Tot mai des, la întrebările disperate ale abonaţilor, salariaţii Electrica răspund cu nesimţire. Publicaţia “Jurnal giurgiuvean”  a declanşat o campanie de conştientizare atât a cetăţenilor (abonaţi casnici) cât şi a instituţiilor statului. În acest sens aşteptăm la redacţie cât şi pe adresele noastre de email sesizările d-stră privind abuzurile pe care societatea Electrica le comite de ani buni, la umbra monopolului pe care îl deţine în privinţa distribuţiei de curent electric. Continuăm seria dezvăluirilor în acest număr, cu un material preluat de pe Internet de la Iulian Urban, Preşedintele Asociaţiei de Asistenţă pentru Consumatori, senator de Ilfov, unul dintre cei ce s-au hotărât să lupte cu abuzurile Electrica Muntenia.  “Cum ne fură companiile de electricitate prin metoda “consumului estimat”  Foarte mulţi consumatori au sesizat către www.AsistentaPentruConsumatori.ro  faptul ca sunt păcăliţi de companiile de distribuţie a energiei electrice prin metoda „consumului anticipat”. Deşi, după ce au fost private mai multe sucursale ale Electrica SA, iar companiile EON, ENEL sau CEZ au introdus noi sisteme de facturare care au fost văzute de aceste companii ca o mână întinsă consumatorilor, care să uşureze circuitul citire lumina – plata factură energie electrică, în realitate, consumatorii sunt lăsaţi pe întuneric şi se luptă cu aceleaşi metehne care existau pe vremea când Electrica SA nu privatizase încă aceste filiale de distribuţie a energiei electrice din Banat, Dobrogea, Oltenia. Moldova şi de curând în Bucureşti-Giurgiu.  Astfel, acuzând faptul că nu au suficienţi oameni pentru a-i trimite să citească indexurile contoarelor clienţilor, aceste companii aleg să încarce factura, cu generozitate (că doar plăteşte românaşul şi banul sare vesel din buzunarul acestuia) prin metoda „consumului anticipat”. Care este soluţia perfectă de fraudă…  Iată ce mi-a scris Claudia N. din Bucureşti: „Am văzut că sunteţi specializat în colectarea debitelor; am şi eu o mare problemă din cauza Electrica Muntenia Sud; eu în fiecare lună, fiind divorţată, îmi drămuiesc banii pentru că sunt conştiincioasă şi plătesc toate facturile care îmi vin, asigur mâncarea şi hrana fetiţei mele de 4 ani de care mă îngrijesc singură, şi am şi o rată la BRD Finance pentru un televizor şi un aparat de aer condiţionat montat în camera unde doarme fetiţa mea; nu prea mă afecta acest procedeu de „consum anticipat” în baza căruia Electrica Muntenia Sud îmi stabilea sumele de plată la lumină. Însă în iunie 2008 au întrecut măsura când m-am trezit că am de plată 130 ron din care, 80 de ron era consum anticipat. Eu care plăteam până acum cam 50 ron lunar, am luat foc m-am dus la ghişeu însă nu m-a băgat nimeni în seamă deşi le-am cerut să vină să vadă indexul de la contor; Mi-au spus că au emis factura că nu mai au ce să facă, să plătesc acum şi o să regularizeze luna viitoare, altfel îmi taie lumina; am plătit însă din cauza asta nu mi-au mai ajuns banii să plătesc rata la BRD şi am fost anunţată că am ajuns la Biroul de Credit din cauza acestei întârzieri; cei de la bancă nu au ţinut cont de faptul că nu sunt de rea-credinţă , de faptul că muncesc din greu şi că nu am avut bani să le plătesc rata pe iunie pentru că am fost escrocată de Electrica, însă au zis că nu-i interesează dovedind că la rândul lor sunt nişte nesimţiţi. Vreau să-i dau în judecată şi pe cei de la Electrica şi pe BRD pentru că nu este normal să îşi bată joc de mine, şi culmea mai sunt şi proastă şi plătesc aşa cum v-am zis toate facturile în fiecare lună”  Electrica nu are voie să vă ameninţe că vă taie lumina dacă refuzaţi să plătiţi sume de bani care vi se par disproporţionate în raport cu ce aţi consumat, iar în afară de asta nu au voie să vă factureze nimic în avans şi puteţi să contestaţi aceste consumuri „estimate anticipat” şi să-i reclamaţi la ANPC şi ANRE plus să le deschideţi acţiuni în Justiţie pentru că vă încalcă drepturile de consumatori. Facturarea anticipată şi pretinderea contravalorii consumului de energie electrică înainte ca aceasta să fie efectiv consumată de către clienţi, este interzisă pentru că aveţi obligaţia să plătiţi numai ce aţi consumat.  Pe lângă faptul că sistemul şi posibilitatea clienţilor să reclame abuzurile lasă mult de dorit la nivelul acestor companii de distribuţie energie electrică, la calvar se mai adaugă şi faptul că, cei care aleg să treacă pe la casierii sunt umiliţi să stea la coada ca pe vremea lui Ceauşescu în faţa ghişeelor. Pentru a nu rămâne datornici la lumină, zeci de consumatori se îmbulzesc, chiar de la primele ore ale dimineţii, la casieriile Eon, Enel sau Cez în speranţa că vor plăti facturile fără să li se aplice penalităţi sau să li se taie lumina sau că vor preda indexul. Ca şi cum nu ar fi fost de ajuns căldură insuportabilă şi faptul că oamenii nu înţeleg noul sistem de plată, aceştia au fost nevoiţi să aştepte ore întregi la cozi interminabile.  „Am venit să văd cum pot să plătesc ce am consumat, dar în zadar. Mi-am luat bon de ordine ca să pot să cer relaţia, însă nimeni nu m-a lămurit cu ceva”, a declarat către Telegraf unul dintre cei aflaţi la o asemenea coadă in Constanţa. Cum singurele informaţii veneau de la biroul de informare, însă şi acela aflat sub asediul celor prezenţi, oamenii au apelat la gardianul instituţiei ca la un adevărat specialist PR. „Numărul Telverde Telecitire la care trebuie predat indexul nu funcţionează. Aşa că am venit până la Electrica să stau la cozi. Vechiul sistem de plată era mult mai bun decât acesta”, a spus o bătrână din Constanţa. Deşi oamenii păreau extrem de revoltaţi de situaţia creată, conducerea companiei nu a părut prea deranjată de faptul că instituţia nu a reuşit să rezolve problema cozilor. „Citirea indexului contorului trebuie comunicată într-o perioadă de timp specifică de zece zile alocată fiecărui client care se regăseşte precizată în factură. În caz contrar indexul nu poate fi preluat şi probabil acest caz a fost semnalat. Există o înţelegere greşită a modului de facturare şi se poate plăti factura şi fracţionar, adică de două ori pe lună”, a declarat pentru Telegraf şeful unei unităţi teritoriale Electrica, ing. Irina Hultac.

Pentru cei care au trecut prin situaţii similare, le spunem ca pot scrie la adresa: iulian.urban@gmail.com şi pe adresa redacţiei: jurnalgr@yahoo.com

a consemnat Redacţia Jurnal giurgiuvean

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here