DSCF5125Şeful Serviciului Aprovizionare, din cadrul brandului giurgiuvean SHIPYARD ATG, subinginerul mecanic, Ilinca Nedea, s-a născut în Zodia Săgetătorului, pe 8 decembrie 1954 în satul Cetăţuia, comuna Găujani, judeţul Giurgiu. A urmat cursurile şcolii generale din Găujani şi apoi Liceul economic ”Ion Barbu”, profilul contabilitate. A fost un copil cuminte şi disciplinat din fragedă pruncie Fire timidă Ilinca a fost un copil tare studios, fiind atrasă de profesiile feminine şi mai ales domeniul vestimentar. Însă imediat ce a terminat clasa a VIII-a, la sfatul dirigintelui său, tatăl tinerei, i-a îndrumat paşii spre liceul economic, spunându-i că este sigur că o să ia examenul de admitere şi că după absolvire va avea şansa de a obţine o profesie bună pentru tot restul vieţii.  Şi aşa s-a şi întâmplat! Ilinca Nedea a urmat apoi Facultatea de Utilaj Tehnologic din cadrul Institutului de Construcţii Bucureşti, pe care a absolvit-o în 1981 cu specialitatea Utilaj tehnologic pentru Construcţii de Maşini.

Primul contact direct cu munca, îşi aduce aminte Ilinca Nedea, l-am avut în 1973 când m-am angajat în comerţ, la ICSAAP Giurgiu unde am profesat în contabilitate până în 1978, când am intrat la Facultate. După absolvirea facultăţii am fost repartizată, conform cutumelor acelor ani, la Şantierul Naval din Drobeta Turnu Severin. Mi-am  făcut  stagiatura ca tehnolog naval. În 1983 am venit prin transfer,  în interesul serviciului, la ICMUG Giurgiu, ca tehnolog, în cadrul Serviciului Proiectări, uzină în care am lucrat până în 2007 când s-a închis prin faliment! A fost  un moment care m-a făcut să acumulez foarte multe frustrări . Eram urmărită permanent de grija  pentru perioada care va urma, mai ales că nu mai eram în primii ani ai tinereţii! Giurgiu, în acei ani, ca şi astăzi, nu oferea prea multe alternative de angajare, iar eu nu înţelegeam prea bine economia de piaţă! Din fericire, experienţa deprinsă după privatizarea ICMUG-ului, de prin 2003 şi până la lichidarea sa, mi-a prins până bine şi mi-a folosit  ulterior în SHIPYARD ATG.  Mai ales că fusesem o perioadă  chiar şi Şeful Serviciului marketing,  postură din care avusesem contact cu piaţa şi înţelesesem relaţia dintre ”Cerere şi ofertă”, o  sintagmă care se pretează în mod excelent şi la actualul meu loc de muncă.   După o perioadă de un an în care am fost şomeriţă, la finele ei mi-am căutat un nou loc de muncă , ne spunea Ilinca Nedea, continunând să depene amintiri din ghemul vieţii. Deşi la SHIPYARD ATG mi se părea că va fi foarte greu, pentru mine, ca femeie, să mă integrez printre constructorii de vapoare, la îndemnul unor vecini,  care m-au încurajat permanent în acele vremuri tulburi, am venit în Şantier cu un simplu CV. Apoi am susţinut interviul de angajare şi aşa am ajuns ca în iunie 2008 să lucrez aici ca Şef al Serviciului Aprovizionare, postură în care mă aflu şi astăzi. În acest serviciu, împreună cu colegul meu, ne ocupăm cu tot ceea ce înseamnă  centralizarea datelor pe care le primim de la Serviciul tehnic, apoi sondăm piaţa de oferte şi în funcţie de cele mai bune oferte pentru SHIPYARD ATG, achiziţionăm materia primă necesară procesului de producţie.

 ”Când vreau ceva, obţin!”

Subinginerul Ilinca Nedea ne mai mărturisea  că pe tot parcursul vieţii s-a lăsat călăuzită de principiul: ”Mai presus de orice, trebuie să-ţi fii credincios ţie!”

Pornind de la acest principiu mi-am făcut loc în viaţă şi mi-a prins bine, atât în activitatea profesională cât şi în cea extraprofesională. M-am ajutat foarte mult de orice fel de experienţă dobândită, de orice îndemn, chiar şi în cazul în care el era venit de la un copilaş de numai şase anişori! De ce? Pentru că mai am o vorbă la care ţin: ”Nu mă las niciodată atunci când vreau ceva” Aproape întotdeauna  îmi zic vreau acel lucru acum, şi gata!  Faptul că am ajuns să-mi încep cariera profesională, ca subinginer stagiar, la Şantierul Naval din Turnu Severin pentru a  mi-o încheia la SHIPYARD ATG Giurgiu, reprezintă pentru mine cea mai frumoasă împlinire a vieţii. Poate nu vă vine să credeţi, considerându-mă lipsită de modestie, dar nu pot deocamdată să menţionez o amintire deosebită din rândul celor care mi-au marcat destinul, întrucât consider că pentru mine sintagma cu  ”a-ţi ieşi totul bine în viaţă” a fost ceva firesc şi nu un miracol! Personal îmi pun întrebări doar când nu reuşesc ceva… dar nu prea mi se întâmplă acest lucru. Poate nu vă vine să credeţi ce vă voi spune acum, dar încă o dată vă precizez că spun numai adevărul şi că nu fabulez.  Dacă ar fi să o iau de la capăt  aş alege cu siguranţă tot profesia de inginer. Vă precizez acest lucru pentru că toţi oamenii pe care i-am întâlnit în această profesie sunt minunaţi. Profesia de inginer îţi creează o personalitate completă şi complexă. Poţi fi în viaţă un intelectual bun ca inginer, dar şi un foarte bun meseriaş şi,  de ce nu,  chiar om de ştiinţă,  iar asta înseamnă să fii un inginer ”adevărat”! Ca om care a profesat pe timpul a două regimuri de muncă diferite (comunist şi capitalist) pot să vă mărturisesc sincer că pentru mine munca a fost şi este la fel. Personal n-am avut niciodată responsabilităţi profesionale lejere, aşa cum se erau destul de multe, înainte de Revoluţie! În schimb, pot să declar ferm că în economia de piaţă, specifică sistemului capitalist, salariatul este mult mai antrenat în responsabilităţi. Astăzi  tehnologia este mult mai avansată,  iar ritmul de viaţă a crescut foarte mult, lucru care se datorează după părerea mea, tot tehnologiei…

 Zicala ”Meseria este brăţară de aur”, este valabilă şi astăzi

În SHIPYARD ATG, ne mai mărturisea Ilinca Nedea, condiţiile de muncă şi relaţiile cu patronatul, reprezentat de domnul Apostol Teodor Gheorghe, sunt şi ele foarte bune în raport cu cele de pe vremea comunismului când patronul – stat era reprezentat de directorul general. Din punctul meu de vedere relaţiile de colaborare cu patronatul, la noi, sunt foarte corecte ca şi cele cu conducerea executivă. În zilele noastre SHIPYARD ATG Giurgiu asigură toate condiţiile de muncă necesare procesului de producţie, la cele mai înalte standarde occidentale, iar salariile sunt achitate la zi, ca şi datoriile faţă de stat. Dacă azi ieşi la pensie, de aici, nu îţi este frică că o să ai probleme cu cineva. Domnul Apostol Teodor Gheorghe şi toată conducerea executivă se ocupă permanent şi în mod direct ca totul să fie OK! În SHIPYARD ATG se asigură front de lucru continuu, echipament de lucru şi de protecţie a muncii, utilaje şi scule performante, materie primă de calitate şi tot ce este nevoie în procesul de producţie, în aşa fel încât să se construiască nave de calitate şi la preţuri accesibile în economia de piaţă, şi în plus vapoarele se predau întotdeauna la cheie şi la timp beneficiarului. Oricine poate să se angajeze fără nici un pic de reţinere la SHIPYARD ATG deoarece pot învăţa o meserie de mare viitor şi cu o tradiţie de peste un secol. La noi au de la cine învăţa secretele profesiei de constructor naval, colectivul de specialişti fiind extrem de competent şi de bine intenţionat. În plus,  cineva trebuie să ducă  peste ani această veche tradiţie de navalist. Orice tânăr care se încadrează în acest nou şi modern şantier naval are viitorul asigurat, aici putând învaţă o meserie care cândva era, ca şi azi, ”brăţară de aur”. Cu o meserie din domeniul industriei de construcţii navale nu poţi  ajunge niciodată pe drumuri, întrucât toate profesiile din SHIPYARD ATG sunt recunoscute pe piaţa muncii din România şi din întreaga lumea, indiferent pe continent ar funcţiona un şantier naval.

A consemnat, Heliade CĂLIN

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here