Continuăm în această ediţie, dialogul început anterior cu directorul Direcţiei Judeţene de Transport, Administrarea Drumurilor Judeţene şi Control Trafic Giurgiu, ing. Marius Olteanu.

Întrebat ce se întâmplă cu marcajele de semnalizare pe unele din  drumurile judeţene,  directorul Olteanu ne spunea:

Evident că în programul de anul acesta sunt cuprinse şi aceste lucrări marcare… Odată cu sosirea anotimpului cald ele vor începe alături de celelalte lucrări ale noastre. Sunt drumuri însă, ca  DJ 411 sau DJ 403 , pe care nu poţi face decât lucrări de întreţinere, deoarece sunt porţiuni pe care nu s-a intervenit cu lucrări de refacere. În curbele de pe şoseaua dinspre Mihăileşti, la lacul de acumulare ,  astăzi am montat panouri de semnalizare şi  a doua zi am observat că ele au dispărut. În acest sens am realizat o colaborare strictă cu cadrele de poliţie din zonă, care străbat porţiuni mari din judeţ şi care ne comunică,  locurile unde aceste indicatoare lipsesc.  În momentul în care  montăm aceste indicatoare facem totodată şi un proces verbal care să ateste că lucrarea a fost efectuată, pentru a nu da niciodată naştere la suspiciuni, că nu le-am fi montat…Şi treaba asta asta o facem împreună cu Poliţia. Lucrăm în acest sens foarte bine cu cei de la Poliţia rutieră. De precizat că totodată ne sunt sesizate şi găurile din carosabil. De obicei găurile apar alături de plombele deja realizate, dar niciodată în acelaşi loc.  Evident că pentru rezistenţa lucrării respectăm tehnologia…Emulsionăm, curăţăm foarte bine crăpătura şi la final  facem  plomba care sperăm  să reziste în timp.

 Curioşi să aflăm de ce în România nu se folosesc bornele şi vopseaua fluorescentă, ca semne de marcaj stradal, vizibile pe timp de noapte , i-am solicitat directorului Marius Olteanu , un răspuns în acest sens: Sistemul de bornare, este extrem de necesar pe un drum, ca să ştii poziţia kilometrică în care te afli. În mod normal distanţa  între cele două borne este de un kilometru. Sunt foarte puţine judeţe însă care se pot lăuda astfel de sisteme. Din punct de evedere financiar este foarte costisitor…O bornă kilomterică , ajunge ca preţ probabil la 1000 de lei, inscripţionată. Faceţi singuri socoteala cam ce-ar  însemna asta pentru un drum judeţean. Alături de preţul bornei mai trebuie adăugate montarea lui, preţul cimentului , valoarea manoperei complete… Deocamdată bornarea drumurilor o mai observăm pe anumite drumuri judeţene ce au avut prevăzut de la început aşa ceva. În general când ai de realizat un drum te uiţi să te încadrezi într-o anumită sumă şi atunci, la nivel de proiectare , trebuie să renunţi la câte ceva , trebuie să decizi la ce renunţi: faci rigole de pământ sau faci  rigolă carosabilă?  Faci rogola doar în localitate şi nu mai faci în dreptul şcolii?…Şi uite aşa  se renunţă la aia, se renunţă la  cealaltă şi în felul acesta se ajunge ca în final să se se renunţe şi la bornare…Căci aşa cum spuneam, totul porneşte de la bani.

 

(Va urma )

Florian Tincu