Programul ”Rabla” a demarat, joi, 15 martie, atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru cele juridice. Conform Agerpres, bugetul alocat anul acesta este de 253 de milioane lei, cu menţiunea că extensia ”Rabla Plus” va începe în cursul săptămânii viitoare.

Din bugetul total alocat pentru cele două secţiuni ale programului guvernamental, 133 de milioane lei merg către „Rabla Clasic„, iar 120 de milioane de lei către „Rabla Plus„. Ministerul Mediului estimează că alocarea financiară pentru 2018 va acoperi achiziţionarea unui număr de circa 19.000 de vehicule noi pe versiunea clasică a programului şi de 2.000 de maşini electrice prin intermediul variantei „verzi”.

Care sunt ”primele”  acordate solicitanților

Potrivit ministrului, una dintre principalele noutăţi ale sesiunii din acest an este faptul că, în Programul „Rabla Clasic„, în premieră, microbuzul devine autovehicul eligibil pentru casare. Cuantumul primei de casare pentru Programul „Rabla Clasic” va rămâne, în 2018, la 6.500 de lei pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de opt ani dat spre casare, şi se acordă pentru achiziţionarea unei maşini noi a cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g de CO2/km. De asemenea, la prima de casare se poate adăuga un ecobonus de 1.000 lei în cazul achiziţionării unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g de CO2/km în regim de funcţionare mixt şi/sau un ecobonus de 1.700 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid. În cazul în care se întrunesc ambele condiţii, cele două ecobonusuri pot fi cumulate cu prima de casare standard.

 

În plus, proprietarul poate achiziţiona mai multe autovehicule noi în schimbul predării spre casare a unui număr echivalent de autovehicule uzate, beneficiind în acest mod de mai multe prime de casare. Pe de altă parte, Programul „Rabla” va avea o componentă destinată persoanelor juridice, iar în acest caz instituţiile interesate pot solicita prin cererea de finanţare cel mult echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri) la momentul depunerii dosarului de acceptare. În ceea ce priveşte extensia „Rabla Plus”, ministrul Mediului a precizat că acesta va demara în cursul săptămânii viitoare, iar bugetul alocat se ridică la valoarea de 120 milioane de lei pentru ecobonusuri şi staţii de încărcare.

Programul Rabla Plus

În Programul Rabla Plus există un buget aprobat de Guvernul României de 120 de milioane de lei. În acest caz, se acordă două tipuri de ecotichete: unul de 45.000 lei, deci 10.000 de euro, dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric. În acelaşi timp, oferim un ecobonus de 20.000 de lei, adică aproximativ 5.000 de euro), dar nu mai mult de 50% din preţul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km. Pentru acest an, estimăm că se vor cumpăra prin Programul „Rabla Plus” un număr de 2.000 de maşini electrice”, a afirmat Gavrilescu.

Mai multe stații de reîncărcare pentru mașinile electrice

Totodată, oficialul a anunţat că pentru staţiile de reîncărcare a maşinilor electrice, Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a promovat o schemă de ajutor de stat pentru conectarea oraşelor sau pe reţeaua de drumuri naţionale şi pe autostrăzi pentru care se aşteaptă avizul Comisiei Europene, pentru circa 20.000 de staţii de reîncărcare. Programului „Rabla Plus” nu este condiţionată de casarea şi radierea unui autovehicul uzat, iar prima oferită în cadrul Programului „Rabla Clasic” se poate cumula cu ecotichetele prevăzute de Programul „Rabla Plus”, numai în cazul în care solicitantul va achiziţiona fie un autovehicul nou electric, fie unul electric hibrid plug-in.

Modificări ale programului de finanțare

Pentru acest an, printre principalele modificări aduse Ghidului de finanţare pentru Programul „Rabla” se referă la: introducerea termenului de 60 de zile, de la publicarea listei persoanelor juridice de drept privat acceptate, pentru înscrierea la producătorii validaţi, apariţia spaţiului privat virtual pentru emiterea certificatelor de atestare fiscală, precum şi obligaţia înmatriculării autovehiculelor noi achiziţionate prin intermediul programului, pe numele beneficiarilor, în termen legal de la emiterea facturii de achiziţie (prevedere valabilă doar pentru persoanele juridice care primesc ajutor de minimis). De asemenea, a fost eliminată data de 31 decembrie ca termen limită de valabilitate a Notei de înscriere, astfel încât aceste documente vor fi valabile 120 de zile de la momentul emiterii. În plus, emiterea facturii şi introducerea datelor aferente vor fi făcute în termenul de valabilitate a Notei de înscriere. Ghidul de finanţare pentru Programul „Rabla 2018” prevede un termen de şapte zile pentru soluţionarea neconcordanţelor referitoare la informaţiile aferente cererilor de decontare depuse de către producătorii validaţi. Pe segmentul ”Rabla Plus” sunt prevăzute o serie de modificări faţă de ediţia din 2017. Astfel, solicitantul persoană fizică poate achiziţiona, pe parcursul unui an calendaristic, un singur autovehicul nou în cadrul Programului, beneficiind de un ecotichet, producătorii validaţi au obligaţia de a introduce în aplicaţia informatică, în termen de 10 zile de la emiterea facturii, informaţiile privind achiziţia autovehiculului nou, iar persoanele juridice pot înmatricula autovehiculele noi cumpărate prin program în termen de 90 de zile de la data emiterii facturii de achiziţie. În acelaşi timp, tot persoanele juridice de drept privat au interdicţie de înstrăinare a autovehiculelor achiziţionate prin „Rabla Plus” pentru o perioadă de un an de la emiterea facturii.

Autoturisme ecologice

În acelaşi timp, autorităţile şi instituţiile publice, indiferent de sistemul de finanţare şi subordonare, pot achiziţiona, prin Programul „Rabla Plus”, autoturisme ecologice noi la o contravaloare în lei de maximum 35.000 de euro (fără TVA) pentru fiecare maşină, sumă aproape dublă faţă de cea stabilită anterior, de 18.000 de euro (inclusiv TVA). Conform datelor Ministerului Mediului, transmise Agerpres, anul trecut, prin Programul „Rabla”, au fost scoase din uz 28.366 de autoturisme cu grad înalt de emisii poluante, valoarea totală finanţată fiind de 193,152 milioane de lei şi rest de finanţat în valoare de circa 20,72 milioane de lei.

Principalul „jucător” în Programele de înnorie a parcului auto, pentru Giurgiu, este dealerul Dacia, SC EUROCAR SERVICE GIURGIU SA.

Contactată telefonic, Anca Stănișteanu, managerul societății, a declarant, pentru „Jurnal giurgiuvean”:

„După cum știți, nu există, pentru fiecare dealer auto sau pentru fiecare județ o anumită sumă alocată, ci se merge pe principiul primul venit, primul servit. De aceea, transmit giurgiuvenilor, care își doresc o mașină nouă, cu sprijinul programului Rabla, că îi așteptăm la show-room-ul nostru, aflat la ieșirea din municipiu, pe DN 5, în număr cât mai mare, și cu o ofertă variată, care deja le-a fost făcută cunoscută. Un lucru bun pe care trebuie să îl cunoască viitorii noștri clienți, este că, de anul acesta, Inspecția Tehnică Peridică valabilă nu mai este obligatorie, în cazul autoturismelor care sunt duse la casat. De aceea, sper ca numărul celor care vor accesa atât programul „Rabla”, cât și „Rabla Plus”, să fie cât mai mare”, a încheiat Anca Stănișteanu.

(Jurnal)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here