foto_101604 Administrația Națională  din Penitenciare (SNLP) organizează Mitingul „Muncim pe datorie, rusine sa va fie!” joi 13 august 2015 începând cu ora  09,00 la sediul Administrației Naționale a Penitenciarelor (București, sectorul 2, strada Maria Ghiculeasa nr. 47) ca urmare a nerespectării ultimatumului  (10.08.2015) stabilit de SNLP pentru plata integrală a  drepturilor salariale restante de opt luni. În funcție de răspunsul angajatorilor, SNLP va continua protestele pe termen nedeterminat.

 Începând cu data de 13 august  2015 toți salariatii din  penitenciare vor purta banderole negre, in semn  de sustinere a  actiunilor declansate de SNLP si de doliu pentru pierderea demnitatii unei  profesii.

 Anuntam organizarea unei Conferinte de presa pe data de 12 august 2015, ora 12,00 la sediul Blocului National Sindical (Bucuresti, sector 3, Strada Turturelelor nr 11 A, clădirea Phoenicia Business Center, etaj 3). Vor fi detaliate revendicarile si se  va prezenta calendarul de actiuni sindicale decise de SNLP. Se pun la dispozitie mape de presa cu documente integrale inclusiv ER.PLAN (Strategie de urgenta / Sistem-standard)  propus de SNLP (finantare externa). Participa presedintele BNS – Dumitru Costin.  Ministerul Justitiei (MJ) in complicitate cu Administratia Nationala a Penitenciarelor
 (ANP) au depasit L.I.M.I.T.A. de toleranta a personalului: Lasitate-Incapacitate-Minciuna-Incompetenta-Tradare-Abuz     

 Lasitatea – materializata in fuga de raspundere și de dialogul social; MJ si ANP nu reactioneaza și nu-și îndeplinesc atributiile legale decat sub amenintarea protestelor, prima tendinta fiind de ignorare sau chiar de încălcare a legilor. Pentru emiterea unor ordine obligatorii prin lege, MJ a reactionat cu patru luni întârziere doar după ce a fost aprobata organizarea unui miting la sediul MJ
pe data de 4 martie 2015. La distanta de înca patru luni de
atunci, drepturile reglementate prin ordinele respective sunt încă restante.       

Incapacitatea – de a identifica solutii  pentru finantarea decenta a sistemului  penitenciar criticat aspru dar zadarnic de mass-media si de opinia publica pentru conditiile invechite de detentie, de siguranta si de munca. MJ/ANP prefera sa induca public o situatie stabila si sigura a sistemului penitenciar decat sa admita carentele si sa sa evidentieze riscurile, fundamentand solicitari pentru finantarea corespunzatoare.·       Minciuna – ridicata la rang de strategie prin care ANP incearca sa mentina pacea sociala benefica stabilitatii posturilor inalte, dezorientand salariatii prin decizii si informari haotice, indicand termene false de plata a unor restante salariale si asumand promisiuni fara fundament, niciodata puse in practica.·       Incompetenta – MJ/ANP a dus la lipsa bugetului si a normelor de aplicare a legislatiei care impune compensarea muncii prestate peste timpul normal de lucru, decontarea unor drepturi statutare sau acordarea unor majorari salariale decise de guvern inca din anul 2014; prelungirea unor demersuri pana la pierderea scopului si deturnarea interesului; lipsa de profesionalism si de reactie, MJ/ANP multumindu-se sa studieze de la distanta si sa copieze selectiv demersurile colegilor din politie (MAI).  ·     

  Tradarea –  propriului personal suprasolicitat si trimis în misiuni riscante, fara dotari si forte corespunzatoare, conform legii; accentul pe sanctiuni ca unica modalitate de motivare si de stimulare a performantei. MJ/ANP contabilizeaza sute de mii de ore suplimentare de munca necompensate, in crestere permanenta, fara nicio tresarire, masura sau solutie.       

Abuzul  – de putere manifestat prin decizii unilaterale netransparente, prin incalcarea Acordului colectiv de munca si atitudine aroganta in relatia cu sindicatele.

Ignorarea solicitarilor punctuale, periodice ale SNLP în planul drepturilor salariatilor.   

REVENDICARI /MOTIVE  DEBLOCAREA (FINANTAREA) DE URGENTA A 1.000 DE POSTURI VACANTE (OCUPARE PRIN CONCURS)

Numarul de posturi prevazute pentru sistemul penitenciar este mult sub limita prevederilor legale. Afirmatia este probata de primele aplicari (2015) ale standardelor propuse de SNLP care indica un necesar real de posturi aproape dublu fata de cel existent. In prezent, pentru sistemul penitenciar sunt prevazute 15.500 posturi dintre care 3.000 sunt vacante in mod constant in ultimii 8 ani.Raportul personal/detinuti (1:3) este alterat prin comparatie cu alte state UE avand in vedere faptul ca in Romania absolut toate misiunile cu detinuti sunt efectuate de personalul din penitenciare inclusiv escortare/transfer, iar unitatile si dotarile sunt uzate moral si insuficiente. Romania cheltuie mai mult cu plata unor procese pierdute decat cu investitiile in conditii de detinere/munca.        

COMPENSAREA ORELOR SUPLIMENTARE CU TIMP LIBER SAU PRIN PLATA UNOR MAJORARI SALARIALE

Schema de personal subdimensionata (necesar minim crestere: 50%) suprapusa pe capacitatea legala de detinere mult depasita(necesar minim crestere: 30%) genereaza suprasolicitarea personalului existent (12.500 salariati) si implicit un numar enorm de ore suplimentare de munca (500.000) imposibil de compensat si in crestere permanenta.
 Efectele insuficientei resurselor sunt resimtite strict de
 salariatii actionati in instanta in nume propriu, lipsiti de orice protectie fizica sau juridica. In plus, functionarii cu statut special din sistemul administratiei penitenciare muncesc pe datorie, asteptand de aproape un an drepturile datorate. 

 ACHITAREA DREPTURILOR CUVENITE PERSONALULUI LA ZI SI FARA RESTANTE
 ISTORICE

Nu au fost achitate drepturile salariale hotarate de Guvernul si Parlamentul Romaniei in anul 2014 pentru personalul din structura de aparare nationala. Personalul din penitenciare nu a beneficiat niciodata in istoria sistemului de echipament pe anul în curs ci doar sub forma de restanta pentru anul anterior. Echipamentul achizitionat în anul 2014 este de o calitate foarta slaba chinuindsalariatii pe canicula si cuprinde un numar mult mai mic de articole in comparatie cu alte institutii din structura de aparare nationala (in consecinta si valoarea acestuia este mult mai mica). In penitenciare nu au fost acordate majorarile salariale decise in 2014 pentru munca in zile de repaus saptamanal sau sarbatori legale (care se platesc in celelalte institutii din structura de aparare din luna ianuarie 2015).  Asistentii sociali si personalul medical nu beneficiaza nici in luna august 2015 de majorarea de 100 de lei brut cuvenita conform OUG 70/2014. Statutul special aprobat prin lege organica in anul 2004 include drepturi care nu au fost niciodata acordate. MJ/ANP nu stiu sa raspunda daca beneficiem sau nu de vouchere de vacanta si in ce conditii. 

 SANCTIUNI/DEMITERI PE CRITERII DE
 INCOMPETENTA A VINOVATILOR DIN CONDUCEREA
ANP

Nu se respecta Acordul colectiv în vigoare privind regimul zilei de 29 iunie (ziuapersonalului din sistemul penitenciar – stabilita ca avand regimul unei zile de sarbatoare legala). Sunt emise adrese confuze (secrete pentru sindicate) care indruma gresit unitatile in materie de drepturi asumand interpretari pe langa lege si termene care nu se respecta. Nu sunt respectate dispozitiile legale si regulamentare care stabilesc numarul de salariati pentru fiecare misiune si nici normele de personal pe domenii. Pentru a suplini lipsa de resurse umane, angajatii disponibili primesc atributii suplimentare prin anexe ale fiselor posturilor, astfel incat un agent este utilizat abuziv pentru o medie de 2-3 posturi avand fise de post universale adaptate la toata gama de misiuni din anumite sectoare. Din acelasi motiv agentii sunt obligati sa exercite pe termen nedeterminat (si peste 10 ani) atributiile unor posturi de ofiteri inclusiv cu functie de conducere, prin decizii ale directorilor de unitati emise ilegal, nefiind remunerati ci doar sanctionati daca gresesc. Sunt incalcate prevederile care stabilesc limita de timp
 pentru imputernicirile pe posturi. 

ASUMAREA DE MINISTRUL JUSTITIEI A TERGIVERSARILOR IN PLAN NORMATIV/SALARIAL, ASUMAREA NETRANSPARENTE

IMJ  a consacrat ca „tactic  anti-personal” evitarea sau cel putin intarzierea deliberata a emiterii unor norme metodologice atribuite de lege in sarcina ordonatorului principal asigurand astfel premisele respingerii unor procese viitoare pentru revendicarea drepturilor legale pe motivul… lipsei normelor metodologice. Astfel, in timp ce alte institutii au emis norme pentru aplicarea legislatiei unitare de salarizare, la nivel MJ/ANP se afirma neaplicarea legii, aceeasi tactica fiind aplicata si în cazul majorarilor salariale (intarzieri de 4 luni in emiterea normelor, întârzieri de 8 luni în acordarea drepturilor). Modificarea statutului special cu denumirea de politie penitenciara este in faza de proiect de doi ani. MJ/ANP ignora cu relaxare solicitarile multiple ale SNLP de convocare (obligatorie prin Acord colectiv) a Comisiei mixte privind sistemul penitenciar si de asumare a unor decizii clare in plan salarial precum si de prioritizare a problemelor identificate de SNLP (dintr-o lista de 75 de probleme sesizate au fost discutate partial, intr-un interval de 6 luni doar 5 subiecte). SNLP nu a fost consultat de MJ/ANP pe marginea proiectului legii-cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice (2015). 

PROTECTIE / CONDITII DE
MUNCA

Personalul din penitenciare nu beneficiaza de protectia impusa prin statut special, fiind expus impreuna cu familia agresiunilor si proceselor puse pe rol de detinuti mai ales ca urmare a precaritatii conditiilor si acordarii drepturilor, efecte ale subfinantarii si nu ale lipsei de profesionalism. Sprijinul juridic si material este acordat strict de sindicat in limita resurselor. Simpla declansare a urmaririi penale sau inceperea actiunii penale atrage pierderi salariale uriase pentru un functionar. Lipsesc sporurile de pedeapsa pentru agresarea salariatilor de catre detinuti. Conditiile de munca corespund anilor ’70 siguranta misiunilor si a perimetrelor fiind garantata prin efort profesional, fizic si printr-un volum disproportionat de munca. Accesul la apa in zilele toride se
permite alternativ personal/detinuti. Vestiarele cu dusuri sunt existente doar in cateva unitati. Regulile minime europene sunt calibrate pentru Europa nu pentru Romania, fiind totusi stricte doar pentru detinuti nu si pentru personal. 

 Filiala Penitenciar Giurgiu a S.N.L.P. :   Șerban-Marius  OPRICA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here