marin-anton-liviu-mafteiCa de fiecare dată, după câte un eveniment politic important  am cerut părerea deputatului giurgiuvean Marin ANTON, ale cărui previziuni s-au demonstrat, în majoritatea lor, exacte şi bine fundamentate. Acest dialog, după cum veţi constata singuri ,vizează cele mai delicate situaţii ivite la nivel politic la acest moment, ele fiind valabile şi pentru viitoarea evoluţie, pe scena politicii giurgiuvene…

 Reporter: Domnule Deputat am dori să ştim mai întâi dacă fosta ”coaliţie”, aşa cum s-a precizat recent, PSD-UNPR-ALDE, va continua…

Marin ANTON: A fost o coaliţie de guvernare. Subiectul comun pe care îl avea PSD -UNPR-ALDE era Guvernul şi suţinerea politică a Guvernului. Proiectele pe care şi le promova Guvernul  trebuiau  asumate de cineva în Parlament, căci el trebuiau trecute prin Parlament, urmând să primească viza legislativului. Noi am susţinut împreună Guvernul. Dar asta a fost, rămânând la timpul trecut. Acum,  fiind un Guvern de tehnocraţi, subiectul a dispărut. Nu mai avem o coaliţie de susţinere a unui Guvern. La acest moment se discută despre o colaborare între partidele noastre. Aici vom vedea cum se va colabora…

 Rep: Să înţelegem că la acest moment  partidele din România sunt, ”in corpore” în Opoziţie?

M.A: Da, practic în acest moment toată lumea este în Opoziţie faţă de Guvernul tehnocrat, inclusiv PNL-ul. În Parlament acum lucrurile încep să degenereze fantastic. Deja vin miniştri secretari de stat de la acelaşi Minister şi unul spune una, celălalt spune alta, totul degenerează, dar asta este situaţia… Cert este că dacă vorbim de vechea coaliţie care susţinea Guvernul, ea a dispărut;  nu mai are motivaţia necesară pentru că nu mai există Guvernul Ponta, nu mai există guvernul PSD. Există doar  un guvern fără asumare politică, de tehnocraţi. În concluzie, în ce ne priveşte, este strict necesară o colaborare între partide. La întâlnirea noastră în UNPR  s-a specificat foarte clar să colaborăm în continuare pentru un punct de vedere comun. Să vedem însă cum vom merge în alegerile de la anul… Eu sper, ca întotdeauna, ca noi  să mergem singuri, iar în Giurgiu să fac în aşa fel încât să pot câştiga alegerile…

 Rep: Şi dacă veţi merge împreună, cum veţi proceda, care va fi strategia?

M.A: Această alianţă de centru stânga între UNPR şi PSD îşi are ”dead-line”-ul undeva în luna decembrie, ca document. În privinţa colaborării, ea  va exista în continuare, cel puţin din punct de vedere legislativ, şi la viitoarele alegeri… Acum încercăm să aflăm cum se va mobiliza ea  în fiecare judeţ în parte şi în fiecare zonă de influenţă în parte. Acest aspect urmează să se discute în perioada imediat următoare, când fiecare dintre partidele noastre va  pune pe masă atuurile de care dispune, urmând să hotărâm cum se vor aborda, din punct de vedere strategic, alegerile locale de anul viitor şi cum ne vom raporta la activitatea Guvernului…

 Rep: Cum comentaţi   decizia Înaltei Curţi de întoarcere a primarilor şi consilierilor la partidele din care făceau parte înainte de controversata Ordonanţă 55/2014. Ce s-ar putea întâmpla în urma acestei decizii?

M. A: Problema nu este la primari… primarii se pot întoarce ”pe hârtie”, cum se zice… Se pot întoarce la partidul din partea căruia au candidat, dar ei de fapt se pot cupla  în altă parte… Cu o lună înainte de alegeri ei pot migra unde doresc ei. Problema cea mare constă în faptul că, în urma acestei decizii  consilierii îşi pierd mandatele, spre deosebire de primari, care se întorc de unde au plecat… Vă închipuiţi că în momentul în care consilierii îşi vor pierde mandatele, practic se va crea un vid de putere, iar acest fenomen va  produce mult tam-tam pentru că există posibilitatea, tot  ca urmare a acestei decizii , ca odată pierdut mandatul  aceşti consilieri să nu mai poată candida pentru o perioadă de timp. Acest lucru  ar avea un efect negativ, întrucât fiecare primar îşi pierde echipa   de consilieri care îl susţinea. Acesta este un aspect cu adevărat dificil. Vă dau un exemplu concret… Să  exemplificăm cu un primar de la noi din judeţ, care a plecat de la PNL spre PSD. El se  se va  prezenta la PNL ca urmare a efectelor legii,  după care va pleca din PNL!

Cu o lună înainte de alegeri, el are dreptul să îşi exprime opţiunea pentru cine candidează, prin urmare această decizie nu îl afectează foarte tare… Nu i se poate întâmpla nimic.  Problema cea mare, dacă această  decizie va produce efecte. Şi aici vă spun că există un mare “  dacă”, pentru că PSD-ul  este jucătorul de bază, alături de noi, decizia finală urmând a se lua în Camera Deputaţilor. Şi dacă totuşi se va trece în forma aceasta de Camera decizională şi   va apare situaţia ca aceşti consilieri locali şi judeţeni să îşi piardă mandatele, iar primarii să revină la partidele din partea cărora au candidat, va fi  o mare greşeală  pe care o face PSD-ul faţă de primarii care au venit la ei. Asta întrucât marele câştigător, ca urmare a migraţiei, a fost tocmai PSD-ul!

 Rep: Dar nu  cumva există şi varianta ca partidele politice să încerce să se răzbune pe fugari?

M.A: Există şi această variantă! Pur şi simplu partidele să încerce să nu mai depindă de primari sau de cei care au oscilat între stânga şi dreapta, repetitiv, candidaţi care împreună cu consiliile lor să dispară de pe scena politică. Va fi o atmosferă foarte dură dacă  se va întâmpla acest lucru… Va fi,  în acest context, o lovitură dată de partid, primarilor care au recurs la o astfel de manevră politică…

Rep: Ce se va întâmpla în situaţia în care consilierii îşi pierd mandatele? În acest caz s-ar putea organiza din nou alegeri, pentru desemnarea noilor consilieri locali şi judeţeni?

M.A: Nu mai este timp  de alegeri, întrucât întrăm  într-o perioadă foarte apropiată de alegerile viitoare, în ultimele şase luni… Or , soluţia ar putea fi următorii consilieri de pe listele electorale. În unele cazuri nu toate listele şi-au epuizat consilierii. Ocupând locurile, diferenţa rămâne în aşteptare… În situaţia în care lista a fost epuizată , atunci va fi o problemă întrucât se va instala, aşa cum spuneam,  un vid de putere.

Rep: La noi în Giurgiu ar putea exista o problemă în acest sens, tocmai în  contextul în care mulţi dintre consilierii locali  au făcut parte din PP-DD, iar în prezent, acest partid este unul aproape inexistent?

M.A: În acest moment proiectul de lege  a trecut prin Comisia juridică de la Senat , urmează să treacă  de plenul Senatului şi apoi să meargă spre Cameră. Părerea mea este că cel mai scurt timp de punere în aplicare este Februarie-Martie 2016. Asta înseamnă că vom fi cu două, trei luni înainte de alegeri. Cei care promovează foarte tare această lege  este PNL-ul şi preşedintele care doresc să dea un exemplu foarte dur, ca traseismul în rândul primarilor să  dispară. Principial este corect, însă nu ştiu cât succes va avea, şi nici câţi vor înţelege lucrul ăsta…

 Rep: Ce credeţi că se va întâmpla cu deconcentratele, în condiţiile în care de peste 20 de ani vorbim despre  depolitizarea acestora?

M.A: O să constataţi că nu se va întâmpla nimic nici la Giurgiu, nici în altă parte, sau dacă se va schimba criteriul,  va fi în relaţiile personale şi în continuare când vor veni la putere partidele politice, ca să îşi pună în aplicare proiectele,îşi vor  numi oamenii în zonele de responsabilitate. Noi ne minţim şi ne îmbătăm cu apă rece că nu se va mai întâmpla acest lucru. Cine va avea puterea va fi şi cel care va da conducătorii deconcentratelor!

Există însă o problemă cu şefii de deconcentrate care totuşi au dat un examen…În acest caz  cei care au câştigat postul prin concurs au dreptul legal să conteste demiterea lor, dar vor trebui să vină de această dată  cu argumente foarte sănătoase…

Florian TINCU

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here