După cum ne declara directorul Comisariatului judeţean pentru Protecţia Consumatorului Giurgiu, Fabian ŢÂRCĂ, activitatea primului semestru al acestui an s-a dovedit a fi cu mult mai dinamică decât cea similară,  a anului 2012  şi chiar cea a anilor anteriori. Faţă de primele 6 luni ale anului trecut când au fost efectuate 388 de acţiuni de control, anul acesta, în aceeaşi perioadă, au fost efectuate un număr de 736! Parcurgând rândurile de mai jos veţi putea afla ce au  reclamat cetăţenii în această primă jumătate a anului şi de ce se fac cel mai frecvent vinovaţi agenţii economici din judeţul Giurgiu.

Întrebat care au fost cele mai reclamate sectoare, de către giurgiuveni,  în prima jumătate a anului directorul Comisariatului judeţean, Fabian Ţârcă ne spunea: ”Serviciile către populaţie rămân pe primul loc în topul sesizărilor, cu cele 383 de reclamaţii. Aparent ciudat , cel mai reclamat la acest capitol a fost transportul aerian!? Un număr de 115 cetăţeni, cei mai mulţi dintre ei probabil turişti, au reclamat condiţiile proaste de transport şi lipsa de confort a unui operator ce îşi avea sediul social pe raza judeţului Giurgiu. Pe primele locuri ale acestui top se adaugă serviciile de Internet, TV prin cablu şi telefonie fixă,  cu cele 54 de reclamaţii. Nu fac excepţie operatorii de energie electrică (26 de sesizări), Bănci (16), Servicii de Salubritate (12), Energie termică şi Instalaţii de Gaze (n.red- fiecare cu câte 7 sesizări ), apă potabilă (3) şi alte 30 de sesizări pentru alte servicii. De precizat însă că din cele 377 de petiţii primite (n.n.- prin poştă, email, etc), doar 136 s-au confirmat, celelalte dovedindu-se neîntemeiate sau  de competenţa altor instituţii.

Dornici să aflăm dacă cei doar 4 comisari disponibili din cei 5, pot acoperi un volum atât de mare de sesizări la nivelul întregului judeţ, directorul CPC ne-a spus: Cu o organizare temeinică şi dorinţa lucrului bine făcut am reuşit, aşa cum observaţi, să răspundem la toate solicitările venite din partea consumatorilor. V-aş vorbi însă mai degrabă despre modul în care reacţionează agenţii economici atunci când află că urmează a fi sancţionaţi. Unii devin agresivi, dar în general reuşim să controlăm conflictele iscate. Am observat însă, un lucru îmbucurător, că în urma controalelor noastre agenţii economici se conformează recomandărilor făcute de noi. Am fost la fel de plăcut surprinşi să constatăm că tot mai mulţi dintre administratorii de magazine respectă legea şi că sunt în ordine. Evident că şi noi am încercat să dovedim că suntem o instituţie ce mai întâi de toate previne şi de abia apoi trece la sancţiuni. În cazul în care agentul economic ignoră însă cu bună ştiinţă legea aplicăm sancţiunile. În general dăm avertismente urmând ca ulterior, dacă lucrurile nu au fost remediate, să trecem şi la amenzi.

Produsele expirate – marea problemă

Am încercat să aflăm şi ce îi deranjează cel mai des pe cetăţeni, şi dacă adresabilitatea consumatorilor nemulţumiţi a crescut sau a scăzut în relaţia cu această instituţie. Majoritatea vin să reclame slaba calitate a serviciilor, unde sunt direct afectaţi, pe de-o parte datorită slabei eficienţe a acestora  iar pe de altă parte prin prisma unor bani plătiţi pe facturi care sunt  până la urmă plătite degeaba – ne preciza directorul Comisariatului. Există şi persoane ce depun sesizări pentru lucruri ce nu sunt de competenţa noastră  şi care,  deşi le explicăm acest lucru,  insistă să le primim… Le preluăm direcţionându-le către instituţiile ce pot rezolva  aceste probleme, căci altfel ne-am  putea trezi chiar noi reclamaţi…  Ştiut fiind că cel mai expus sector este cel alimentar  am solicitat directorului Ţârcă să ne spună care au fost cele mai mari probleme întâlnite în cadrul acţiunilor de control şi iată ce am aflat. Cele mai multe bătăi de cap ni le dau produsele expirate. Agenţii economici ca şi vânzătorii se scuză de fiecare dată la fel, spunând că tocmai au primit marfa şi nu au avut timp să verifice acest amănunt atât de important. Un alt neajuns, des sesizat de noi,  este depozitarea necorespunzătoare a mărfurilor în magazin. Multe din alimente stau pe rafturi alături de parfumerie sau detergenţi în timp ce în  lăzile frigorifice, la grămadă, stau pulpele de pui,  îngheţata, răcoritoarele şi lucruri la care nu te aştepţi… O la fel de mare problemă este cea a etichetării  produselor. Sunt destule cazuri în care depistăm pe mărfuri expirate preţuri modificate cu pixul. Ele sunt modificate  pentru a da senzaţia consumatorilor că sunt încă în termenul de valabilitate. Nu pot trece mai departe fără a menţiona lipsa verificărilor la cântar , de multe ori cu ştiinţa agenţilor economici, impediment care prejudiciază în mod direct buzunarul consumatorului. O altă neregulă constatată este neafişarea preţului la produs, ce creează pe lângă confuzie şi mari nemulţumiri clientului.

Alimente şi antibiotice ”expirate” de 4 ani!

Pus să ne dea un exemplu concret în sprijinul acestor afirmaţii,  Fabian Ţârcă ne-a spus: Este cazul unui agent din satul Milcovăţu. Un magazin  în care am găsit peste 600 de produse alimentare şi nealimentare, cu durata valabilităţii expirată. Mici, costiţă, aripi de pui, lapte, muştar, răcoritoare, bere şi aproape toată gama de produse ce se poate găsi într-un magazin sătesc era dincolo de termenul de valabilitate. Erau şi mărfuri care expiraseră  de 3-4 ani! Acest fenomen s-a extins uneori chiar şi la unităţile din sistemul sanitar şi mă refer aici la farmacii. Am întâlnit astfel farmacii care  pe lângă alte medicamente vindeau şi antibiotice expirate!

Toamna se numără… controalele tematice

Iată doar o parte a problemelor cu care s-au confruntat şi se confruntă zi de zi, comisarii acestei instituţii, reuşind  cu un colectiv mic,  dar ambiţios şi competent  să obţină rezultatele amintite ale acestui prim semestru. A venit însă şi toamna care a debutat cu cea mai importantă acţiune a acestei perioade: începutul de an şcolar.  Controalele  tematice  au urmărit astfel verificarea  modului în care sunt respectate normele legale din domeniul protecţiei consumatorilor în grădiniţele cu program prelungit, (particulare sau de stat). Principalele probleme identificate au fost: informarea incompletă a părinţilor privind prestarea serviciilor, nerespectarea calităţii de cazare (n.red.- mobilier, jucării, podele deteriorate) şi încălcări ale normelor legale în privinţa asigurării hranei celor mici (n.red.- produse alimentare cu data durabilităţii minimale depăşită, intersecţia fluxului tehnologic salubru cu cel insalubru). Alături de aceste controale s-au adăugat cele efectuate la deţinătorii de echipamente pentru agrement, montate în parcuri de distracţii, târguri şi oboare în care lucrurile par deocamdată a fi în regulă. Tot acum au fost efectuate controale privind comercializarea florilor,  a  plantelor de apartament, dar şi cele vizând centrele de comercializare a produselor de patiserie, covrigi, cât şi comercializarea şi etichetarea  pâinii şi produselor de panificaţie în care cumulul amenzilor s-a ridicat la circa 13.000 de lei.

În loc de încheiere,  sfaturi pentru consumatori

În încheierea dialogului purtat cu directorul CJPC Giurgiu, Fabian Ţârcă,  acesta a dorit să facă nişte scurte recomandări consumatorilor: Cetăţenii sunt rugaţi să fie atenţi la produsele pe care le achiziţionează în perioada sărbătorilor ce se apropie şi nu numai,  dar şi la serviciile pentru care încheie contracte. Produsele trebuie să prezinte etichete vizibile, traduse în limba română, care să conţină datele producătorului sau al importatorului.  Şi nu în ultimul rând, verificaţi termenul de valabilitate. Totodată vă sfătuiesc să cereţi bonul fiscal şi factura pentru a beneficia de toate drepturile atunci când apar vicii ascunse în contractele sau la produsele pe care le achiziţionaţi. Şi nu uitaţi! Dacă vi se pare că aţi fost înşelaţi, sau în vreun fel vă simţiţi lezaţi în rolul d-stră de consumatori, comisarii noştri vă stau la dispoziţie la telefonul  0246216402 şi pe giurgiu@opc.ro sau reclamatii.giurgiu@opc.ro.

Florian TINCU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here