———————————————————————

***Interviu cu directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Dunării Fluviale  SA Giurgiu Alin GUȚU

————————————————————————————————

Reporter : Care este activitatea de bază în această perioadă, de vară, domnule director ?

Alin Guțu: Activitatea de bază a Companiei este aceeaşi, indiferent de anotimp, şi constă în punerea la dispoziţie către toţi utilizatorii în mod nediscriminatoriu a infrastructurii de transport naval care a fost concesionată Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Dunării Fluviale  SA Giurgiu. În această perioadă se constată o activitate mai intensă a serviciilor adresate navelor de croazieră şi pasagerilor care vizitează România. Numărul navelor de croazieră şi a turiştilor care utilizează infrastructura portuară a crescut în fiecare an, astfel că în  Portul Giurgiu în anul 2017 au operat un număr de 253 nave de croazieră şi un număr de 30992 turişti, iar în cursul acestui an, în primele 6 luni, un număr de 138 nave şi 20215 pasageri.

Rep: Care sunt marile probleme cu care vă confruntaţi?

A.G: Nu pot spune că avem probleme majore pe care să nu le putem depăşi în această perioadă, dar faţă de dorinţele şi proiectele  pe care mi le-am propus, de a oferi servicii şi facilităţi la nivelul standardelor europene şi capacitatea financiară actuală, există totuşi o mare diferenţă. Sperăm ca în acest an să putem asigura adâncimile de operare pentru nave în toate porturile principale şi în acelaşi timp condiţiile de siguranţă necesare desfăşurării acestor operaţiuni.

Rep: Cum staţi la acest moment , din punct de vedere economico-financiar?

A.G: Activitatea economico-financiară a Companiei reflectă în acest an o reechilibrare între capacitatea de a produce venituri şi de a efectua cheltuieli în condiţii de maximă eficienţă şi rentabilitate, dar acest lucru nu înseamnă că această Companie şi-a revenit la potenţialul pe care l-a avut înainte de punerea în funcţiune a Podului de la Calafat-Vidin, care a contribuit la declinul economico-financiar al Companiei.

Rep: Aveţi vreun proiect în derulare în acest moment sau doriţi să iniţiaţi ceva în acest sens?

A.G: Mă preocupă diversificarea activităţilor Companiei pentru obţinerea de noi venituri care să ne permită realizarea din surse proprii de investiţii care să îmbunătăţească activitatea în porturile dunărene atât din punct de vedere al funcţionalităţii lor, dar şi sub aspect urbanistic. Cu titlu de exemplu aş putea spune că am făcut câţiva paşi timizi pentru schimbarea aspectului urbanistic al Portului Giurgiu, unde vom realiza o nouă reabilitare a spaţiilor verzi, a mobilierului din incinta portuară; intenţionăm de asemenea să refacem faţada Gării Fluviale, dar şi aici întâmpinăm câteva probleme în derularea acestui proiect  datorită aspectelor birocratice legate de încadrarea acestei clădiri  cu statut de monument istoric, ceea ce face ca avizele și acordurile necesare să se facă cu mare întârziere datorită aspectelor legislative în vigoare. În privinţa refacerii infrastructurii portuare, în urma discuţiilor pe care le-am avut în cadrul direcţiilor de specialitate aflate în subordinea Ministerului Transporturilor, vom iniţia discuţii cu principalii operatori portuari în sensul de a-i atrage într-un parteneriat public-privat care să vizeze modernizarea danelor de operare din fondurile Europene existente.

Rep: Care este relaţia Companiei cu armatorii?

A.G: În privinţa relaţiei Companiei cu armatorii trebuie să precizez că,  odată cu modificarea legislaţiei în domeniul administrării porturilor avem obligaţia de a-i consulta în permanenţă în legătură cu politica tarifară şi modalităţile de a accede la serviciile oferite de Companie. Chiar dacă, încă mai avem discuţii cu privire la nivelul tarifelor practicate de Companie şi situaţia infrastructurii de transport naval pe care o punem la dispoziţie, de cele mai multe ori, prin discuţii constructive, am reuşit să menţinem o relaţie bună, mai ales că este în interesul ambelor părţi ca relaţia de colaborare să funcţioneze în condiţii normale.

Rep: Care este sprijinul primit din partea Ministerului Transporturilor?

A.G: Recent, am avut o discuţie personală cu dl. Ministru Lucian Şova în legătură cu sprijinul pe care ni-l poate oferi în deblocarea unor proiecte pentru porturile Giurgiu, Olteniţa, Calafat şi Corabia, incluse în Programul Operaţional Infrastructură Mare. Urmare a acestei solicitări au avut loc la sediul Ministerului Transporturilor o serie întreagă de întâlniri cu specialiştii direcţiilor subordonate ministerului şi care au condus la identificarea soluţiilor de finanţare a studiilor de specialitate necesare demarării lucrărilor de investiţii.

(a consemnat Florian Tincu)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.