DSCF4943Actualul maistru constructor naval al S.C. SHIPYARD ATG Giurgiu, Costel Peia, este născut în Zodia Balanţă (28 septembrie 1970), în comuna Malu din judeţul Giurgiu. Tot aici, în comună  a urmat şi cursurile şcolii generale. A absolvit apoi Liceul ”Ion Maiorescu” din Giurgiu, la profilul mecanic, liceu pe care l-a absolvit în 1989. A dorit de mic copil să devină poliţist, dar n-a reuşit să treacă de examenul de admitere la Academia de Poliţie şi atunci s-a gândit că dacă tot a făcut practică, în timpul liceului,  la Şantierul Naval Giurgiu (ŞNG), n-ar fi rău să se angajeze în această mare citadelă istorică a industriei navale româneşti şi nu numai. Zis şi făcut. Prima zi de muncă a lui Costel Peia în ŞNG, se întâmpla prin anul 1993.  Zi în care a fost repartizat la Secţia Construcţii Corp Nave. După cum ne mărturisea, de atunci şi până astăzi  a respectat o singură deviză: ”Ai respect şi fă cu pasiune tot ceea ce faci!”. În primele zile de muncă a fost greu – ne mărturisea Costel Peia – ca în tot ceea ce faci pentru prima dată, dar,  dacă pui suflet şi eşti mândru de realizările pe care le obţii te îndrăgosteşti subit de meserie. În prima perioadă a carierei profesionale am lucrat ca trasator naval, unde am învăţat foarte multe lucruri utile, deoarece această profesie este foarte apropiată de cea de proiectare… Debitarea părţilor componente ale unei nave se realiza atunci cu şabloane din  lemn, folosind cantităţi industriale. Am furat meserie, cum spun muncitorii navalişti, de la un om foarte experimentat şi drag mie, Ion Glăvan. După acest prim episod al carierei mele am trecut de la şabloanele din lemn, cea mai folosită metodă tehologică de trasaj a vremii până în anii 1998, la una mult mai modernă. Dar, din păcate, la numai un an după Centenarul Şantierului , din 1997, ŞNG a intrat în insolvenţă financiară!  A fost o lovitură sub centură greu de acceptat pentru  cei peste 3.000 de navalişti…

Am trecut peste acest moment neplăcut şi l-am rugat pe maistrul Costel Pană,  să umble puţin în lada cu poveşti de viaţă trăite în ŞNG şi să ne vorbească măcar despre una dintre ele. ”Din multiplele amintiri dragi sufletului meu, pe vremea când lucram la vechiul ŞNG,  una mi-a marcat definitiv viaţa. La baza acestei amintiri stă încrederea şefului de echipă de atunci. Un om deosebit care într-o zi mi-a dat să trasez  un Pescador  ce urma să fie livrat Norvegiei.  O navă foarte mare care avea o lungime de circa 60 de metri şi o înălţime de 14 metri. A fost o sarcină aparte, care mi-a adus o satisfacţie uriaşă. Copil fiind să faci o asemenea lucrare era un vis pentru orice constructor naval. O asemenea realizare îţi da ambiţii şi mai mari”.

 Să rămâi fără loc de muncă  este ca şi cum cineva ţi-ar lua viaţa!

Vă spuneam anterior că vestea intrării în insolvenţă a ŞNG a fost pentru noi o lovitură greu de suportat. Să rămâi fără un loc de muncă, este ca şi când cineva ţi-ar lua viaţa! Din acel moment, rămas fără meseria mea dragă, am fost nevoit să mă retrag la ţară, la Malu, unde câţiva ani buni, am cultivat , împreună cu părinţii, pământul pe care-l deţineau! În toată acea perioadă am luat legătura telefonică aproape zilnic cu giurgiuvenii, aşteptând ca şi alţi colegi de-ai mei,  să se întâmple o minune . ŞNG să renască ca pasărea Phoenix! …Acea zi a venit! Sunt din prima zi în care La SHIPYARD  ATG, şi-a deschis porţile. Era  în 2002 – ne spunea, cu ochii strălucindu-i de  satisfacţie, Costel Peia. Am reînceput munca  mai întâi ca muncitor. Circa 8 ani, timp în care am câştigat constant încrederea patronatului prin rezultatele obţinute şi devotamentul faţă de brandul firmei. Datorită acestor calităţi patronatul m-a promovat în 2010 direct în funcţia de maistru constructor naval, dându-mi în subordine 40 de navalişti de diferite profesii ce realizau de la panouri sudate, table fasonate, elemente de osatură şi până la  lăcătuşerie. De atunci eu şi echipa mea lucrăm doar la construcţia navelor noi, şi când este cazul,  intervenim şi la repararea unor nave mai vechi. Prin mâinile mele şi ale oamenilor din echipa pe care o conduc au trecut peste 80 de nave construite de SHIPYARD  ATG pentru parteneri români, greci, olandezi, francezi sau germani. Am ”semnat”, cum se spune în munca noastră,  pe Certificatele de naştere ale unor nave celebre: Veka, Bodewes, Nifra, Şalandre, Barje tip Ro-Ro şi multe, multe altele…

Pe lângă Pescadorul  norvegienilor,  construit pe timpul ŞNG, aş mai putea menţiona la capitolul realizările vieţii, fără ca cineva să creadă că este o exagerare sau că sunt lipsit de modestie, toate navele ce au fost lansate la apă de către SHIPYARD ATG. Şi când afirm acest lucru mă bazez pe faptul că practic nu există vreo navă care să nu conţină cel puţin un reper construit de mine şi echipa mea. Ca un constructor naval care am prins ambele regimuri,  pot afirma că cine a fost  îndrăgostit  de muncă a putut face performanţă şi atunci şi poate face şi astăzi. Înainte de Revoluţie tinerii erau practic forţaţi să înveţe şi să muncească! Acum, din păcate ei nu mai ascultă nici de părinţi, că de profesori nici atât! Este nevoie la SHIPYARD ATG de forţă de muncă tânără, care să îndrăgească meseria de constructor naval şi să facă o pasiune din ea. Tinerilor de acum le-aş adresa o invitaţie care ar trebui privită ca un Motto: ”Veniţi şi vă angajaţi la SHIPYARD ATG!” Să ştiţi că nimic nu este uşor în viaţă, dar atunci când înveţi o meserie ca cea de constructor naval îţi poţi asigura un viitor liniştit! Dacă roata vieţii s-ar învârti atât de mult încât să pot ajunge din nou la anii adolescenţei aş alege dacă nuaceeaşi profesie, măcar  ceva asemănător. Nu regret nicio clipă alegerea făcută deoarece profesia de constructor naval rămâne pentru mine marea mea realizare – ne preciza cu satisfacţie în glas şi  mândria specifică unui fiu de ţăran autentic, Costel Peia.

Când ai şansa să zăreşti în ochii a doi şefi de stat, Ion Iliescu şi Traian Băsescu, şi a doi premieri, Theodor Stolojan şi Victor Ponta, satisfacţia că au găsit în sfârşit la SHIPYARD  ATG Giurgiu,  oameni care trudesc la  reînvierea tradiţiei în profesia de navalist,  creşte inima în tine!  Înalţii oaspeţi chiar au rămas încântaţi de rezultatele navaliştilor giurgiuveni. Oameni  care construiesc nave ce duc prestigiul acestei ţări peste hotare… Înainte de a ne despărţi de maistrul Costel Peia, acesta a dorit să dea un sfat părintesc tinerilor: Este bine să lucrezi la Patron, mai ales când el conduce o firmă precum SHIPYARD  ATG Giurgi. Spun asta  întrucât  pe  lângă un salariu bun, plătit întotdeauna la timp, ai asigurate şi o serie de alte facilităţi… Puţini ştiu că celor  care nu locuiesc în  municipiu patronatul le asigură zilnic transportul gratuit (dus-întors),  cu autobuzul firmei, care te ia din poartă dimineaţa şi tot acolo te lasă la finele programului de lucru. Cei care nu vor să facă naveta pot locui  tot în regim gratuit, fără nici un cost suplimentar în afara hranei, în Căminul Şantierului, din Cartierul Tineretului. Aşadar, patronatul asigură condiţii optime de lucru şi remuneraţie bună dar, atenţie!,  numai pentru cei care vor să muncească. De ce este nevoie pentru asta? Doar de puţină dorinţă de muncă, şi cu siguranţă la noi tinerii giurgiuveni vor găsi toată înţelegerea necesară pentru aşi construi o carieră.

Heliade CĂLIN