuati sa va inghesuiti in microbuzele PSD-iste la preturi mari.