Până la începutul anilor 90 marinăria era profesia cea mai răspândită în municipiul Giurgiu. Pe lângă un liceu de specialitate , la Giurgiu  existau o grămadă de societăți ce angajau marinari pentru activitățile de transport mărfuri pe Dunăre.  La care se adăugau și navele militare , existente la acea vreme. Cu timpul accesul în această profesie a fost din ce în ce mai limitat până la dispariția ei completă. Iată însă că acest domeniu pare să fie din nou solicitat pe piața muncii. În România, în prezent sunt trei instituţii de învăţământ ale căror cursuri le poţi urma pentru a-ţi începe cariera de ofiţer în marină:  Universitatea Maritimă Constanţa, Academia Navală Mircea cel Bătrân şi Colegiul Nautic din Mogoşoaia, deschis recent. Evident că trebuie mai întâi  să te hotărăşti ce fel de marinar vrei să fii. Sunt brevetaţi, de exemplu ofiţeri mecanici sau de punte, sau nebrevetaţi, adică personalul auxiliar.

Pe lângă terminarea uneia dintre aceste facultăţi, înainte de a păşi pe o navă în calitate de ofiţer, trebuie să faci cadeţia, adică practica.  Asta înseamnă că mai întâi trebuie să urmezi cursuri IMO, care cuprind tehici de prim-ajutor medical, prevenirea incendiilor sau tehnici de supravieţuire pe mare, şi să ai carnet de marinar şi brevet de ofiţer.

Meseria de marinar poate fi una extrem de bănoasă

Meseria de ofiţer maritim se împarte în trei categorii: ofiţer de punte, electrician şi ofiţer mecanic De exemplu un cadet (adică practicant) câştigă 300-400 de euro pe lună, iar salariul lunar al unui ofiţer porneşte de la 2.000-3.000 de euro în funcţie de grad. Salariul poate ajunge în timp şi la 6.000-10.000 de euro sau chiar 12.000 de euro pe lună în cazul unui comandant, însă depinde de la companie la companie, dar şi de tipul navei. Pe tancuri petroliere se câştigă cel mai bine. Contractele de muncă pot fi încheiate pe o perioadă de până la 8-9 luni, aşa cum este cazul navelor de pasageri, iar cele pe navele de transport de containere contractele sunt de 3-4 luni cu o pauză de 1-2 luni acasă. De cele mai multe ori, marinarii se întorc cu salariul aproape întreg acasă, deoarece compania la care lucrează plăteşte drumul, cazarea la hotel dacă este cazul, masa pe navă sau asigurările de sănătate, singurele lucruri care implică cheltuieli proprii sunt cadourile pentru prieteni şi familie. (Marian TARU)

 

 

 

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here