IMG_5765Mereu tânărul navalist Niculae Bujan s-a născut în ultima zi a Zodiei Peşti, pe 20 martie 1956, în comuna Gogoşari, judeţul Giurgiu. A venit la Giurgiu de mic copil, având doar trei anişori. Apoi a urmat cursurile Şcolii generale nr. 1 şi ale Şcolii Profesionale Mecano – Navală şi ale Liceului Industrial nr. 2, devenind Constructor naval. De mic i-a plăcut navomodelismul, disciplină pe care a practicat-o la Clubul Elevilor, cu profesorul Ion Busuioc. Omul care i-a îndrumat tacit paşii spre nave, mai ales că şi tatăl său lucra la Şantierul Naval, ca tâmplar. Tatăl său fiind fiu de muncitor i-a îndrumat paşii tot spre ŞNG, unde s-a angajat la data de 27 iunie 1974. Din punct de vedere profesional Niculae Bujan a lucrat doar la ŞNG, mai puţin o perioadă de circa doi ani cât a fost în lichidare şantierul. Atunci a lucrat tot în acest domeniu la Daewoo – Mangalia, şi tot ca maistru. ”În vechiul regim, ne spune Niculae Bujan, am activat la Comitetul judeţean al UTC şi apoi patru ani, între 1986 şi 1989, am fost student al Academiei Politice ”Ştefan Gheorghiu”. Nu am hobby-uri ca alţi oameni întrucât eu mi-am canalizat tot timpul eforturile doar spre meserie. Chiar dacă m-aş mai naşte de 100 de ori aş alege aceiaşi meserie, pe care o fac acum din dragoste şi pasiune. Meseria de constructor naval îţi dă satisfacţia muncii, îţi dă senzaţia de om împlinit. După mine, dacă nu ai chemare pentru o meserie anume, atunci nu-ţi iese nimic în viaţă! De-a lungul carierei am pornit de jos, de la bază, cum se spune, practicând meseria de lăcătuş constructor până în 1982, când am ajuns la categoria a IV-a. Când m-am reîntors în ŞNG din munca politică, în 1990, m-am reîntors tot ca lăcătuş constructor, până în 1998 când ŞNG a intrat în lichidare judiciară”.

Privind în zare spre … 2017!

Maistrul Niculae Bujan s-a încadrat la SHIPYARD ATG pe 9 septembrie 2002, odată cu redeschiderea ŞNG sub noua denumire privată. Din acest moment a venit ca maistru – construcţii nave şi astăzi coordonează activitatea a circa 30 de salariaţi, dintre care 60% sunt muncitori necalificaţi, oameni tineri pe care îi ”şlefuieşte” cu grijă părintească, la locul de muncă, iar formaţia sa este cea mai bună din SHIPYARD ATG. ”Noi, ne spune cu modestie, maistrul Nicolae Bujan, facem nave dar şi reparaţii la cele mai vechi. Am început cu construcţia de nave port – container, tancuri chimice, nave Ro-Ro, barje pentru transport cărbuni şi am ajuns până la construcţia de nave multifuncţionale de depoluare, predate la cheie. În prezent lucrez la 50 de nave pescador, practicând în acelaşi timp şi reparaţiile de nave. Acest lot de nave ne asigură front de lucru până în 2017”. Maistrul Niculae Bujan se mândreşte cu faptul că a reuşit, de când este la SHIPYARD ATG, să-şi cristalizeze o ”familie sănătoasă de lucru”. În cadrul acestei familii, precizează Niculae Bujan, caut zilnic să îmbunătăţesc activitatea de producţie cât şi cea de formare a oamenilor din subordine, respectiv formarea muncitorilor necalificaţi. Din punct de vedere personal, am o familie frumoasă, şi trei copiii (un băiat şi două fete), de care sunt foarte mândru. Băiatul este Subofiţer la ISU Bucureşti, o fată lucrează în cadrul SHIPYARD ATG, ca magaziner şi cealaltă este asistent medical”. L-am rugat insistent pe Maistrul Niculae Bujan să ne povestească, pe scurt, o amintire care

i-a marcat viaţa. Ca şi când acest lucru

s-ar fi întâmplat ieri a menţionat: ”Una dintre cele mai dragi amintiri se leagă de momentul în care băiatul a terminat şcoala de subofiţeri, ca şef de promoţie. Deşi, eu nu-i puteam oferi condiţii deosebite, fiind în acel moment şomer! Dar, totuşi cele mai dragi amintiri se leagă tot de profesie, unde am satisfacţia muncii împlinite, satisfacţia obţinerii unor rezultate foarte bune şi mai ales faptul că munca mea este apreciată de conducerea brendului SHIPYARD ATG. Satisfacţiile zilnice de la locul de muncă devin automatisme. Te mândreşti cu navele care au ieşit pe piaţa europeană, pentru Olanda şi Germania. În rest, nu te poţi lăuda cu ceva deosebit, că doar nu facem noi nave cu două prove – facem nave obişnuite, ca orice constructor de nave!”

La Stat toţi trăiau pe picior de egalitate….!

L-am rugat insistent pe actualul ”şlefuitor de talente navale”, Niculae Bujan, să ne facă şi o scurtă radiografie a muncii prestate la o firmă de stat vis-a-vis de cea prestată la patron, şi iată ce răspuns am primit. ”Munca la Stat, unde toţi trăiau aproape pe picior de egalitate, nu se poate compara cu cea din mediul privat. Acum fiecare salariat este plătit după competenţă şi calitatea muncii prestate. Pentru mine, ca şi angajat, redeschiderea ŞNG sub denumirea de SHIPYARD ATG a fost o gură de oxigen, dacă ţinem cont de posibilităţile pe care le oferă Giurgiu la capitolul locuri de muncă. Dacă stăm să analizăm de ce nu mai vin azi giurgiuvenii la muncă, ajungem la concluzia că Ministerul Învăţământului a făcut o mare greşeală când a neglijat pregătirea forţei de muncă în meserii calificate, precum cele de: constructor naval, sudori electrici şi autogeni, electricieni nave, strungari, frezori, rabotori, tâmplari, mecanici de nave etc. Aceste meserii reprezentând un tot unitar, fără de care un şantier naval nu poate să-şi desfăşoare activitatea. Toate aceste profesii sunt indispensabile, mai ales în condiţiile în care SHIPYARD ATG şi-a propus să treacă de la Construcţia de nave corp la Construcţia de nave propulsate, nave predate la cheie”. În afară de profesia de constructor nave, ne spunea maistrul Niculae Bujan, încerc, pe cât posibil, ca pe tinerii care au venit la SHIPYARD ATG să-i învăţ această meserie de constructor de nave, să le împărtăşesc din întreaga mea experienţă profesională, toate chichiţele unei profesii – brăţară de aur- cum spuneau bunicii noştri. Doresc, ca în 3-4 ani să scot din ei oameni de bază în cadrul formaţiunii pe care o conduc, în aşa fel încât ei să contribuie pe deplin la realizarea sarcinilor de producţie – ca muncitori cu înaltă calificare. Nu ascund nici faptul că am avut şi numeroase eşecuri în decursul carierei, a mai precizat maistrul Niculae Bujan, în formarea mai multor tineri care nu au înţeles că odată intraţi în cadrul Brendului SHIPYARD ATG şi a formaţiei mele, trebuie să depună efort şi să aibă răbdare pentru a se integra perfect în echipă. Numai astfel poţi acumula cunoştinţele necesare practicării meseriei de constructor naval, profesie care precizez că nu este una deloc uşoară! Odată ce pătrunzi în tainele meseriei de constructor nave urmează să te confrunţi şi cu satisfacţia muncii depuse, dar trebuie să ai răbdare, precum un ”Campion mondial de şah”, numai cu răbdare ajungi la împliniri profesionale nebănuite nici în cele mai îndrăzneţe visuri! Profesia de constructor de nave, a conchis actualul maistru constructor al SHIPYARD ATG, Niculae Bujan, pe lângă satisfacţii nemaiîntâlnite din punct de vedere profesional, îţi oferă şi … ”adrenalină”, cum o numesc tinerii de azi, necesară întreţinerii din ce în ce mai uşor – ca şi câştig financiar- a întregii familii, şi ca să parafrazăm un fost erou al municipiului, ”Te poţi da mare ”Cioacă” – permiţându-ţi să nu-ţi trimiţi niciodată soţia la serviciu!”

Heliade CĂLIN