11025642-995747673788710-4240358262137154396-n FOTO: Cam așa arăta până acum, mare parte din șoseaua de centură a Bucureștiului. Ce promisiuni avem pentru acest an…

De ani buni toți cei ce locuiesc în zonele de sud ale țării așteaptă momentul în care vor a scăpa de coșmarul aglomerației din Capitală , accesând mult promisa șosea de Centură a Bucureștiului . Problema infrastructurii  reprezinta în continuare o bilă neagra pentru toate guvernele României de până acum. Sustragerea banilor europeni, neglijenta cu care constructorii au efectuat lucrarile, lacunele legislative, licitatiile cu dedicatie, incapacitatea si incompetenta multora dintre  miniștri sunt  tot atâtea cauze  pentru  care Romania nu are la această oră  autostrăzi.  Multe investiții sau pierdut tocmai din cauza acestor probleme majore, investitorii  refuzând să mai dezvolte afaceri într-o țară  primitivă din  punct de vedere al infrastructurii.

România va implementa în actuala perioadă de programare a UE, respectiv 2014-2020, proiecte rutiere in valoare de aproximativ 4,8 miliarde euro, arată o situație – ”Portofoliu de proiecte Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM)”, dată publicității zilele trecute de către Ministerul Fondurilor Europene (MFE)

Vestea proastă este că nu toți acești bani vor fi cheltuiți pentru realizarea unor proiecte noi. Din cei 4,8 miliarde euro alocați sectorului rutier în POIM, 1,7 miliarde euro vor fi cheltuiți pentru terminarea unor proiecte de drumuri și autostrăzi începute în perioada de programare 2007-2013, dar care fie nu au fost nici măcar începute, fie au fost fazate.

Sibiu -Pitești este singurul proiect nou de autostradă cuprins în portofoliul POIM.

Există și vești proaste în special pentru locuitorii Moldovei. Lista proiectelor POIM nu include nicio autostradă sau drum expres care să lege nordul Moldovei de restul țării. Se vorbește doar de revizuirea sau elaborarea unor studii de fezabilitate pentru drumul expres Bacău-Pașcani și pentru autostrada Târgu Neamț (Pașcani)- Iași – Ungheni, activități ce vor fi încheiate în perioada 2018-2019.

Alte proiecte noi, de la zero, sunt construirea unor drumuri expres cum ar fi Ploiești-Buzău-Focșani, Focșani-Bacău. Va fi modernizată Centura sud București prin aducerea acesteia la standard de patru benzi. Totodată municipiului Râmnicu Vâlcea va fi legat la autostrada Pitești-Sibiu în zona localității Racovița.

Proiectele noi ce nu sunt situate pe rețeaua TEN-T a UE și care vor fi implementate în perioada de programare 2014-2020 sunt legătura rutieră Aeroport Henri Coandă – autostrada A3, drumurile Câmpina – Săcele și A1-Titu-Băldana-Târgoviște, acestea urmând să fie încheiate în primul trimestru din 2021.

Proiectele ce trebuiau încheiate în perioada de programare 2007-2013 și care vor fi definitivate prin alocarea a 1,7 miliarde euro din totalul finanțării POIM sunt definitivarea lucrărilor la autostrada Sibiu-Nădlac, centurile ocolitoare Suceava, Bacău, Tg Mureș, Caracal, Tecuci, Târgu Jiu, autostrada Câmpia Turzii – Tg Mureș.

(Marian TARU)