Eurovizionul de anul acesta ne-a dovedit că  la capitolul selecţii rămânem o ţară de manelişti. Atâta timp cât televiziunile se înghesuie să-i invite, seară de seară  pe toţi maimuţoii de la „Mynele” şi „Taraf” să ne violeze folclorul, ce pretenţii să mai avem de la Mandinga care a acceptat să urce pe scenă cu un text de-al lui Costi Ioniţă. În spatele acelui „talmeş-balmeş” de instrumente muzicale  şi de acorduri orientale descrise de un reputat compozitor român ca fiind doar „o frenezie ţigănească”, şade un text fără nicio valoare artistică. La toate acestea se adaugă faptul că piesa a fost cântată de o guristă de restaurant care la calificările pentru finale s-a încurcat  deplorabil în propria-i cască, behăind cele câteva cuvinte abramburite de autor, într-o limbă numai de el ştiută. Iată de ce reprezentanta Suediei a obţinut atâtea voturi, detaşându-se atât prin vocea puternică, vizibil cultivată, cât şi prin text şi ritmul deosebit al melodiei. Este impardonabil că România, după ultimile prestaţii lăudabile la acest concurs, se prezintă acum în faţa publicului cu astfel de texte la fel de infantile ca şi interpreţii acestora. Deşi este de notorietate faptul că maneliştii noştri plagiază la greu, după melodiile devenite hituri în lumea show-bizului mondial, amputându-le textele după cum îi taie capul, iată că acum le-am găsit loc şi în competiţii de top, parcă pentru a ne compromite definitiv. Privind dintr-un alt unghi această competiţie nu putem să nu relevăm spiritul ei naţionalist, cu puternic iz politic. În timp ce fostele ţări  ale Uniunii Sovietice şi-au dăruit punctele între ele, celelalte state şi-au oferit cadouri în funcţie de puterea lor politică şi de vecinătatea cu acestea. N-a fost însă şi cazul Bulgariei, care deşi are 90% din litoral ocupat, an de an de români, iar în discotecile lor nu se cântă nimic altceva decât piese de autori români, nu ne-au oferit nici măcar un punct, dovedindu-ne că „ne iubesc ca pe sarea-n ochi!” Mama Rusia s-a dovedit că rămâne o mare putere prin faptul că deşi a urcat pe scenă cu o mână de băbuţe resuscitate artistic (şi nu numai!) s-a clasat  printre primele 10. Vorba cântecului: „Trăiască… gazul pe care–l mai avem!” Aşa că, dragi concetăţeni, ţinând cont de cele de mai sus propun ca la anul să mergem la Eurovizion cu fetele de la Căpâlna, dar în Travesti!, iar melodia şi textul să aparţină evident, celui mai mediatizat artist, lui Florin Salam, că e o foame de hituri în ţara asta, frate-miu, dă-ţi vine să-ţi baţi copiii …fără număr, fără număr! Să mor dacă vă mint!

Fane Song

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here