IMG_6524Actualul constructor de nave Ion Stemate s-a născut în Zodia Leului, pe 24 iunie 1954, în comuna Conţeşti, judeţul Teleorman, unde a urmat şi cursurile Şcolii generale din localitate. Fiu autentic de ţăran, a fost obişnuit de mic cu munca, fapt ce l-a determinat să îşi aleagă o meserie, mai ales că pe vremea aceea era la modă expresia ”Meseria este brăţară de aur!” Astfel, ne mărturiseşte Ion Stemate, am ales să mă angajez în câmpul muncii la Şantierul Naval Giurgiu (ŞNG), să fac ucenicie la locul de muncă şi să mă calific în meseria de tubulator, meserie în care am acumulat o experienţă de peste 37 de ani. La ŞNG am parcurs, din punct de vedere profesional, tot traseul unui constructor naval. M-am calificat, am obţinut mai întâi Categoria I-a şi apoi uşor, uşor, am ajuns până la Categoria a VII-a special, cea mai înaltă treaptă pe care poate ajunge un muncitor specialist şi de unde am obţinut dreptul să fiu numit de conducerea SHIPYARD ATG în funcţia de Maistru tubulator, funcţie pe care o ocup şi în prezent. ”Am început să profesez la ŞNG în 1979, în Secţia Tubulatură, unde l-am avut ca maistru pe Gheorghe Ion – care conducea pe atunci o clasă de ucenici la locul de muncă. El mi-a inoculat dragostea pentru această profesie şi de la el am ”furat meserie”, cum spune o vorbă din popor. De-a lungul timpului am lucrat şi în Secţia Construcţii Corp Navă. Ca lăcătuş constructor m-am ocupat de construcţia navelor Dor 3şi Dor 4; de împingătoarele 2×8 şi 3×1.200. Şi ca o picanterie, pot să vă spun că în aceste momente, chiar când dau acest interviu, Nava Bocşa se află la reparat la SHIPYARD ATG, ea fiind construită şi cu aportul meu în 1985! Şi, culmea mă ocup chiar eu de refacerea instalaţiilor de tubulatură, conform noilor norme europene! La momentul construcţiei Navei “Bocşa” aceasta a fost executată de către ŞNG pentru Navrom Giurgiu, astăzi aparţinând unei alte firme de renume din România. Navei Bocşa i-am schimbat motoarele şi pompele cu altele noi, în timp ce instalaţia sa de încălzire se confecţionează din nou pornind de la caldarină până la calorifere”. Maistrul Ion Stemate ne spune că de-a lungul timpului a avut foarte mulţi elevi în subordine, elevii pe care i-a format ca meseriaşi de nădejde atât pentru ŞNG cât şi pentru SHIPYARD ATG, devenind şi ei, la rândul lor, specialişti în tubulatură. Unii şi-au deschis chiar firme proprii în ţară şi peste hotare: Italia şi Spania, locuri unde duc cu ei dragostea şi tainele meseriei de constructor naval, taine moştenite pe aceste meleaguri. Este o mândrie pentru Giurgiu şi pentru România că aceşti navalişti au pornit de aici. L-am rugat pe actualul Maistru tubulator, de la SHIPYARD ATG, să-şi aducă aminte din nou de anii tinereţii. ”În tinereţe am făcut handbal şi baschet, ca orice tânăr. Deşi, aş fi putut face chiar sport de performanţă datorită calităţilor native – înălţime de invidiat pentru orice sportiv. Am optat să mă angajez la ŞNG întrucât era o firmă foarte serioasă şi de mare perspectivă. Era locul ideal de unde puteam să-mi asigur existenţa, pentru mine şi pentru viitoarea familie. Drept dovadă că nu am greşit alegerea, este faptul că nu am plecat atâţia ani din ŞNG, deşi am avut numeroase oferte, chiar şi din afara ţării. După angajarea în ŞNG am primit şi locuinţă, iar dacă aş mai putea să fiu din nou tânăr aş alege cu siguranţă să practic aceeaşi meserie, întrucât am impresia că am avut şi am înclinaţii speciale spre profesia de tubulator. În zilele noastre, pe locul unde se află acum SHIPYARD ATG când m-am angajat eu în ŞNG era o pădure! – dar datorită cererilor de comenzi şantierul s-a întins pe actualul spaţiu geografic”. Maistrul tubulator Ion Stemate ne mai spune că: ”Pe plan profesional consider ca cea mai mare realizare a mea de până acum faptul că am putut învăţa şi alte persoane meseria de tubulator. În actuala formaţie de lucru am şi oameni de alte profesii care îşi însuşesc această meserie. Mă mândresc cu acest lucru, mai ales că de câţiva ani buni nu se mai califică nimeni în profesia de tubulator – meserie de mare importanţă profesională şi socială. Spre exemplificare, vă dau un amănunt picant: Un instalator (tubulator) de la SHIPYARD ATG ştie să execute şi instalaţiile de la un bloc de locuinţe, dar un instalator de la bloc nu le poate face pe cele de pe o navă!” Ion Stemate ne mai spune că se simte un om împlinit pe toate planurile. Are o familie frumoasă, doi copii şi trei nepoţi…

Când eram ucenic navele se lansau la apă… pe sanie!

Am continuat cu întrebările, rugându-l pe maistrul Ion Stemate să scormonească în geamantanul cu amintiri şi să scoată la suprafaţă una dragă inimii sale. Cu mare greutate a ales să ne spună: ”Înainte, pe vremea când eram ucenic, în ŞNG nu exista Sincroliftul, actuala instalaţie de lansare la apă a navelor. Atunci operaţiunea de lansare a navelor la apă se făcea pe sănii de lemn. Navele erau puse pe cale din lemn (sănii) iar când se tăiau frânghiile (toate în acelaşi timp) nava pleca la vale! Satisfacţia imensă o trăiai atunci când nava intra în apă şi se înălţa un val uriaş! După intrarea în apă, noua navă era tractată de altă navă, numită BIBANUL, spre locul de acostare. Simţeai în acele momente unice că eşti cu adevărat un om împlinit, ca navalist”. La ŞNG, Ion Stemate nu a trăit numai clipe de bucurie, cum ar putea crede unii, a trăit şi clipe de care nu ar mai dori să-şi aducă aminte niciodată. Este vorba de clipele din 1999, anul când ŞNG a intrat în insolvenţă. Atunci au fost cele mai triste clipe din viaţa sa. După atâţia ani de constructor naval a fost nevoit să lucreze pe unde a putut pentru a supravieţui! Când s-a înfiinţat SHIPYARD ATG, ne spune Ion Stemate, am fost solicitat să vin şi să formez urgent o echipă de tubulatori. Nu am ezitat nici o secundă, şi am răspuns afirmativ celui care mă sunase la telefon şi mi-am contactat oamenii cu care lucrasem înainte. I-am chemat alături de mine, şi mulţi dintre ei au părăsit fără ezitare alte societăţi comerciale, unde îşi găsiseră cu greu un loc de muncă. Practic, i-am adunat din toate zonele ţării. În 2005 şi i-am adus în noul şantier naval de la Giurgiu. De atunci şi până azi am executat: tancuri petroliere, remorchere, împingătoare, nave port – containere etc. Am construit nave pentru firme din România, Olanda, Germania şi Franţa. Am lucrat, de asemenea şi la repararea multor nave ale unor societăţi comerciale româneşti şi internaţionale.

 

Viitorul sună bine, la SHIPYARD ATG

În finalul dialogului nostru l-am rugat pe maistrul Ion Stemate să ne povestească câteva amănunte despre activitate specifică zilelor noastre: ”Acum suntem nevoiţi să ne adaptăm la noile norme europene, din domeniul construcţiei de nave. Lucrăm cu scule şi utilaje noi, performante şi înbinăm calitatea producţiei cu randamentul de execuţie al comenzilor. Practic, spunea Ion Stemate, acum timpul de execuţie se scurtează automat. Personal, ca om, nu am avut probleme de adaptare la cerinţele economiei capitaliste şi nici în regimul comunist, unde se muncea mai mult în echipă. Astăzi chiar dacă se munceşte în echipă fiecare muncitor are responsabilitatea sa faţă de ceea ce execută, sub directa supraveghere a Controlului tehnic de calitate şi a coordonatorilor de navă. Acum, în locul vechiului ŞNG este SHIPYARD ATG – o societate foarte serioasă condusă de doi directori, unul de producţie – Micu Sorin şi unul general – Adrian Patriche, şi în fruntea lor pe patronul Apostol Teodor Gheorghe. Sunt doi directori tineri, dornici să aducă noul şantier  naval de la Giurgiu în prim planul constructorilor de nave din ţară şi de afară. Faptul că la SHIPYARD ATG viitorul sună bine stau drept dovadă premiile internaţionale pe care le-am obţinut până acum. Managerii din ziua de astăzi îţi rezolvă urgent orice problemă, nu te mai trimit de la Ana la Caiafa, cum făceau şefii din comunism!” Maistrul tubulator Ion Stemate are încă un regret. Acela că s-au desfiinţat şcolile profesionale şi mai ales cele de tubulatori.

”Nu trebuiau desfiinţate aceste unităţi de învăţământ şi nici ucenicia la locul de muncă. După părerea mea aceste forme de calificare a tinerilor ar trebui reînfiinţate urgent, până nu este prea târziu pentru viitorul României. Ar trebui, în concepţia mea, să fie reintrodusă urgent şi forma de calificare prin ucenicie la locul de muncă în meseria de tubulator naval, de ce? – v-am spus puţin mai devreme. Din păcate, conchide Ion Stemate, tinerii din ziua de azi nu mai doresc să muncească întrucât li se pare foarte greu! Tinerii de azi preferă să trăiască din banii părinţilor, navigând pe … Facebook, în loc să navigheze pe fluviile, mările şi oceanele lumii – este trist dar adevărat!”.

Heliade CĂLIN

 

2 COMENTARII

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.