masina-iranaCu toţii cunoaştem haosul primei zăpezi datorat, bineînteles, cel mai des autorităţilor locale care se ocupă cu dezăpezirea drumurilor şi care mai mereu sunt luate pe nepregătite, deşi e sfârşitul toamnei sau chiar mijlocul iernii. O vină a acestui haos, care se creează pe străzile ţării, o poartă de asemenea şi anumiţi oameni care nu-şi pregătesc autovehiculele pentru sezonul rece fie din cauze materiale, fie de timp, fie a delăsării totale.

Anvelopele de iarnă!

Un prim sfat foarte important în pregătirea autovehiculului pentru iarnă îl reprezintă utilizarea anvelopelor de iarnă chiar şi atunci când nu există zăpadă, însă temperaturile scad sub 7°C.

Problema anvelopelor de vară constă ân faptul că la temperaturi scăzute „îngheaţă”, astfel că devin foarte rigide şi duc la pierderea aderenţei având consecinţe în mărirea spaţiului de frânare de până la chiar şi 6 ori faţă de anvelopele de iarnă şi în instabilitatea autovehiculului în curbe. În schimb, anvelopele de iarnă rămân „moi” chiar şi la temperaturi de sub 0°C, asigurând o aderenţă semnificativă.

Unii comit greşeala de a schimba anvelopele de vară cu cele de iarnă doar pe roţile motrice, bucurându-se că economisesc bani cumpărând doar 2 anvelope. Acest lucru poate provoca riscuri considerabile. Autovehiculul respectiv devine destul de instabil în viraje şi la frânări bruşte, dezechilibrându-se spatele, dacă tracţiunea este pe faţă, sau faţa, dacă tracţiunea este pe spate. Altă posibilitate ar fi echiparea autovehiculului cu anvelope „all season”, acestea constituind un compromis între anvelopele de vară şi cele de iarnă. Iarna sunt acceptate şi acestea în oraş, dar nu în călătorii lungi în ţară sau în afara ţării deoarece nu dau un randament maxim, aşa cum o fac anvelopele numai de iarnă. Ca şofer, pentru a nu vă risca viaţa

d-voastră sau a celor din jur, faceţi un efort material odată la 3-4 ani, şi cumpăraţi-vă 4 anvelope 100% de iarnă pentru o siguranţă sporită.

Lichidul de răcire!

Nivelul lichidului de răcire din vasul de expansiune trebuie verificat şi completat numai cu antigel concentrat. În cazul în care nu mai sunteţi siguri de concentraţia lichidului de răcire, aceasta se măsoară simplu cu un densimetru care se găseşte de cumpărat la orice magazin de profil auto.

În cazul în care lichidul de răcire trebuie schimbat, se combină antigelul concentrat cu apa distilată 1:1 şi se obţine un lichid de răcire rezistent la îngheţ până la temperatura de -35 °C. După schimbul lichidului, se inspectează vizual etanşeitatea instalaţiei de răcire. Antigelul trebuie cumpărat pe baza indicaţiilor date de constructorul autovehiculului, fiindcă acesta are nu numai rol de răcire al motorului ci şi rol anticoroziv în instalaţie.

Alte sfaturi!

Verificarea lichidului de frână şi etanşeitatea sistemului; verificarea bateriei; verificarea sistemului interior de încălzire; verificarea sistemului de dezaburire a lunetei, parbrizului, oglinzi, geamuri laterale. De asemenea, foarte importantă este vizibilitatea, fiind necesară schimbarea lichidului de spălare a parbrizului şi/sau lunetei cu unul de iarnă. De asemenea, cei ce îşi plănuiesc drumuri prin ţară sau în afară trebuie să fie pregătiţi şi cu lanţuri de iarnă. Acestea se montează în situaţii de urgenţă pe roţile motoare şi nu înlocuiesc anvelopele de iarnă. Trebuie ştiut că viteza maximă a autovehiculului cu lanţurile montate pe pneuri nu trebuie să depăşească 50km/h. Dacă lanţurile au contact direct cu asfaltul în lipsa zăpezii, acestea trebuie demontate rapid, fiindcă vibraţiile puternice create induc anumite tensiuni în mecanismele de direcţie şi supensie, ducând la deteriorarea autovehiculului.

Ca şi accesorii pentru maşină, nu pot lipsi sprayurile de curăţare a geamurilor îngheţate sau racletele, peria pentru curăţarea zăpezii de pe malină, lopata pliabilă pentru zăpadă, cablu de tractare. Mare atenţie şi la ştergătoare care pot îngheţa pe parbriz, iar acţionarea lor în această situaţie duce la deteriorarea puternică a acestora. Se recomandă îndepărtarea gheţei de pe lamele înainte de folosire.

Această investiţie în automobilul dvs., împreună cu un comportament rutier preventiv poate însemna trecerea cu bine printr-o iarnă geroasă, cu multă zăpadă şi fără incidente. Drum bun şi mulţi kilometri!

By ing. Cristian Vizitiu

4 COMENTARII

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.