Consiliul Concurenţei ar trebui să înceapă o investigaţie sectorială asupra retailului farmaceutic, pentru a trasa unele direcţii, precum numărul de farmacii de care România are într-adevăr nevoie…

Farmaciile Dona recent a creat un precedent pe piaţa de retail farmaceutic, după o sentinţă favorabilă din partea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) pentru anularea licenţei unei farmacii din Bucureşti, înfiinţată pe baza aplicării incorecte a principiului excepţiei. Potrivit legii, farmaciile pot fi deschise în funcţie de un criteriu demografic, care stabileşte numărul de farmacii raportat la numărul de locuitori, iar criteriul de excepţie aplicat este înfiinţarea de farmacii în marile centre comerciale. La Giurgiu farmaciile numai că nu au ținut cont de această regulă dar de multe ori s-au poziționat  în același loc . Numai adiacent Spitalului județean funcționează în prezent 4 farmacii, una lângă alta. Evident că mulți poate s-au întrebat de câte farmacii ar avea nevoie municipiul și care este motivul pentru care sunt atât de multe.

Din datele Ministerului Sănătăţii reiese că multe dintre farmaciile înfiinţate pe excepţie au ca adrese parteruri  de bloc şi nu un centru comercial de mare suprafaţă, care să respecte condiţia de infrastuctură comună ce defineşte un astfel de spaţiu, aşa cum prevede Legea .De precizat că la  Giurgiu funcționează în acest regim, nenumărate farmacii ( apărute ca ciupercile după ploaie!), fără ca nimeni să se sesizeze și fără ca cineva să poată să înțeleagă cum reușesc chiar toate, să se susțină financiar.

Specialiștii mai spun că pacienţii unei farmacii, în proporţie de peste 80%, sunt  prezenți  într-o arie de 500 metri de aceasta, și că  pentru a funcţiona o farmacie trebuie să elibereze în medie 5.000 – 6.000 de bonuri şi 700 – 800 de reţete pe lună, altfel nu poate supravieţui, aflându-se ca profitabilitate sub o covrigărie!

Marian TARU