Jurnaliștii de la ”Recorder”, este vorba despre Andreea Pocotilă, Sergiu Dimitriu și Alex Nedea prezintă în rândurile de mai jos o investigatie a lor, care demonstreaza cum escrocii ajung să facă milioane de euro pe baza naivității oamenilor, vânzându-le, prin orice mijloace, SUPLIMENTE ALIMENTARE! 

 Bătrânii au devenit de ceva timp victimele preferate ale escrocilor, nu numai în România, ci peste tot în lume. Iată cum, o rețea internațională coordonată din Rusia și Ucraina duce o campanie de escrocare în masă a populației de vârsta a treia din România…

(…) oamenii sunt atrași cu reclame mincinoase postate pe internet, sunt convinși să renunțe la tratamentele prescrise de medici și să le înlocuiască cu suplimente alimentare fantomă, care le pot pune viața în pericol. La mijloc este o afacere de zeci de milioane de euro, iar principalele victime sunt pensionarii și alte categorii de persoane neexperimentate în navigarea pe internet și în verificarea informațiilor.

Împotriva lor se folosesc cele mai avansate tehnici de manipulare: sunt clonate site-urile unor instituții precum Ministerul Sănătății, sunt furate identitățile unor medici care apar ca giranți ai suplimentelor fantomă și sunt folosite aplicații care deviază apelurile telefonice, astfel încât victimele să nu mai poată da de urma celor care le-au vândut produsele. La această campanie de escrocare participă și multe site-uri de presă, care își monetizează traficul acceptând reclame mincinoase pentru tot felul de leacuri minune. Oamenii intră pe paginile web ale acestor publicații ca să citească știri, iar la finalul articolelor găsesc calupuri de reclame care le vând iluzia că se pot vindeca rapid de orice afecțiune.

Cei de la ”Recorder” au stat de vorbă cu victimele acestor escrocherii, cu oameni care au făcut parte din aceste grupări de escroci  și s-au retras din ele, cuprinși de remușcări. Ei au contactat  autoritățile care  tolerează așa ceva, cu intermediarii care  speculează și cu cei aflați în umbră, în conturile cărora se adună zeci de milioane de euro. În spatele acestei povești se află o întreagă industrie, care acționează la nivel internațional.

Am identificat sute de pagini de internet duplicate în mai multe limbi, cu prezentări similare sau chiar identice, în România și în multe alte țări. De exemplu, pentru diabet, rețeaua vinde produse ca:  Dialine, Dianol, Suganorm, Insumed.

Pentru hipertensiune, se vând, prin aceeași metodă, produse cu nume precum: Detonic, Normalife, Neocard, Recardio, Cardiline, Cardio NJR, HeartTonic. Dar numele suplimentelor se schimbă constant, pentru că rețeaua inventează noi leacuri, pe bandă rulantă. Când unele produse nu mai au succes într-o țară sau fac obiectul unor articole de presă defavorabile, rețeaua le înlocuiește cu altele. Practic, inventează alte nume de produse și schimbă ambalajele, păstrând însă metodele de promovare.

”Salvați-vă de moartea cauzată de infarct sau atac cerebral!”, anunță prăpăstios varianta în limba română a unuia dintre site-uri, care promite vindecarea „pentru totdeauna” a hipertensiunii. Salvarea, promite pagina, vine de la Detonic, „un produs senzațional elaborat de savanți”. „Începeți tratamentul acum și deveniți absolut sănătoși”, scrie pe aceeași pagină de internet, făcându-se referire la „savanții români din Centrul de flebologie de stat” și la „teste clinice la Institutul de Cardiologie”. Nu se menționează însă care centru și care institut de cardiologie și este citat un anume „Savinski Andrei, medic de categorie superioară, candidat în științe medicale, stagiu 30 de ani”.

Urmează mărturiile unor pacienți despre cum Detonic le-ar fi salvat viața, iar unii demonizează medicamentele prescrise de medici. De exemplu, aflăm de la „Lidia, Oravița, 61 de ani”, că „scăderea tensiunii arteriale cu pastile duce la un infarct al creierului” și că doctorul ei, „o doamnă foarte înțeleaptă”, i-a prescris Detonic.

Un reporter ”Recorder” s-a prezentat la telefon drept cardiac și a aflat de la consultantul de vânzări al produsului Detonic că trebuie să renunțe la medicamentele prescrise de doctori pentru bolile de inimă. Pacienții care s-ar fi vindecat cu Detonic sunt la fel de fictivi. Pe alte site-uri în limba română, care promovează produse prin aceeași schemă, „Lidia din Oravița” apare cu aceeași mărturie, diferă însă doar numele medicamentului. Iar în alte țări, fotografia cu „Lidia din Oravița” e folosită de Katalin din Gyor (Ungaria), Lydia din Kardzhali (Bulgaria) sau Belma Tahirović din Sarajevo (Bosnia).

Rețeaua – văzută din interior

După mai multe săptămâni de documentare, am reușit să aflăm cine sunt firmele care elaborează strategiile de manipulare și care se află în centrul întregii afaceri. Apoi ne-am infiltrat în aceste laboratoare pentru a vedea din interior cum funcționează.

Am identificat două companii cu prezență consistentă pe piața din România: LeadBit (din Rusia) și Everad (din Ucraina). Ambele se prezintă ca niște companii onorabile de marketing afiliat (affiliate marketing), un tip de marketing online în care entitatea mamă vinde produse prin intermediul unor parteneri plătiți pe bază de comision. Am aplicat pentru un cont de partener, am trecut    printr-o serie de verificări, apoi am primit acces într-o platformă în care sunt listate zeci de suplimente alimentare, inclusiv Detonic. Ca partener, poți alege din platformă ce supliment alimentar vrei să promovezi și primești la cheie toată strategia de manipulare. Primești pozele și textele cu care trebuie să creezi site-urile de prezentare menite să păcălească potențialii clienți, toate după același șablon: experți inventați, mărturii de pacienți falși, referiri la celebrități care ar folosi produsul.

Ți se oferă și consultanță despre cum să-ți promovezi site-urile capcană și chiar acces la servicii de traducere. Pentru că, dacă vrei să produci mai mulți bani, ți se recomandă să traduci site-urile în mai multe limbi, lărgind plaja de potențiali clienți. E ca o rețea de hoți de buzunare pe care un staroste îi școlește și apoi îi trimite să se răspândească prin toate autobuzele dintr-un oraș și să buzunărească un număr cât mai mare de pensionari.

(…) Acum probabil că vă întrebați cine e șeful hoților de buzunare, adică cine se află în spatele Leadbit și Everad.

Companiile sunt deținute de tineri din Rusia și Ucraina, care nu ezită să-și afișeze stilul de viață opulent pe rețelele de socializare. În galeria foto de mai jos sunt rușii Denis Lagutenko și Egor Bruskin, co-fondatori și patroni ai rețelei Leadbit, care vinde zeci de suplimente alimentare marketate ca medicamente minune. Tot în galeria de mai jos puteți vedea și o fotografie din birourile Leadbit aflate în Moscova, postată pe Facebook de Bruskin, care se laudă că în numai trei ani Leadbit a ajuns să acționeze din Țările Baltice până în Europa și din Columbia până în Vietnam.

Pe pagina de Facebook, compania rusească se laudă că deține propriile call center-uri în 50 de țări. Poate că vă întrebați, totuși, cum circulă reclamele și banii între companiile din Rusia și Ucraina și site-urile de știri din România? Prin niște agenții de publicitate care joacă rol de intermediari și care sunt specializate în reclame aflate la limita moralității, iar uneori chiar dincolo de ea. Aceste agenții cumpără spații pe site-urile de știri, își postează reclamele și plătesc o sumă fixă de fiecare dată când un cititor dă click pe una din ele.

În România, cele mai active pe această zonă sunt agențiile MGID și AdNow. Reclamele intermediate de aceste platforme sunt, de multe ori, înșelătoare, manipulatoare și conțin informații complet false, fapt foarte ușor verificabil. Astfel, nici rețelele de publicitate care fac profit din vânzarea reclamelor, nici site-urile de știri care le promovează nu se pot apăra spunând că nu știu ce le livrează cititorilor.

MGID este o rețea de publicitate din Ucraina, aflată în directă colaborare cu firme precum Everad și Leadbit, care coordonează escrocheriile cu suplimente naturiste. MGID promovează cu precădere reclamele unor astfel de rețele și le oferă și instrucțiuni despre cum să atingă un public cât mai numeros și cu ce tip de păcăleli îl pot cuceri. Despre România, reprezentanții MGID spun, în comunicările cu clienții, că suplimentele alimentare au mare succes: „Mai ales produsele care ajută la combaterea diabetului, papiloamelor, varicelor, disfuncțiilor erectile și obezității”.

(…)Totul e ilegal, dar statul român nu poate face nimic. (…) cel mai flagrant aspect este că suplimentele comercializate de această rețea sunt vândute în mod ilegal pe teritoriul României.

(…)Printre produsele care nu au aviz se numără și Detonic. „Nu este notificat de institut și nici notificabil, pentru că are o plantă interzisă la noi în țară, e vorba despre Leonorus heterophyllus. Deci, e comerț ilegal”, ne-a spus Tatiana Onisei, șefa Serviciului Național pentru Plante Medicinale din cadrul IBA.

Onisei admite că această categorie de suplimente vândute pe internet încalcă toate regulile, mai ales atunci când sunt folosite exprimări de genul „salvați-vă de infarct cu acest supliment”. „Sub nicio formă nu au voie să se adreseze unui om bolnav, lăsându-l să creadă că poate fi tratat sau vindecat. Asta este interzis la suplimente alimentare.”

Institutul de Bioresurse Alimentare nu are mecanisme prin care să poată dicta sancțiuni, așa că atunci când descoperă suplimente alimentare care încalcă legea nu poate decât să anunțe Poliția. Numai că atunci când intră în zona comerțului online, Poliția devine, de cele mai multe ori, neputincioasă, acuzând lipsa unui cadru legislativ care să-i permită sancționarea escrocilor.

Într-o adresă din 2015, Direcția de Investigare a Criminalității Economice din cadrul Poliției Române susținea demersul prin care Institutul de Bioresurse Alimentare cerea Parlamentului să elaboreze cât mai repede o lege care să reglementeze comerțul cu suplimente alimentare, inclusiv comerțul online.

Proiectul acestei legi a zăcut în sertarele Parlamentului în ultimii opt ani, iar forma sa finală, care așteaptă încă să fie promulgată de președinte, tot nu ar oferi suficiente instrumente pentru reglementarea comerțului online cu suplimente alimentare. „Nu e pusă în acord cu normele europene în domeniu, deci nu va stopa fenomenul”, afirmă Tatiana Onisei, reprezentanta Institutului de Bioresurse Alimentare.

În această confuzie generală, nu e de mirare că instituțiile care ar trebui să ia măsuri preferă să tacă sau să paseze responsabilitatea. În urmă cu trei săptămâni, am trimis la Poliția Capitalei o solicitare cu privire la reclamațiile și anchetele pe tema vânzării online a suplimentelor neautorizate, dar nu am primit un răspuns.

La fel au procedat și cei de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). După 32 de zile de la solicitarea în care îi întrebam dacă au primit reclamații de la consumatori păcăliți de această rețea și dacă au luat vreo măsură, reprezentanții ANPC ne-au transmis, scurt, că nu intră în competența lor.

În acest timp, instituția cu atribuții similare din Ungaria încearcă să combată fenomenul suplimentelor alimentare înșelătoare depistând produsele suspecte și lansând avertismente publice către cetățenii maghiari.

(…) În loc de încheiere, le transmitem tuturor instituțiilor publice din România, care se simt responsabile să stopeze acest fenomen, că au permisiunea noastră de a posta acest articol pe propriile site-uri, în lipsa unor avertismente oficiale către cetățeni.

Autori: Andreea Pocotilă, Sergiu Dimitriu, Alex Nedea

Editori: Mihai Voinea, Cristian Delcea