shipyard pozaActualul inginer al SHIPYARD ATG Giurgiu (coordonator reparaţii nave), Marin Vrabie s-a născut în Zodia Taurului, pe 5 mai, în comuna Vedea, din judeţul Giurgiu. După ce a parcurs cursurile şcolii generale din Malu, a urmat cursurile liceului  „Ion Maiorescu” şi apoi Institutul Politehnic din Bucureşti – Facultatea Tehnologia Construcţiilor de Maşini, obţinând în 1983 Licenţa de inginer TCM. De mic copil lui Marin Vrabie i-au plăcut în special ştiinţele exacte: (matematica şi fizica), cochetând totodată cu sportul practicând, la nivel de amatorism, fotbalul şi pescuitul. ”Fiind un copil mai îndemânatic decât cei de seama mea eram preocupat de tânăr să îmbin armonios teoria şi practica, meşterind orice găseam la îndemână. Această îndemânare
mi-au călăuzit mai târziu paşii spre actuala carieră profesională. Am avut tot timpul o deviză, moştenită de la părinţi: ”În viaţă trebuie să munceşti pentru că nu-ţi dă nimeni nimic degeaba!” Pentru mine însă  cei mai buni prieteni sunt cei care nu-ţi dau ceva dar nici nu-ţi iau nimic!” După absolvirea facultăţii, ne spunea Marin Vrabie, am primit repartiţie ministerială la Şantierul Naval Olteniţa, în 1983, şi am lucrat în producţie circa o jumătate de an la Atelierul de tubulatură, după care am fost transferat la Şantierul Naval Giurgiu (ŞNG) în Atelierul Tehnolog. Aici m-am ocupat cu tehnologia prelucrărilor la rece. Tot în ŞNG am lucrat şi la Atelierul de proiectări, Atelierul de reparaţii nave, până în 1998. Am continuat apoi în Secţia Construcţii Nave – unde am fost Controlor Tehnic de Calitate, profesie pe care am practicat-o până la intrarea ŞNG în insolvenţă. ”Vestea închiderii ŞNG m-a şocat, ca pe orice salariat. Pentru mine, îşi aduce aminte cu tristeţe în glas şi astăzi inginerul Marin Vrabie, a urmat o perioadă extrem de grea, întrucât am fost nevoit să lucrez prin mai multe societăţi comerciale. La Carning am fost mecanic şef. La Dunapan tot mecanic şef. ulterior am lucrat în construcţii metalice la Cansteel, ca şef de atelier şi … din 2011 am revenit acasă, acolo unde mă consacrasem profesional în industria construcţiilor navale, devenind coordonator reparaţii nave la SHIPYARD ATG Giurgiu, unde lucrez şi în prezent”.

La stat din 10 salariaţi munceau trei…!

L-am rugat pe navalistul plecat de pe meleagurile giurgiuvene din Vedea ca să facă o carieră de navalist la Giurgiu să ne facă şi o scurtă paralelă între modul cum se munceşte în economia de piaţă în raport cu cea de dinainte de revoluţie. Fără a sta prea mult pe gânduri inginerul, Marin Vrabie, ne-a declarat: ”La stat din 10 oameni munceau trei, pe când astăzi la patron fiecare salariat are responsabilitatea sa. Timpii de execuţie ai unei lucrări şi mai ales calitatea acesteia – sunt doar câţiva parametrii net superiori celor de până în revoluţie”. La capitolul cea mai mare realizare profesională Marin Vrabie menţiona faptul că navele reparate de colectivul pe care l-a condus şi pe care îl conduce a fost mereu unul de performanţă. Acest lucru este dovedit şi de faptul că întotdeauna a fost apreciat de proprietarii navelor ce au fost reparate în ŞNG şi ulterior la SHIPYARD ATG Giurgiu. Niciodată nimeni nu ne-a reproşat că nu ne-am încadrat în calitatea şi termenul stabilit, iar navele n-au avut probleme pe perioada garanţiei acordate, precizează interlocutorul nostru. Aceste considerente i-au determinat pe mulţi proprietari de nave să ne aducă şi alte nave la reparaţii, în acest fel am avut permanent de lucru. În plan personal,  sunt un familist convins, iar cea mai mare realizare este fiul meu, inginer constructor într-o mare firmă din Bucureşti. Întrebat care a fost impactul asupra sa, imediat după întoarcerea în şantierul giurgiuvean, Marin Vrabie ne-a spus: ”În momentul în care am revenit la SHIPYARD ATG Giurgiu am găsit un nou şantier naval, mult mai bine organizat din toate punctele de vedere, cu un număr mult mai mic de salariaţi dar ulterior cu o producţie de nave mult mai mare şi de calitate superioară. Majoritatea navelor construite astăzi şi reparate la SHIPYARD ATG Giurgiu sunt ale unor parteneri externi. Acum, Patronul dacă eşti bun din punct de vedere profesional te apreciază şi eşti răsplătit ca atare. Înainte pentru meritele tale ţi se strângea mâna şi erai pus la panoul de Onoare. Şi cam atât! Dacă nu munceşti bine – atunci Patronul îţi spune… ”La revedere!” Asta este piaţa muncii în capitalism!, preciza inginerul Marin Vrabie. De când am revenit în noul şantier am reparat tancuri, şalupe, barje, împingătoare etc, totul la timp şi de calitate. O navă care a intrat la reparat, în funcţie de cerinţele proprietarului său, după ce este reparată de specialiştii de la SHIPYARD ATG Giurgiu arată aproape ca una nouă. Asta dovedeşte faptul că suntem buni constructori navali, apreciaţi în ţară şi peste hotare”. Dacă cineva ar face o minune şi timpul s-ar da înapoi, ajungând până la momentul în care ar trebui să-mi aleg un drum în viaţă atunci, spune Marin Vrabie, aş alege să urmez tot o facultate tehnică întrucât consider că am aptitudini practice. Îmi place să modelez cu mâinile mele – o navă sau orice altceva care ţine de ea. Sunt un om pragmatic şi cu simţul răspunderii faţă de lucrul bine făcut.

Tinerii fug de muncă pentru că îi sperie lipsa pregătirii profesionale

Inginerul Marin Vrabie are ca şi mulţi alţi colegi ai săi un mare regret: Faptul că tinerii din ziua de azi nu mai vin spre meserii ca a celor care rescriu istoria profesiei de navalist. E adevărat că nu mai sunt nici şcoli de specialitate dar şi  tinerii au acum cerinţe de la viaţă mult mai mari decât pot duce ei! Este, o mare discrepanţă între ceea ce pot face şi ceea ce doresc ei de la viaţă! Tinerii fug de munca în producţie pentru că nu se pot ascunde! La SHIPYARD ATG Giurgiu dacă părăseşti locul de muncă se vede imediat. Este păcat că tinerii giurgiuveni nu vor să ducă mai departe o tradiţie de peste 100 de ani, deşi aici la SHIPYARD ATG au toate condiţiile necesare să se perfecţioneze şi să-şi facă o carieră de viitor. Conducerea, spune inginerul Marin Vrabie, respectă întocmai cerinţele şi termenele înscrise în Contractul de muncă. ”La SHIPYARD ATG Giurgiu salariile se dau întotdeauna la termenul stabilit, ba chiar şi înainte, dar niciodată mai târziu. Avem concedii speciale de Paşti, Crăciun şi de Sfânta Marie Mare – Ziua Marinei.
Dacă ai o problemă personală atunci imediat conducerea îţi oferă şansa să o rezolvi urgent. Pe timpul anului şi al Concediilor speciale ni se dau salarii şi prime consistente, iată doar câteva motive care ar putea, sper eu, să-i determine pe tinerii din municipiul şi judeţul Giurgiu şi nu numai să vină spre noul şantier naval. Dar, probabil, conchide inginerul Marin Vrabie, pe tinerii din ziua de astăzi îi sperie şi lipsa pregătirii profesionale, uitând că aşa ceva nu poţi dobândi stând acasă!”
Heliade CĂLIN