*Cu o singură abținere, liberalul Gheorghe SPOIALĂ, restul consilierilor au fost de acord cu managerul municipiului! *Consilierii PPDD au supervizat cu exigență maximă conținutul regulamentului *Administrația cimitirelor va asigura pază non stop și servicii religioase

Cel mai fierbinte subiect aflat pe ordinea de zi a ședinței ordinare a Consiliului local Giugiu, de joi, 31 ianuarie, a fost, fără doar și poate, cel cu privire la aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a cimitirelor din municipiu. Asupra acestui subiect, despre care publicația noastră a mai scris și în ediția trecută, discuțiile contradictorii purtate între consilierii liberali, în frunte cu Gheorghe Spoială, și primarul Nicolae Barbu, ajutat în nenumărate rânduri de Petre Roșu, secretarul primăriei și administratorul public Emil Vucă, au durat circa două ore. Pe parcursul acestor discuții au avut câteva intervenții pertinente și consilierii PPDD, care s-au dovedit a fi cei mai fini  observatori asupra modului de redactare a Regulamentului, ei reușind să-și impună fără mari dificultăți toate amendamentele prezentate. Consilierul liberal Gheorghe Spoială a încercat, prin toate metodele posibile, să scoată de pe ordinea de zi acest subiect sau să îl amâne pentru o ședință ulterioară. Gheorghe Spoială a precizat, printre altele: „Trebuie domnule primar să ne lămurim asupra conținutului câtorva articole. Termenul de exhumare, conform tradițiilor ortodoxe și a legilor române este de 7 ani. În cazul în care un mormânt este părăsit 3 ani, sau dacă nu are flori pe el, ce facem trecem la exhumare și trimitem la Osuar resturile de oase din el! Nu este normal atâta timp cât în structura religiei ortodoxe avem un adevărat cult față de morți. Pleci în Australia și revii după trei ani și jumătate, mergi la mormântul părintelui și…nu îl mai găsești la locul lui, chiar dacă a fost pus în săculeț și dus la groapa comună! În oraș sunt alte probleme mai grave, decât să scoți mortul că nu are flori pe mormânt! Nu e firesc și normal, el are contract de concesiune, unii chiar pe perioadă nedeterminată. Solicit ca în cimitire să existe locuri de rezervă pentru cazuri de epidemii, dezastre naturale etc. Să se reinventarieze locurile de veci, iar cele nerevendicate să fie concesionate din nou. Este vorba despre cei cărora le-a expirat perioada de concesionare și care nu au venit la prelungirea ei. La capitolul obligații, Administrația Cimitirelor are prevăzute prea puține atribuțiuni. Solicit ca aceasta să fie obligată să asigure paza non stop a cimitirelor și a patrimoniului lor. Dacă cineva are concesiune pe 7 ani, de când începe termenul și ce facem dacă omul moare după 6 ani, de când a luat locul?”. Consilierul liberal Ionel Dinu a solicitat câteva lămuriri, făcând următoarele precizări: „Ce facem cu osemintele după 7 ani? Nodul gordian l-a tăiat Alexandru Macedon, eram nelămurit la concesionarea pe 7 ani, acum, că s-a ajuns la consens, totul este legendă! Dacă concesiunea e pe 7 ani și nu plătește taxa 3 ani, ce facem, cum îl scoatem din mormânt că nu ne dă legea voie? S-au dacă nu plătește taxa 3 ani, ce facem? Dacă vrem să avem cimitire civilizate, acțiunea de curățenie trebuie făcută centralizat, nu și individual. Să nu mai fie haos în cimitire, să fim atenți ce votăm. Acest regulament stabilește ordinea sau nimic! Eu propun să îl dezbatem altă dată”. La rândul său primarul Nicolae Barbu, a răspuns cu mult calm și tact la fiecare acuză sau interpelare, oferind de fiecare dată explicații, uneori chiar mai mult decât erau necesare. Dintre precizările primarului Nicolae Barbu menționăm: „Unii au primit în cimitir pământ mai mult decât au cerut și au făcut o capelă. Apa curge pe mormintele altora și din această cauză am trecut în regulament să se ceară acordul vecinilor. La concesiunea pe 7 ani termenul curge de la data achitării. Am plecat cu acest regulament, deoarece din vară și până acum am primit multe semnale negative. În cimitire este o mafie care dirijează modul cum se i-au și se dau aceste locuri de veci. Am angajat două intendente să facă inventarierea locurilor după Registrul de evidență al cimitirelor, dar și pe teren. Trebuie să vedem de când nu s-au mai plătit taxele. Sunt cazuri în care s-au dat și câte 20-30 de locuri de veci, s-a tăiat un om de pe listă, s-a luat banul și s-a trecut altul! Acum Poliția va face ordine. După curățenia din toamnă s-a găsit un mort îngropat de la nord la sud!!! Mă întreb, cum de l-a înmormântat preotul astfel, contrar legilor bisericești! S-au dat bani și pentru locurile de pe aleile principale și acum nu mai ai pe unde circula și nici cum face curățenie! Până la 7 ani, conform regulamentului, nu se poate face deshumare decât cu aviz sanitar. Concesiunile în cimitirele giurgiuvene au regimuri diferite, depide când s-au făcut actele. Între 1983 și 1993 s-au făcut pe 25 de ani, după septembrie 1993 pe 7 ani, iar înainte de aceste perioade concesiunile erau pe 40 de ani. La unii s-au dat locuri de veci pe perioadă nedeterminată pe chitanță, iar în Registrul de evidență s-au trecut 7 ani! Investigațiile spun că s-au dat și 15 milioane de lei, deși pe chitanță scrie că s-a dat doar un milion! Sunt întrebări și de genul: cine nu este trecut în Registru cum are chitanță?-trebuie stabilit dacă această chitanță este înregistrată în contabilitate sau nu. Consiliul Local are un teren de 13 hectare, pentru un nou cimitir cu 25.000 de locuri. Trebuie să vedem cum va fi el, privat sau nu, important este că avem aprobat un nou cimitir. Sunt situații ciudate, ce face conducerea Bisericii Ortodoxe în cazul în care, Doamne ferește, o bombă ucide 20.000 de oameni? Am întrebat oamenii în cimitir cât plătesc la negru pentru curățenia mormintelor, mi-au spus că plătesc 10 lei. Administrația Cimitirelor va cere o taxă de 3 lei, celor care doresc să solicite acest serviciu. În această taxă intră și celelalte servicii religioase de 40 de zile (tămâierea, trasul clopotelor etc) și paza. Cu acești bani încasați din taxa de la cimitire sper să angajăm circa 30 de persoane, din care 8 pentru pază și 20 pentru curățenie, până acum aceasta se făcea de o persoană la 12.000 de locuri de veci. În cimitire avem nevoie și de pompe de apă și de toalete publice”. După toate explicațiile oferite de primarul Nicolae Barbu, la care s-au mai adăugat și altele oferite de Petre Roșu și Emil Vucă, s-a supus la vot, după circa două ore de dezbateri aprinse, noul Regulament de organizare și funcționare a cimitirelor din municipiu și…stupoare: toți consilierii locali prezenți la ședință au aprobat în unanimitate acest regulament, cu amendamentele propuse, înregistrându-se o singură abținere cea a domnului Gheorghe Spoială.

Heliade CĂLIN

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here